142 ילדים נהרגו בחופש הגדול בחמש השנים האחרונות, לפי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים. הנתונים מתפרסמים לקראת יציאת תלמידי בתי הספר היסודיים לחופשה בסוף החודש, ולאחר שהחופשה של תלמידי ותלמידות התיכונים כבר החלה בסוף השבוע. בארגון מזהירים מפני עלייה בכמות הפציעות ומקרי המוות כתוצאה מתאונות ילדים ונוער דווקא בתקופת המלחמה.
"מדי שנה הנתונים מראים על עלייה בתאונות ילדים ובני נוער בחופש הגדול, אבל השנה החשש שלנו גדול עוד יותר", הסבירה אורלי סילבינגר, מנכ"לית הארגון. "אנו יודעים שתקופות של יציאה משגרה ומעבר לשגרת חירום הם בעצמם גורמי סיכון לתאונות. השילוב של כל אלו ביחד מדאיג אותנו יותר מתמיד".
על פי הנתונים, 41 אחוזים מכלל הילדים שנהרגו מצאו את מותם בתאונות דרכים ו-27 אחוזים טבעו למוות. מתוך כלל הילדים שטבעו למוות, 12 טבעו בבריכה ושישה טבעו בים. "השנייה שהורדנו ממנו את העיניים עלתה לנו ביוקר", תיארה נטשה פרי, אמו של עתי ז"ל, שמצא את מותו בגיל שנתיים בקיץ 2020 לאחר שטבע בבריכה הביתית.
"הוא יצא מהבית בלי ששמנו לב", סיפרה נטשה. "אפילו לא ידענו שעתי יודע לפתוח את הדלת למרפסת. זה נושא לא פחות חשוב מהמלחמה וזה מציל חיים לדבר על זה ולהעלות את המודעות".
לאחר המקרה הטרגי שלה, נטשה מעבירה בימים אלו קורסי החייאה להורים בעירה בשיתוף עם העירייה. "אנחנו הורים שכל שנייה יודעים איפה הילדים שלהם נמצאים, אף אחד לא האמין שזה קרה לנו", שיתפה. "עתי נקבר ביום ההולדת שלו ובמקום לחגוג לו היינו בבית העלמין".
עוד עולה מהנתונים כי בין השנים 2019 ל-2023 מתוך 59 הילדים ובני הנוער שנהרגו כתוצאה מתאונות דרכים, 34 אחוזים נהרגו כהולכי רגל. גם שכחה של ילדים ברכב גבתה מחיר כבד, שכן במהלך חודשי הקיץ נהרגו תשעה ילדים כתוצאה משכחה או הילכדות ברכב בחמש השנים האחרונות. יתר מקרי הפטירה, 26 אחוזים מכלל המקרים, נובעים מחבלות שונות. בין סוג החבלות כלולים נפילה, מכה, חבלה, חנק והתחשמלות.
2 צפייה בגלריה
yk13975283
yk13975283
עתי פרי ז"ל
בנוסף, פעוטות בגילי אפס עד ארבע לצד בני נוער נמצאים בקבוצות הסיכון המוגברות, כאשר פעוטות בגילי 4-0 מהווים 42 אחוזים מכלל המקרים ובני נוער בגילי מהווים 22 אחוזים מכלל מקרי המוות. "בקיץ הילדים יותר פעילים ומחוץ לבית וזה כמובן דבר טוב", אמר ד"ר ניר סמואל, מומחה לטראומה ורפואה דחופה בילדים מהמרכז הרפואי שניידר: "עם זאת, אנחנו רואים יותר פציעות ופגיעות בחיק הטבע או בכלל. אתמול במשמרת הערב שלי הגיעו שני נערים פצועים מאופניים חשמליים, אחד בשטח ואחד ברחוב. ביום חמישי הגיע עלינו נער שהוכש על ידי נחש ואלו הם מקרים שאנחנו רואים יותר בקיץ", סיכם.
פורסם לראשונה: 00:00, 25.06.24