קשה ללמוד כשהתותחים רועמים. מחקר מקיף חדש מציג תמונה קשה בנוגע לחינוך של תלמידי הצפון במהלך המלחמה. מממצאי המחקר של מרכז הידע של אשכול גליל מזרחי והמכללה האקדמית תל-חי עולה, כי כמחצית מתלמידי חטיבות הביניים לומדים 12 שעות שבועיות בלבד. 87% מהורי התיכוניסטים ו-94% מהורי תלמידי חטיבת הביניים טוענים כי לא ניתן מענה רגשי הולם לילדיהם. 44% מהורי התיכוניסטים ו-48% מהורי חטיבות הביניים מעידים כי מצבם החברתי של ילדיהם נפגע. על פי ממצאי עמותת עלם לנוער בסיכון, כשליש מבני הנוער בצפון בנשירה גלויה וסמויה.
2 צפייה בגלריה
אילה כהן
אילה כהן
אילה כהן
(צילום: המכללה האקדמית תל חי)
המחקר נערך בהובלת מנהלת מרכז הידע ד"ר אילה כהן מהחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל-חי, וד"ר נועם כהן ממכון המחקר שמיר, בקרב מדגם מייצג של 500 הורים, המייצגים 1,362 ילדים מגיל הגן ועד תיכון. כמחציתם לא פונו ומתגוררים ביישובם בסמוך מאוד לגבול הצפוני, והיתר פונו ולומדים כעת במסגרות שונות.
מגמה מדאיגה נצפתה בחטיבות הביניים ובתיכונים באשר להיקף הפעילות החינוכית: כמחצית מתלמידי חטיבת הביניים לומדים רק עד 12 שעות שבועיות. 38% לומדים 24 שעות שבועיות ו-11% בלבד לומדים מעל 24 שעות שבועיות. במקביל לכך, נצפו רמות נוכחות נמוכות ומדאיגות של ילדי החטיבה בצורה שוטפת בבתי הספר, כאשר רק 63% מגיעים באופן קבוע.

2 צפייה בגלריה
בני בן מובחר
בני בן מובחר
בני בן מובחר
(צילום: אנצ'ו גוש)
"הימשכות המלחמה מובילה לפגיעה משמעותית במצבם הרגשי והחברתי של התלמידים", אומר בני בן מובחר, יו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי. ד"ר אילה כהן: "אם נוסיף את האתגרים עימם מתמודדים ההורים והמחסור העצום בגורמי מקצוע בתחום בריאות הנפש והימשכות המצב ללא נקודת סיום, אנחנו במדרון תלול ללא מעצורים". נטי שאלט כראל, מנהלת תחום קהילה בעמותת עלם, אמרה בהתייחס לנשירה הגלויה והסמויה, כי צוותי העמותה פוגשים בשעות הלילה המאוחרות ברחובות, בטיילת ובסביבת בתי המלון בני נוער המדווחים כי אינם מצליחים לקום בבוקר לבית הספר.
ממשרד החינוך נמסר: "הצוותים החינוכיים נותנים מענים פרטניים לתלמידים. המשרד ביצע מיפוי צרכים בבתי הספר, על מנת לאתר את הקשיים והמצוקות בקרב התלמידים ומשפחותיהם. המשרד תגבר את מערך הייעוץ כדי להעמיד לתלמידים סיוע ולהעניק להם תמיכה רגשית. הוקם צוות שתפקידו לאתר נוער בסיכון ונשירה".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.05.24