"כשהילדים בגן שאלו איפה רז, אמרתי להם שהיא הייתה בדרום עם אמא שלה. כשהיו שם אזעקות והיו צריכים להתפנות למקום בטוח כמו כאן, אצלנו, יש אנשים שלא הספיקו והם נשארו עם החיילים ששומרים עליהם". כך סיפרה בהתרגשות גפן עדוי, מנהלת גן "הדר" ביישוב גנות הדר בשרון, בו לומדת רז אשר בת הארבע, שנחטפה עם אמה ואחותה על ידי חמאס לעזה. עדוי היא אחת מתוך 41 אנשי חינוך שקיבלו תעודת הצטיינות ב"יום המורה" על תרומתם העצומה למאמץ המלחמתי.
3 צפייה בגלריה
yk13938497
yk13938497
"רק בבית הרשיתי לעצמי להתפרק". גפן עדווי
(צילום: דנה קופל)
"הקשר שלי עם כל ילדי הגן קרוב ואוהב, אבל עם רז היה משהו קצת שונה", מספרת גפן. "היא שלחה לי ציורים במהלך חופשת הקיץ. הרגשתי שהיא מתגעגעת אליי ולכן אמרתי לאמא שלה שאני מגיעה לארגן את הגן לקראת פתיחת השנה והיא תוכל להביא אותה. כשראתה אותי, היא רצה אליי וחיבקה אותי חיבוק ארוך".
3 צפייה בגלריה
yk13938496
yk13938496
חזרה לגן שבוע אחרי השחרור. רז אשר
ב-7 באוקטובר קיבלה גפן עדוי את הבשורה הקשה: "התקשרה אליי מנהלת מחלקת החינוך ואמרה לי שרז נחטפה. חשבתי שאני לא מבינה מה אני שומעת, חוויתי התקף חרדה. התקשרתי לסייעת והיא הייתה נסערת משום שהבן שלה היה בנובה".
הגננת נאלצה להתרגל מהר למציאות החדשה. היא מספרת על ההתמודדות בגן, על הילדים שתהו היכן רז והקפידו בכל בוקר לצרף כיסא ריק למפגש. כדי להימנע ממצבים שיעוררו כאב, החליטה לשנות את הנוהג שבו הילדים בוחרים מדי יום משחק כדי שלא יבחרו את המשחק הפופולרי "מה חסר בגננו הקטן".
"כגננת היה קשה להגיע לגן ולעטות מסכה של שמחה, לשיר במפגשים ובתוך תוכי הלב שבור וכואב. העבודה עם הילדים בגן נתנה לי כוח. רק כשהגעתי הביתה הרשיתי לעצמי להתפרק ולבכות. הילדים המשיכו לסדר את הכיסאות במפגש הבוקר והקפידו להביא כיסא נוסף כרגיל".
3 צפייה בגלריה
yk13938675
yk13938675
רז ומשפחתה לאחר השחרור
(צילום: דובר צה"ל)
רז חזרה לגן שבוע אחרי ששוחררה מהשבי. "הילדים רצו לחבק אותה והתלהבו לראות אותה. הם לא שאלו יותר מדי שאלות".
בטקס קבלת התעודה אמרה גפן בהתרגשות: "אף אחד לא סיפר לי איך זה מרגיש להיות גננת של ילדה בשבי. אף אחד לא לימד אותי איך ממשיכים להיות גננת שמחה בעולם הילדים בזמן שעולם המבוגרים עצוב כל כך. ואיך בוכים בשקט - בתוך הלב".
בנימוקים לזכייתה של הגננת נאמר בין השאר שמיד עם היוודע הבשורה יצרה גפן קשר עם האב יוני שהחל לפעול למען חזרת משפחתו מהשבי, השתתפה ונאמה בעצרות למען משפחת אשר, והיוותה עוגן עבורה ועבור הורי ילדי הגן. עם חזרתה של רז הגיעה גפן מספר פעמים לביתה ובילתה עמה מספר שעות על מנת להקל את חזרתה לגן.
שר החינוך, יואב קיש, בירך את גפן ואת יתר המצטיינים בטקס: "אני מברך את אנשי ונשות החינוך המצטיינים שבשעתנו הקשה ביותר נרתמו כדי לתרום למאמץ המלחמתי ולסייע למערכת החינוך. אתם מעוררים בנו השראה עצומה ומפיחים בנו תקווה לעתיד טוב יותר".
פורסם לראשונה: 00:00, 27.05.24