האם לאפשר לילדים שלנו לבחור? ואם כן ממתי ניתן לאפשר להם בחירה? אפשרות הבחירה היא מרכיב מרכזי בהגדרת חירותו של האדם. אדם צריך לגדול בידיעה שהוא חופשי לשקול אפשרויות, שעומדות בפניו ולבחור באחת מהן. כדי להבין איך לבחור חשוב וכדאי התחיל בחינוך לבחירה כבר בגיל הצעיר.
למעשה לילדים שלנו אין הרבה בחירה. אנחנו בוחרים להם את הגן, את הרכב המשפחה ואפילו את מה שמוגש לשולחן האוכל. בתוך כל אלה אפשר לתת להם בחירה וללמד אותם לבחור ולהתנהל נכון.
אפשרות הבחירה חשובה, כיוון שאנו רוצים ילדים שיהיו מעורבים בחיי הגן, בבית הספר, בבית ובכלל בחברה. מעורבותם של הילדים תהיה משמעותית ברגע שתינתן להם אפשרות הבחירה. ההזדמנויות, שאנו נעניק לילדים, תגרומנה לנו לבחון ולהבין מהן ההעדפות שלהם בתחומים שונים – מה הם אוהבים לאכול ומה פחות, במה הם מעדיפים לשחק ועם מי? וכמו שאנו נלמד להכיר את ילדנו טוב יותר, כך גם הם ילמדו להכיר את עצמם.

להתחבר לבחירות של הילד

יש ילדים שלא אוהבים שוקולד חרובים ויש ילדים שכן. האפשרות של ילדים לבחור בין דברים, תבליט את העצמיות שלהם, כי הילד בדרך כלל יבחר דברים שהוא מתחבר אליהם ואוהב, כמובן אחרי שיתנסה במגוון דברים.
בעבר, בתקופתי כגננת, נתקלתי בילדים שנמנעו מעבודה בסדנת היצירה. בתחילה קצת חששתי שזה ימנע מהילד להיות מוכן מבחינה מוטורית לבית הספר, אך עם הזמן ועם ההזדמנויות לבחירה שהענקתי, הבנתי שדווקא ההפך הוא הנכון. למשל- עם אחד הילדים הנמנעים, שאהב מאוד טרקטורים, התחלתי לעבוד לפי ההעדפות שלו והבחירה שלו. זימנתי לו ספרים על טרקטורים, הוא כתב ספרים בנושאי טרקטורים וכך גרמתי לו לטפח את האחיזה מוטורית, להביע את עצמו בדרכו וגם להיות אקטיבי לאורך זמן. הבחירה שלו בנושא עזרה לו להתקדם.
הבחירה מאפשרת לילדים להתחבר עם ילדים אחרים בעלי העדפות דומות. במקביל לילדים תהיה הקשבה פנימית גם לצרכים של אחרים. ילד לומד להקשיב, להבין שלחבריו יש גם צרכים שונים כמו שלו יש, כמו גם שלכל ילד העדפה שונה.
קראו עוד:

הבחירה כהעצמה

צוות חינוכי שמאפשר לילד לבחור, משפר את הקשר בין הצוות לילדים ובין הילדים לעצמם. כך גם בבית, כשמאפשרים לילד לבחור, הוא מקבל תחושה שמקשיבים לו, שסומכים עליו, שנמצאים שם בשבילו. כל זה מעצים את הילד ומעלה את הביטחון העצמי שלו. הבחירה מאפשרת לילד תחושת שליטה חשובה.
1 צפייה בגלריה
ילדה בוחרת במזון בריא ולא בממתקים
ילדה בוחרת במזון בריא ולא בממתקים
לבחור בעידן השפע
(צילום: Shutterstock)
עידוד הבחירה מאפשר פיתוח רגשי, קוגניטיבי וחברתי. אנו כהורים צריכים לעודד בחירה אצל ילדים, אבל ממקום של שינוי תפיסתי, שמבינים שזה חשוב וזה יכול לתרום לילדים וגם לתת להם כלים לבחירה. למשל, אם לילד קושי התנהגותי והוא מתקשה לשבת, אפשר להציע לו חלופות. כך הילד יבין שיש השלכה לבחירה שלו ואחריות. כיוון שאם הוא בחר במשהו מסוים, הוא לא יוכל לעשות אחרת, כי הוא בחר.
האחריות לבחירה יכולה להיות גם אישית וגם חברתית. אם יש בחירה קולקטיבית למשל, והילד נדרש לבחור כחלק מקבוצה, אז האחריות היא חברתית. צריך לדעת גם לוותר ולקבל את בחירת הקולקטיב. כך בין אחים, בין חברים או בקהילה.

לבחור בעידן השפע – לא הכל נתון לבחירה!

על מנת לגרום לילדים להתמקד במשחק אחד ולא להתפתות להרבה מאוד אפשרויות, עלינו להסביר לילדים שיש להם הזדמנות לבחור משחק אחד בלבד. עלינו ההורים גם להבין מלכתחילה, שזה שאנו נותנים לילד לבחור, יש לזה "מחיר". אנחנו צריכים לקחת בחשבון שילד שנדרש לבחור, אם בפעילויות מסוימת, אם במנה במסעדה למשל, לעיתים ייקח לו קצת יותר זמן. כיוון שקשה להחליט כשיש הרבה אופציות והוא רוצה את כולן. אבל כשאנחנו מאפשרים בחירה, אולי הנוחות שלנו נפגעת.
בגלל שפע ההזדמנויות, חשוב שהילדים יידעו שלא הכל נתון לבחירה, יש דברים שאנו ההורים קובעים. יש ילדים שרוצים ללכת הביתה באמצע פעילות ולא תמיד זה נתון לבחירה (כי האחים שלהם גם משתתפים למשל או כי נסענו ממש רחוק ורק הגענו למקום). כשיש גבולות ברורים, הילד יצליח להתנהל גם בשפע.

לעזור להם לבחור: איך לעשות את זה נכון?

  • צרו גמישות לצד מסגרת קבועה – יש לנו סדר יום קבוע אבל אנחנו צריכים להיות גמישים ולאפשר בחירה.
  • הקשבה – להקשיב לילדים ולתחומי העניין שלהם. אם תהיה הקשבה כנה אז תתאפשר הבחירה.
  • התאמה של כישורי הילדים למציאות ולאתגרי העתיד, כדי לאפשר לילדים שלנו לבחור להיות יוזמים, מובילים וחוקרים.
  • חשוב לאפשר לילד לבחור בין כמה אופציות, אך חשוב להשתדל שלא להציב בפניו שפע ועומס, כך למשל, שפע של המשחקים בחדר המשחקים עלול רק לבלבל את הילד, להיות מוסח ולא להיות ממוקד במשחק. לכן כדאי מאוד לסנן ולמנן. לאפשר בחירה של כשלוש אופציות ורק לאחר שממצים אותן, להחזיר את המשחקים למקום ולאפשר אופציות אחרות.
הכותבת, ד"ר מירב אייזנברג , מדריכה פדגוגית ומרצה בתכנית הכשרה לגיל הרך במכללה האקדמית אחוה