בתום אחת השנים הקשות והמאתגרות ביותר, היום מצטרפים ל-700 אלף תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים, שיצאו לחופשת הקיץ בשבוע שעבר, מיליון ו-600 אלף תלמידי גני הילדים וכיתות א'-ו.
השנה מסתיימת במצב של חוסר ודאות עבור תלמידי הצפון, ובשלב זה, בהתאם להנחיית משרד החינוך, מתבצע רישום כפול לבית ספר האם ולבית ספר ברשות אליה התפנו. גם כלל תלמידי התיכונים אינם יודעים אם שנת הלימודים תיפתח כסדרה, זאת על רקע המשבר בין ארגון המורים למשרד האוצר והודעת יו"ר ארגון המורים רן ארז כי השנה לא תיפתח בלי הסכם שכר.
באגרת מיוחדת שהפיץ השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך לקראת היציאה לחופשת הקיץ בצל מצב החירום וחוסר הוודאות, נקראים ההורים לגלות ערנות לשינויים בהתנהגות הילדים, לתווך להם את הנחיות פיקוד עורף, ולשמור על אווירה רגועה במקרה שיאלצו לשהות במרחבים מוגנים.
חופשת הקיץ מהווה זמן למנוחה, התרעננות ובילויים, אך בשגרה ובמיוחד במצב חירום הימצאותם של שני מיליון ו-300 אלף תלמידים בחופשה ללא מסגרת ממוסדת במשך חודשיים הופכת למאתגרת ומלווה בסיכונים. במערכת החינוך מוטרדים משעות המסכים הרבות, במיוחד על רקע ההתמכרות לצפייה בסרטוני זוועה מ-7 באוקטובר ובתכנים לא ראויים שעלולים לגרום לילדים חרדות, תופעות אלימות והתפרצויות.
אמנם המסגרות הבלתי פורמליות לילדי המפונים יפעלו במשך כל הקיץ, אך הריחוק של הילדים מבתיהם ותחושת הפליטות והניכור יועמקו, והריחוק מבית הספר ירחיב את מעגל הנשירה. התחזית מדאיגה במיוחד לאור העובדה שכבר עתה מתקבלים דיווחים על תופעה נרחבת של נשירה סמויה וגלויה.
מערכת החינוך כבר החלה בהערכות לשנת הלימודים הבאה אל מול אתגרים לא פשוטים, ובמרכזם המחסור המתמשך מזה שני עשורים במורים ובמנהלים. אתגר נוסף הוא הכאוס השורר מאז שנחקק לפני מספר שנים החוק לשילוב ילדי החינוך המיוחד במערכת הרגילה בלי שנעשו התאמות תקציביות, בלי הכנת צוותי חינוך ובלי הגדלת מספר ושעות המטפלים הפרא-רפואיים. במצב זה נמנע מילדים רבים לקבל מענים חינוכיים וטיפוליים, כך שהתלמידים והמורים מתמודדים עם אלימות ובעיות התנהגות והמורים מתקשים לנהל את השיעורים. שר החינוך יואב קיש אמנם הודיע כי בכוונתו לאמץ את מסקנות הביניים של ועדה שמינה לבדיקת המצב והנחה את מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני להקים צוות ייעודי להתחיל בהערכות ליישומן עם הגשת ההמלצות הסופיות, אך בכל מקרה מדובר בתהליך הדרגתי.
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.24