שירה גרוס, תלמידת כיתה י"ב, זכתה לאחרונה במדליה באולימפיאדה הבינלאומית בביולוגיה שהתקיימה בקזחסטן. היא הייתה נערה יחידה בנבחרת של בנים, אבל הסיפור שלה גדול בהרבה: גרוס היא בת לחסידות חב"ד שבצעד חריג בחרה ללמוד באולפנה, אמית גבעת-שמואל. כעת היא כבר תשמש מנטורית לנערות בתחום המדעים - בתקווה להביא מדליות נוספות.
גרוס (17), כאמור, היא בת למשפחה של חסידי חב"ד. הדודים שלה הם הרב גבי ורבקי הולצברג, שליחי חב"ד במומבאי, שנרצחו במתקפת טרור לפני כ-15 שנה. בנם מוישי נותר ללא הוריו. החלטתה ללמוד באולפנה נחשבת חריגה בחסידות, אך היא זכתה בתמיכת משפחתה וכעת מהווה מופת לנחישות ולמצוינות.
3 צפייה בגלריה
שירה גרוס מקבלת את המדליה
שירה גרוס מקבלת את המדליה
''זאת הייתה חוויה מעצימה''. שירה גרוס מקבלת את המדליה
(צילום: נגה זהרוני)
"נמשכתי לעולם המדע מגיל צעיר", מספרת גרוס, "וידעתי שבאולפנה אוכל להתפתח בתחומים הללו. בחרתי להגיע למסגרת מעט שונה ממה שרגילים אצלנו בחב"ד, אבל אני מצליחה ללמוד ולהתקדם במדעים ומשתדלת לראות בלימודים שלי שליחות למען העתיד. אנחנו לא מפחדים מהשונה ודווקא רואים בכך הזדמנות לאחדות, לחיבור, להפצת אור ולשבירת סטיגמות".
כנערה יחידה בתוך נבחרת של בנים, והדתייה היחידה במשלחת, היה על גרוס להתמודד עם אתגרים נוספים. "זאת הייתה חוויה מעצימה", היא אומרת, "לעמוד על העקרונות והאמונה שלי לגמרי לבד. זה חיזק אותי מאוד מבחינה אמונית. הנבחרת היא כמו משפחה, כולנו דואגים אחד לשני, הצוות הכי מדהים בעולם. הם היו שם בשבילי".
3 צפייה בגלריה
yk14077719
yk14077719
"אני לא מפחדת מהשונה". גרוס
(צילום: יובל חן)
לאולימפיאדה הגיעו המתמודדים בליווי ובהכוונת מרכז מדעני העתיד בשיתוף משרד החינוך ואוניברסיטת תל-אביב, שם למדה שירה. בין השאר היא השתתפה בניתוח לב של חזיר, ג'וקים וציפורים כחלק מההכנה של הנבחרת. לקראת התחרות היא למדה ביולוגיה משולבת מדעי המחשב, אנטומיה ועוד. במבחן הפנים-ארצי, לקראת האולימפיאדה, זכתה גרוס במדליית זהב. בתחרות הבינלאומית קיבלה את הארד.
"הטיסה שלנו לאולימפיאדה התבטלה כמה שעות לפני ההמראה", גרוס מספרת, "הבנים ורוב הצוות טסו בשבת, ואני טסתי בראשון והגעתי ביום שני. פיספסתי חלק מהתחרות ולא ישנתי כל כך טוב, אבל כמובן שהשבת מעל הכל וזה רק חיזק את האמונה שלי. גם טקס הסיום וחלוקת המדליות היו בשבת, אז כולנו הלכנו ברגל לאולם במשך שעה וחצי".
3 צפייה בגלריה
שירה גרוס והמדליה
שירה גרוס והמדליה
צעדה לטקס שעה וחצי. שירה גרוס והמדליה
(צילום: נגה זהרוני)
השנה שירה תלווה כמנטורית קבוצת תמיכה לתלמידות מצטיינות בתחומי המדע בכל רשת אמית. היא תנסה להביא יותר בנות להתחרות על מקומות בנבחרות המדעים של ישראל. "הכי חשוב לי", היא מסבירה, "שעוד בנות בכלל ובנות דתיות בפרט ילכו בדרך הזאת. תעבדי קשה, תשקיעי, ואז תצליחי".
אורית קאופמן, מנהלת אולפנת אמית גבעת-שמואל: "רווינו נחת וגאווה בכל צעד של שירה – עד ההישג הגדול".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.09.24