2 צפייה בגלריה
אישה אוכלת
אישה אוכלת
"זהו אימא, מעכשיו אני טבעונית"
(צילום: shutterstock)
"כשהבת שלי הייתה בת 12, לפני כשנתיים, היא חזרה הביתה מבית הספר והצהירה שמעכשיו היא טבעונית. זה הגיע בהפתעה מוחלטת", מספרת גאיה רומי, בת 41 מהוד השרון. "זה לא הגיע מהבית, אנחנו אוכלים הכול, וגם סביבנו אין אנשים קרובים שהם טבעונים או צמחונים".
וגאיה לא לבד. הבחירה באורח חיים טבעוני, גם בגילים הצעירים יותר, הפכה לנפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות. למשל, בסקר שנערך לאחרונה בבריטניה בקרב ילדים בני חמש עד 16, נמצא שכ-8% מהילדים הם טבעונים, ו-15% העידו שהם שואפים לכך.
קראו עוד:
"לרוב, הרצון של ילדים לעבור לטבעונות הוא כתוצאה מחשיפה לסרטונים ברשת, פתאום הם מגלים מה כרוך בלאכול בשר, מה כרוך בלאכול גבינות או ביצים, וכל התעשייה הזו של מזון מן החי", אומרת חן פוגלמן רחמני, תזונאית קלינית טבעונית המלווה נשים ונערות בתהליך. "הם מחליטים מבחינה מוסרית שזה לא מתאים להם".
חן פוגלמןחן פוגלמןצילום ביתי
לטענתה של פוגלמן רחמני, התופעה הולכת ומתגברת בחמש השנים האחרונות, והופכת ללגיטימית הרבה יותר. "יש הרבה משפיעני רשת שמפרסמים מתכונים ומעודדים את המעבר הזה. הדיבור בנושא הרבה יותר פתוח".
ואיך ההורים מגיבים? "יש הורים שדואגים שהילדים לא יקבלו את כל מה שהם צריכים מבחינה תזונתית. במקרה כזה, הכי טוב ללכת לתזונאית, שתדאג שהתפריט יהיה מאוזן. ברגע שבונים את התזונה בצורה מאוזנת ומתוכננת וחכמה, אז אין שום בעיה ואין שום חוסרים, פרט לוויטמין B12 שצריך להשלים. להורים קשה לקבל את זה כי חסר להם ידע בתחום, כשיש את הידע, זה יכול להיות פשוט".
2 צפייה בגלריה
טבעונות
טבעונות
"חשבנו שזה יעבור אחרי ימים, אבל זה נשאר". ילדים וטבעונות
(צילום: shutterstock)
זה בדיוק מה שעבר על משפחתה של גאיה אחרי ההודעה של בתה. "בהתחלה לא ידענו ממש איך להגיב. זה היה מצב חדש לגמרי. חשבנו שזה יעבור אחרי כמה ימים, אבל זה נשאר. כשהבנו שהילדה רצינית, קראנו ולמדנו על טבעונות כדי להבין בדיוק מה זה", היא מספרת.
"הימים עברו, היא לא הסכימה לאכול ביצים, למשל, וזה היה מוזר וחדש. היא כל כך אהבה חביתות, זה היה המאכל הקבוע שלה בכריך בבית הספר. דיברנו יחד, הסברנו לה בדיוק מה זה ומהן המשמעויות. רצינו לוודא שהיא מבינה. רצינו לכבד אותה, ואת הבחירות שלה, אבל כמובן לשמור עליה. חששנו למשל שיהיו לה חוסרים תזונתיים, או שהיא לא תסתדר במקומות אחרים, אפילו בימי הולדת של חברים. מצד אחד, אני שומעת על יותר ויותר ילדים שבוחרים בזה. מצד שני, אני לא חושבת שיש מודעות מספיקה לעניין, בטח לא לעומת צמחונות".

יד על הדופק מפני התפתחות הפרעת אכילה

היחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מטפלת בלא מעט ילדים שמבקשים לעבור לאורח חיים צמחוני וטבעוני. "אנחנו נותנים להורים הדרכה על בניית התפריט, ואיך לספק לילדים הטבעונים את כל מה שהם צריכים. חשוב שההורים יבינו שההדרכה הראשונית צריכה להיות מלווה אחר כך במעקב בקהילה אחרי המדדים של הילד", אומרת מנהלת היחידה, דפנה זיו בוסאני.
דפנה זיו בוסאנידפנה זיו בוסאני
"יש מקרים שמתחיל צמצום בצריכה של המזון, בהימנעות מכל מיני מוצרי מזון, מה שצריך להדליק אור אדום ולבדוק האם הילד מפתח הפרעת אכילה. צריך לעקוב אחרי הילד ולראות שהוא לא מפתח חוסרים תזונתיים או התנהגות אכילה שהיא לא תקינה".
"רצינו לוודא שהבת שלנו מבינה את משמעות ההחלטה לעבור לטבעונות. רצינו לכבד אותה, ואת הבחירות שלה, אבל כמובן לשמור עליה. חששנו למשל שיהיו לה חוסרים תזונתיים, או שהיא לא תסתדר במקומות אחרים, אפילו בימי הולדת של חברים"
ומהם הסיכונים? "ברגע שילד או ילדה מתחילים לצמצם את האכילה שלהם, או ילדים שנמנעים למשל ממוצרים מן החי. כל הימנעות שהיא לא מפוקחת, צריך להבין מה הבסיס שלה ולראות איך אנחנו דואגים לזה שהילד יקבל את מה שהוא צריך.
"יכולה להיות למשל בעיה של סידן, הגוף בונה את שיא מסת העצם שלו עד גיל 25 ויש כאלה שעד גיל 30, בהמשך אנחנו חיים על המאגר הזה. לכן, זה חומר שחשוב לקבל אותו בתזונה, בטח בשלבי הצמיחה המואצת לגובה בגיל ההתבגרות, שדורשת צריכה מספקת של סידן. עוד מינרל שיכול להיות חסר זה ברזל, יש ברזל מן הצומח אבל צריך לדעת איך לאכול אותו כדי שייספג כמו שצריך".
תלמה רון היא יועצת ומדריכה לזוגות והורים וגם אימא לילדים טבעונים. לדעתה, הסיבה המרכזית לתופעה של ילדים טבעונים היא בחשיפה שלהם לנושא הקיימות. "לדעתי בני נוער בוחרים בטבעונות בגלל סיבות של קיימות, שמירה על כדור הארץ ובעיקר דאגה לבעלי חיים. חלק מהם מתנדבים במקומות בהם הם פוגשים בעלי חיים ואז הם מרגישים רחמים וחמלה, יש גם ילדים שאומרים לי שחשוב להם שההורים יישארו בריאים ויחיו יותר שנים ולכן צריך לשמור על כדור הארץ. חשוב להם להבין כמה שיותר".

כשכל המשפחה הופכת להיות טבעונית

ד"ר שירי רז מטפלת במשפחות וזוגות מעורבים (רק אחד מבני הזוג טבעוני), היא אימא לשלושה ילדים, שמנהלת יחד עם בן זוגה אורח חיים טבעוני כבר 10 שנים. "בהתחלה זה מאתגר אבל היום זה כבר בשגרה. שלחתי את הילד שלי לחגיגת בת מצווה, ויש לי הודעה מוכנה בוואטסאפ שבו אני שואלת מה מגישים ומבקשת להתחשב בזה שהילד טבעוני ואם צריך אז שיודיעו לי שאתארגן מראש.
"אנשים לא תמיד מקבלים את זה, למשל בהשוואה לרגישות לגלוטן או לאגוזים. כשילד הוא טבעוני, אז לכאורה יש להורים שלו בחירה, הם בוחרים להחריג אותו, אבל בחוויה שלנו זו לא בחירה. אין לנו ברירה, אנחנו לא באמת יכולים לבחור כן או לא. נתקלתי במהלך השנים האלו גם בסביבה הקרובה בהורים שהגיבו בצורה פחות טובה, אבל זה לא הרוב ואנחנו חיים בקהילה מאוד מקבלת ומאוד באה לקראת".
"בני נוער בוחרים בטבעונות בגלל סיבות של קיימות, שמירה על כדור הארץ ובעיקר דאגה לבעלי חיים. חלק מהם מתנדבים במקומות בהם הם פוגשים בעלי חיים ואז הם מרגישים רחמים וחמלה"
איך את רואה את זה? "כשאני הפכתי לטבעונית, העולם שלי מאוד התערער והייתי חייבת למצוא את היכולת להבין את הפער הזה, בלי להפוך צד אחד לטובים וצד אחר לרעים. הרבה פעם אנשים נופלים לשיח של אידיאולוגיה ואמת וצדק, הם לא מדברים על החוויה הרגשית, העמוקה ולא מנסים להבין אחד את השני מהמקום הזה".
לילדים זה מאתגר. "מהרגע שגיא ואני עברנו לטבעונות, היה מאוד ברור שגם הילד יהיה טבעוני, כי להבדיל, כמו אצל משפחה ששומרת כשרות, היא תשמור גם על הכשרות של הילדים. אבל זה לא מובן מאליו. אנחנו לא חיים בבועה, אנחנו חיים בחברה והילדים שלי הם הילדים היחידים בבית הספר שהם טבעונים וזה לא פשוט לכשעצמו ההתמודדות הזו. אבל כשאתה הורה אתה עושה הכול בשביל הילדים, ולמשל לפני ימי הולדת יש לי אוכל מוכן במקפיא, ואני יודעת לשלוח לכל אימא את רשימת הפיצריות שיש להם אוכל טבעוני".
ומה אוכלים בשבועות? "אם הייתי נשאלת את השאלה הזו לפני 10 שנים, הייתי אומרת 'וואו, באמת צריך להתארגן', אבל היום יש הכול כמעט בכל מקום - גבינות סויה וגבינות שקדים ומוצרלה וריקוטה, והכל טבעוני. לא, זה ממש לא סיפור".