הם עברו את הטבח הנורא של 7 באוקטובר, פונו מבתיהם, חיו במשך חודשים בחוסר ודאות, ודווקא עכשיו, אחרי שחזרו הביתה – מחלוקת חדשה קורעת את קהילות עוטף עזה: האם להחזיר את הילדים ללמוד במוסדות החינוך ה"מקוריים" שלהם, הקרובים לגבול הרצועה, או להשאירם בבתי ספר חלופיים.
הרשויות שבהן עלתה הסוגיה ביתר שאת הן חוף אשקלון, שער הנגב ואשכול. כיום, רוב התלמידים שמשפחותיהם חזרו לאזור לומדים בבתי ספר חלופיים. במועצה האזורית חוף אשקלון, למשל, במקום ללמוד בשני בתי הספר המקוריים, היסודי והתיכון – "חופים" ו"שקמה" שנמצאים בקיבוץ יד מרדכי – התלמידים לומדים ביישובים ניצן, ברכיה ובת הדר, במבנים זמניים שנבנו במהירות תוך כדי המלחמה. התלמידים של חבל אשכול, שלמדו בקריית החינוך הסמוכה לקיבוץ מגן, עברו לקיבוץ גבולות. בשער הנגב, למרות שקריית החינוך המקומית נפתחה חלקית, רוב התלמידים עדיין הולכים אל בתי הספר החלופיים בקיבוצים דורות ורוחמה.
2 צפייה בגלריה
yk13936023
yk13936023
כינוס של הורי העוטף המתנגדים לחזרה ללימודים בבתי הספר המקומיים
לפי התכנון של הרשויות, בפתיחת שנת הלימודים הקרובה הלימודים במוסדות המקוריים אמורים להתחדש במלואם. אולם הורים לילדים בכל הגילים כבר הודיעו כי לא ישלחו אליהם את ילדיהם ודורשים להמשיך להפעיל את בתי הספר החלופיים.
"כבר נפגענו פעם אחת – ואיבדנו את האמון במערכת הצבאית", מסבירה אופיר ראובן ממושב יבול, אמא לחמישה, "אני לא סומכת על זה שיהיה מי שישמור על הילדים שלי אם חס ושלום שוב יקרה משהו. מעבר לכך, הגיע הזמן שהילדים האלה יוכלו ללמוד בשקט, בלי פחד, ולצמצם את הפערים הגדולים שנגרמו להם בגלל המצב".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ההורים המתנגדים לחזרה לבתי ספר בעוטף
ישיבת ההורים המתנגדים לחזרה לבתי ספר בעוטף
ישיבת ההורים המתנגדים לחזרה לבתי ספר בעוטף
המצב שנוצר מייצר קרעים בתוך הקהילות. מצד אחד, החשש של ההורים מובן לכולם. מנגד, ההסדר הקיים שבו מורות ומורים "נודדים" בין בתי ספר חלופיים למקוריים – לא מקובל על משרד החינוך, וגם לא על המורים. ראשי הרשויות אף טוענים כי "לחזור למוסדות המקוריים ולעוגני השגרה זה חלק מרכזי בתהליך השיקום של האזור ושל הילדים".
ויש גם תלמידים שמעוניינים לחזור. עשרות תלמידים מתיכון "נופי הבשור" חתמו על עצומה הקוראת לחזור ללמוד בו: "בבית הספר שלנו נרגיש הכי מוגנים והכי בבית. אנחנו מתגעגעים".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.05.24