(צילום: חגי דקל)

בשבועות האחרונים בהלת הקורונה הגיעה גם למחוזותינו. אנחנו עדים לדיווחים בתקשורת על התפשטות הנגיף, בעולם ובארץ ועל הנחיות חדשות. יותר ממאה אלף ישראלים נמצאים בבידוד ביתי, ובין הנמצאים בבידוד גם ילדים, שלא מגיעים לבתי הספר או לגנים.
הציבור מודאג, ההורים אמורים להסביר לילדים על המצב ולהרגיע, אבל גם הם מודאגים ולא תמיד יודעים מה לומר. הפסיכיאטר ד"ר אילן טל התארח באולפן כדי להרגיע ולהסביר איך לדבר עם ילדים.
איך מסבירים לילדים על הקורונה והמצב?
"לפני שאנחנו מתחילים להסביר, חשוב להבין מה הילד יודע. לפעמים אנחנו מניחים שהוא יודע משהו מסוים, אבל הוא יודע משהו אחר לגמרי. המידע מגיע מגורמים רבים ושונים, ולכן בדקו עם הילד ותנו לו לספר ולשתף אתכם. עד גיל 6 ההסברים על המצב יכולים להיות באמצעות משחק. אפשר לשים לילד בובות בתוך בית ולהסביר על הבידוד או על חברים, שלא מגיעים לגן ונשארים בבית. לפעמים הילד מסביר את המצב לעצמו ולכם בצורה שמספקת אותו ואז אין צורך להוסיף.
"ככל שהילד יותר מבוגר, מעבירים מידע יותר ברור. צריך להיזהר שלא כל המידע שהילד יקבל יישאב רק מאמצעי התקשורת או מחברים. זכרו שהביטחון של ילד נובע מזה שיש לו הורה שמרגיש בטוח. תעבירו מסר שאתם כאן ומוכנים לענות. הסבירו לו את הכללים, מתי אי אפשר לצאת מהבית או לאיזו מסיבה כדאי ללכת".
איך להתמודד עם פחדי ילדים? "אם אתם רואים שיש פחדים מעבר למה שנראה לכם תקין, חשוב להעביר תחושת ביטחון, תחושה שאתם הורים ואתם כאן בשבילו. אפשרות נוספת להתמודד עם הפחד הוא משחקי תפקידים ותחפושות - מישהו בבית מתחפש לקורונה והילד מתחפש לאביר ומנצח אותו. חשוב לא להפחיד ולא להלחיץ", הוא מדגיש, "כי יש נטייה כזאת להלחיץ את הילדים, לא לאפשר להם להמשיך בשגרה".
מה להסביר לילדים? טל ממליץ לצרוך את המידע רק מגופים רשמיים, כמו משרד הבריאות או קופות החולים, ולעבור עליו עם הילדים. ההסברים צריכים להיות קצרים ולהתייחס למה שידוע. "כיום אנו יודעים כי מדובר בווירוס המועבר במגע עם אדם חולה הנושא את הנגיף, קורונה מייצג קבוצת נגיפים שבהתבוננות בזכוכית מגדלת הוא נראית כמו כתר, ומכאן שמו. מאפייני הנגיף שיש לו שרידות גבוהה באוויר, ולכן כושר ההדבקה שלו גבוה. תסמיני המחלה של קורונה דומים מאוד לשפעת בתסמיני המחלה. כמו כל מחלה, התמודדות הגוף תלויה בפעילות מערכת החיסונית. ככל שהיא חזקה יותר, כך ההתמודדות טובה יותר. מנגד, אנשים שלהם מערכת חיסונית חלשה, בגלל מחלות רקע וכדומה, עוברים את המחלה בצורה קשה יותר".
טל מבקש לשים לב ולהיזהר מלצרוך או להפיץ פייק-ניוז סביב המחלה או כל מידע שלא נמסר על ידי גורמים רשמיים.