המתמטיקאית פרופסור תמר ציגלר רגילה להיות האישה היחידה בחדר מלא גברים, אבל זה לא משהו שהיא אוהבת. מבחינתה עדיף היה שכמה שיותר נשים יגלו את הקסם של המקצוע. אבל היא יודעת שבשביל זה צריך לשבור חומות ודעות קדומות.
ציגלר, חוקרת פורצת דרך מהאוניברסיטה העברית, זכתה בפרס רוטשילד לשנת 2024, הניתן לחוקרים על הישגים מדעיים יוצאי דופן, בזכות מחקרה בתחום המספרים הראשוניים אשר משמשים כבסיס להצפנה באינטרנט. "המספרים הללו, שנחשבים לאבני יסוד במתמטיקה, מאפשרים פיתוח של שיטות הצפנה מתקדמות אשר מגינות על המידע האישי של יותר מחמישה מיליארד משתמשי אינטרנט ברחבי העולם, מחזקות את ההגנה על הפרטיות ומסייעות במניעת פריצות וגניבות מידע", היא מסבירה.
1 צפייה בגלריה
yk14106472
yk14106472
''מתמטיקה מרגשת אותי''. פרופ' ציגלר
(צילום: יוני קלברמן)
מדוע עדיין יש מיעוט של נשים מתמטיקאיות? "מגיל מאוד צעיר נותנים לילדות מסרים שליליים באשר למתמטיקה. זה לא קורה בבת אחת, לא אומרים 'אל תלכי ללמוד מתמטיקה'. אלה מסרים סמויים. למשל, כשאחד הבנים שלי היה בכיתה ד' המורה הקריאה את תוצאות המיצב ואמרה 'אני שמחה להגיד שהכיתה הצליחה מאוד טוב במבחן במתמטיקה, וזה לא מפתיע, כי יש לנו הרבה בנים בכיתה'. בום. ילדות ששמעו דברים כאלה וצריכות לבחור מסלול תוהות למה ללכת למתמטיקה ולא לבחור במשהו אחר. הבנות פשוט נשלחות אחורה".
אז איך את הצלחת כל כך? "אני כמעט פרשתי. היו לי אז שני ילדים, הייתי תקועה במחקר, ויש מין מפלט חברתי כזה שמשדר שזה לגמרי סבבה שאישה תעשה קריירה משנית בבית, או תפרוש לגמרי ותגדל ילדים. למזלי, התחתנתי עם פמיניסט. בלי בן זוג שמוכן ללכת חצי-חצי ודוחף אותך לא להתייאש, ובלי משפחה תומכת, זה קשה. אמא שלי פימפמה לי ולאחיות שלי מאז שהיינו ילדות שקריירה זה חשוב ושאפשר לשלב קריירה ומשפחה, לקנות עזרה בכסף ולא לדאוג בשלב הזה לחיסכון ולכך שהכסף מתבזבז, כי בסוף הכל חוזר".
בחרת בקריירה בתחום מאוד גברי. זה אתגר לא קטן. "אני מאוד אוהבת את הקולגות הגברים שלי, הם מאוד נחמדים, אבל לפעמים זה בודד מאוד ומבאס מאוד".
כדי לנסות להסביר לי על מה המחקר שלה בלי שאתחיל להזיע, היא משתמשת בדוגמה שדווקא בן הזוג שלה נתן לה, וקשורה באפיית עוגיות. "המחקר שלי עוסק בין היתר בקשר שבין תחומים מתמטיים, ובוחן תופעות ארוכות טווח במערכות דינמיות. הכוונה היא לנתח פעולה שאת חוזרת עליה שוב ושוב, ורוצה לדעת איך היא מתנהגת לאורך זמן. נניח שאת רוצה להכין עוגיות שוקולד צ'יפס. את מכינה בצק לעוגיות, שופכת עליו את השוקולד צ'יפס, ואז חותכת באמצע לשני חלקים, את צד ימין את שמה על צד שמאל, מועכת, וחוזר חלילה. השאלה היא אם אחרי הרבה חזרות של הפעולה הזאת, שיש לה תיאור מתמטי מדויק שנקרא "העתקת האופה", השוקולד צ'יפס מעורבבים טוב בבצק. כלומר, האם בכל חופן שאקח כדי להכין עוגייה יהיה פחות או יותר אותו מספר של חתיכות שוקולד".
ואיך זה קשור למחקר שלך? "כי מספרים ראשוניים הם אבני הבניין של המספרים הטבעיים. המחקר שלי שואל שאלות לגבי ההתפלגות שלהם, לגבי תבניות שאפשר לחפש בהם".
בטח שואלים אותך לא מעט מה מעניין בזה. "כל מי שנחשף לחינוך מתמטיקה אוניברסיטאי רואה יופי מדהים ואסתטיקה מדהימה במתמטיקה. הלוואי שכולם היו יכולים ללמוד מתמטיקה כדי להבין שזה לא כמו שלימדו אותנו בתיכון. כשמישהו מלחין מוזיקה שואלים אותו מה מעניין בזה?"
מוזיקה מרגשת אותנו. "אותו דבר אני מרגישה כלפי מתמטיקה. פשוט סף הבסיס שצריך ללמוד ולדעת כדי להעריך את היופי שטמון במתמטיקה הוא יותר גבוה ודורש לפחות שנה של לימודים באוניברסיטה".
אז מה יעשו מי שהם הרוב, שיש להם טראומה ממתמטיקה ולא נהנים מהיופי הזה? "חבל. זה הפסד. אני, אגב, לא נהנית רק מהיופי. אני אוהבת את האובססיה שקשורה במחקר, אני אוהבת להיות חוקרת, אוהבת שאני חייבת להבין משהו והוא לא משחרר אותי עד שאפצח אותו, ואני מוכנה לספוג בשביל זה הרבה תקופות מתסכלות".
איך מתבצע מחקר מתמטי? "זו שאלה טובה. יש לי בראש הרבה בעיות שאני חושבת עליהן הרבה שנים. הרבה מהזמן אני קוראת מאמרים. יש לי המון מאמרים פתוחים שאני שומרת עם רעיונות שאמורים לאתגר אותי. ביומיום זה לבהות הרבה זמן בנייר, לקרוא מאמרים, לנסות לפצח משהו ולהיכשל".
זה מזכיר חיים של יוצרים, של סופרים. "כן, אולי. ואז לפעמים מגיעה פריצה ויש לי תובנה שפתאום כן מצליחה להזיז משהו קדימה, ומכאן אני נכנסת לתקופה אובססיבית, שכל מיני דברים שחשבתי עליהם מתכנסים לתוכה. את התקופות האלה אני הכי אוהבת. במהלכן אני חושבת על הבעיה כל היום וכל הלילה. זה נורא כיף. בשביל תקופות כאלה אני חיה אקדמית".
את בן הזוג שלה הכירה באוניברסיטה, בלימודים שנמשכו עד הפוסט-דוקטורט. ואז הוא חזר להייטק ועובד היום בסטארט-אפ, והיא המשיכה.
יש להם שלושה בנים. אחד מהם לומד מתמטיקה, אחד מתמטיקה ומחשבים, והצעיר, שבצבא, הכריז שלא ילמד מתמטיקה בשום אופן. "לשניים מהילדים כן הצלחתי למכור כמה כיף זה מתמטיקה. הם רואים שאני נהנית, אז קל לי יותר לשכנע שזה דבר שכדאי לנסות", היא מסבירה.
הרבה יותר דברים בחיים שלנו ממה שנדמה לנו תלויים במתמטיקה. "כן. כמעט כל דבר תלוי במתמטיקה. מתמטיקה היא הבסיס לכל תחום של מדע. על זה דורכים".
אז לא כדאי ללמד את זה אחרת מגיל צעיר, לגרום לילדים להתיידד עם מתמטיקה? "זו לא המומחיות שלי. אני לא יודעת איך ללמד מתמטיקה טוב יותר".
פורסם לראשונה: 00:00, 23.10.24