באוקטובר 2013 הטרחתי את עצמי עד לעיירה פוקסבורו הנידחת שבמסצ'וסטס לרגל משחק החוץ של קבוצתי האהובה, ניו אורלינס סיינטס, מול המארחים - ניו אינגלנד פטריוטס. נסעתי ברכבת כמו פשוטי העם, וכמו רבים מהם הגעתי באיחור, מה שאילץ אותי להתרוצץ ללא אוריינטציה במבוך המכונה ג'ילט סטדיום - ביתם של טום בריידי וחבורתו. עד שכבר איתרתי את יציע העיתונאים והתמקמתי במושב שלי, עם מחברת ביד אחת והמבורגר נוטף ביד השנייה, ניגשה אליי בחורה צעירה בחליפה. "אני צריכה שתבוא איתי למגרש", היא אמרה לי.
"מה כבר עשיתי?", שאלתי נבוך, מדמיין שאולי מישהו גילה שאני אוהד הסיינטס. "זה לא אתה, זה רוברט קראפט. הוא שמע שיש פה עיתונאי ישראלי והוא רוצה לפגוש אותך למטה", הסבירה.
בשלב הזה ההמבורגר נפל על הרצפה. תוצאה של שוק. הייתי נחוש לטעון לחפותי, תהיה אשר תהיה ההאשמה, אבל ההזמנה להתחככות מקרית עם הבעלים של הניו אינגלנד פטריוטס הגיעה בהפתעה גמורה. מפגשי פסגה שכאלה דורשים הכנה רצינית יותר, אבל הנה אני יורד במעלית עם המלווה שלי, כל הדרך למגרש. שם, בין סלבריטאים מקומיים, זיהיתי את המיליארדר היהודי עם החליפה והשיער הלבן. בשלב הזה לקח אותי דובר הקבוצה סטייסי ג'יימס מהעובדת הזוטרה שלו, וכך, כמו מקל במירוץ שליחים, הוביל אותי לקראפט. "אתה מישראל?", שאל הזקן החייכן בעברית, ולאחר שהשבתי בחיוב אמר: "אני שמח שאתה פה, אני רוצה שהפטריוטס יהיו הקבוצה מספר אחת של ישראל". אחרי לחיצת יד, ועוד אחת למצלמות, שבתי המום כאחד האדם לכיסא שלי ביציע העיתונאים, שאליו נשארתי מרותק עד להפסד הדרמטי של הקבוצה שלי.
7 צפייה בגלריה
"אתה מישראל?", שאל הזקן החייכן בעברית. רוברט קראפט
"אתה מישראל?", שאל הזקן החייכן בעברית. רוברט קראפט
"אתה מישראל?", שאל הזקן החייכן בעברית. רוברט קראפט
(צילום: AP)
מובן שהזיקה הציונית של קראפט לא מתמצה בלחיצת יד ארעית עם עיתונאי ישראלי זוטר. לאיש העסקים היהודי בן ה-77 יש אינספור קשרים כלכליים, פילנתרופיים, פוליטיים ובעיקר רגשיים לארץ הקודש. המיליארדר נחשב למקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ונודע כאחד מידידיה הגדולים של ישראל בארצות הברית. הוא נוהג לבקר בארץ לפחות פעם בשנה. עד למותה הייתה מתלווה אליו במסעותיו אשתו האהובה מיירה, לה היה נשוי במשך כמעט חמישה עשורים, ואיתה הקים אינספור מיזמים פילנתרופיים לטובת ישראל. מאז מותה ב-2011 הוא המשיך את המורשת הזאת בכוחות עצמו, מה שתרם להחלטה להעניק לו את פרס בראשית השנה. אבל ליהודי הטוב ורחב הלב הזה, יש גם צד אחר, כפי שגילינו השבוע.
בסוף השבוע הקודם זעקו הכותרות במהדורות החדשות בארצות הברית: "רוברט קראפט מואשם בשידול לזנות". משטרת העיירה ג'ופיטר שבמדינת פלורידה הודיעה כי קראפט נצפה בשני ביקורים במכון עיסוי שהיה תחת מעקב של זרועות החוק כחלק ממבצע נגד הברחת נשים. אומנם לא היה לו חלק בהתארגנות הלא חוקית שבה נחשדים המפעילים של המכון, אולם הצעת תשלום לעובדות המקום עבור שירותי מין נחשבת לעבירה, גם אם אותה עובדת קיבלה שכר נדיב מאוד על שירותיה. עכשיו המיליארדר המכובד יצטרך לשלם שכר נדיב הרבה יותר לעורכי הדין שלו, וסביר להניח שאלו יצליחו לחלצו מהרשעה ומגזר דין מחמיר שישלח אותו לכלא, אבל הנזק כבר נגרם: קראפט נחשף במערומיו, ולא כמטפורה.
7 צפייה בגלריה
אוהדים של קבוצות יריבות צוחקים על חשבונו של קראפט, מחוץ למכון שבו תועד
אוהדים של קבוצות יריבות צוחקים על חשבונו של קראפט, מחוץ למכון שבו תועד
אוהדים של קבוצות יריבות צוחקים על חשבונו של קראפט, מחוץ למכון שבו תועד
(צילום: gettyimages)
דו"חות המשטרה שהתפרסמו בתקשורת מפרטים את שתועד על ידי המצלמות הנסתרות שהוצפנו במכון: "בערך בשעה 10:59 נכנס קראפט לעסק דרך הדלת הראשית, ושם הוא שילם במזומן לאישה אסייתית שבדלפק הקדמי... היא ליוותה את קראפט לחדר... שם השניים התחבקו וקראפט פשט את כל בגדיו, שכב על גבו על שולחן העיסוי והיא חיבקה אותו שוב". הדו"ח ממשיך לתיאורים גרפיים יותר של מה שהתרחש בחדר, וגם מציין כי בסיום העניק לה קראפט שטר של מאה דולר, ולפחות עוד שטר אחד בלתי מזוהה.
הברייקינג שוקינג ניוז הללו, והדו"ח המפורט שנלווה אליהן, התקבלו בתגובה קצרה ומיתממת בשמו של קראפט: "אנחנו מכחישים באופן קטגורי שמר קראפט היה מעורב באיזושהי פעילות לא חוקית", נכתב בהודעה, שספק רב אם היא משכנעת מישהו. המבוכה רק הלכה וגברה כשהתברר כי הבעלים של הפטריוטס ניגש לאותו מכון ליווי במהלך היממה שקדמה למשחק החוץ הגורלי של קבוצתו במאבק על העפלה לסופרבול ב-20 בינואר. אולי היו אלה המתח וההתרגשות ערב ההתמודדות שדרשו הרפיה. כך או כך, 17 שעות לאחר המקרה השני שתועד קראפט כבר היה באצטדיון בקנזס סיטי וצפה בקוורטרבק המהולל שלו טום בריידי מוביל את הפאטס לניצחון. שבועיים לאחר מכן בריידי עשה זאת שוב והעניק לבוס שלו אליפות שישית.
7 צפייה בגלריה
קראפט חוגג אליפות עם הכוכב הגדול טום בריידי
קראפט חוגג אליפות עם הכוכב הגדול טום בריידי
קראפט חוגג אליפות עם הכוכב הגדול טום בריידי
(צילום: רויטרס)
מי שבוודאי שובר את הראש בנוגע לשערורייה הזו הוא קומישנר ליגת ה-NFL רוג'ר גודל, שקראפט נחשב לאחד המקורבים אליו ביותר. לא פעם עמד לצידו בצומתי הכרעה קשים ובמשברים לא פשוטים מול איגודי השחקנים ובעלי קבוצות אחרים. ב-2014 נדרש גודל לטפל בהסתבכות החוקית של ג'ים אירסיי, הבעלים של אינדיאנפוליס קולטס, שנתפס על ידי שוטרים כשהוא נוהג תחת השפעת תרופות ללא מרשם. בתגובה הורחק משישה משחקים ונקנס בחצי מיליון דולר. אבל עכשיו ייאלץ הקומישנר ליישם את מדיניות האפס סובלנות של הליגה במקרה של קראפט, המבוגר מאירסיי בעשרים שנה ושנחשב לגורם מייצב בהנהלת הליגה. "אנחנו מיישמים את המדיניות שלנו בשוויוניות", נכתב בהודעת ה-NFL, ובה הובטח לפעול בהתאם לתוצאות ההליך השיפוטי.
גודל ויתר 31 בעלי הקבוצות ב-NFL מנועים מלגבות את קראפט באופן פומבי, זה לא נראה טוב. אבל במגרש הביתי שלו בניו אינגלנד, שם חגגו לאחרונה ניצחון בסופרבול ושיא בלתי נתפס של שש אליפויות, הוא מוצא סביבה תומכת. אפילו חיבוקים. כך למשל צולם קראפט בחברת טום בריידי המעניק לו חיבוק אמיץ. בנוסף, פרסומים על לקוחות ידועים נוספים שביקרו במכון הם בגדר צרת רבים חצי נחמה. בינתיים פורסמו שמותיהם של שני אנשי עסקים נוספים מתוך 25 החשודים בפרשה, והשמועות מספרות על אח"מים רבי השפעה ומוכרים אף יותר. מובן שעם הדמיון שמשתולל, גם הטוויטר מתפוצץ מתגובות ומבדיחות על חשבונו של המיליארדר בשעתו הקשה. "מי חושב שזו הפעם הראשונה שלו?" צייץ גולש אחד, ואחר כתב: "אני לא מאמין שיש בנמצא איפשהו קלטת סקס של רוברט קראפט".
קראפט ומשפחתו מתפללים כנראה שהציבור יסתפק בדמיון המודרך על פי תיאורי השוטרים, ושהחומרים השערורייתיים שנקלטו במצלמות המשטרה לא יודלפו או יגיעו כך או אחרת לרשתות. קראפט עצמו כבר התנסה בחוויה לא נעימה בחסות האינטרנט עם הפצת סרטון מביך בהשתתפותו, שבו הוא נצפה מתרגל דיאלוג עם בלונדינית תמירה לבושה בביקיני. האישה בסרטון היא השחקנית ריקי נואל לנדר, שבחיקה מתנחם קראפט בחמש השנים האחרונות. המראות הביזאריים הללו הם למעשה הכנה לאודישן של לנדר לתפקיד חשפנית בקומדיה "לדפוק התמחות" (2013) בכיכובם של וינס ווהן ואוון ווילסון. הסרטון, מן הסתם, הפך לוויראלי, בעיקר בגלל הופעתו הנלעגת של קראפט שמדקלם שורות, רוקד והולם באגרופיו באדם אחר בעודו מקלל "Fuck you, pussy". בדיעבד הבהיר כי "זה לא אמור היה להיות פומבי, ואני מצטער על זה".
לנדר בת ה-39 צעירה מקראפט ב-38 שנה, אולם השניים חולקים זוגיות יציבה יותר או פחות מאז התחילו להתרועע יחדיו ב-2012. הזוגיות הזו התקבלה בתחילה בתמיהה על ידי כמה ממקורביו, שאמרו בעבר ל"פיפל מגזין": "הוא היה מסור לאשתו המנוחה, אהב אותה כל כך והיה הרוס ממותה, כך שאנשים הופתעו מהזוגיות החדשה הזאת עם אשה כל כך צעירה". תפנית מפתיעה נוספת ביחסים הגיעה ב-2017, כשלנדר נכנסה להריון. לאחר הלידה הכחיש כי הוא האב: "על אף שרוברט קראפט אינו האב הביולוגי, הוא נלהב מכך שריקי התברכה בילד בריא".
7 צפייה בגלריה
עם זוגתו הנוכחית. ריקי לנדר
עם זוגתו הנוכחית. ריקי לנדר
עם זוגתו הנוכחית. ריקי לנדר
(צילום: AP)
ההתנסויות ההרפתקניות האחרונות של קראפט והמבוכות שבעקבותיהן מהדהדות מקרים רבים אחרים של מיליארדרים לבנים מזדקנים ורבי עוצמה, שמאחורי הקלעים של ישיבות דירקטוריון ומסיבות עיתונאים נוהגים כגברים חלקלקים, נואשים ומושחתים מוסרית. מובן שדמותו של דונלד טראמפ עולה בהקשר זה, ואכן, קראפט נמנה עם חבריו הקרובים של הנשיא ואף הביע את תמיכתו בו בעבר (לאחרונה פורסם שטראמפ נהג להתקשר לקראפט על בסיס שבועי לאחר מות מיירה). "זה מאוד עצוב, הוא טוען לחפותו המוחלטת. זה הפתיע מאוד", אמר טראמפ. פחות מפתיע היה שעם הבודדים שהתייצבו לצד קראפט נמנה שדר ערוץ פוקס חראלדו ריברה: "קראפט הוא אלמן בן 77. אפילו אם הוא חיפש ליהנות במכון עיסוי, אין שום דבר בהאשמות שקושר אותו להברחת נשים. אלו הכפשות לא הוגנות, גם אם אתם שונאים את הפאטס".
קצת יותר מפתיע שלקראפט יש גם מערכת יחסים, פחות ידידותית, עם ולדימיר פוטין. אומנם ב-2005 נפגשו השניים, וקראפט העניק לשליט הרוסי את טבעת האליפות שבה זכה בעקבות ניצחון הפטריוטס בסופרבול באותה שנה. ועם זאת, שמונה שנים לאחר מכן טען כי הטבעת - 25 אלף דולר עלותה - בעצם נגנבה ממנו. "הוצאתי את הטבעת והראיתי לו אותה, והוא ענד אותה ואמר 'אני יכול להרוג מישהו עם הטבעת הזו'. הושטתי את ידי לעברו, אבל הוא שם אותה בכיסו, שלושה אנשי ק.ג.ב הקיפו אותו והוא יצא החוצה", סיפר, וחשף כי בשיחה עם הבית הלבן דחקו בו להצהיר כי הוא נתן אותה במתנה, וזאת משיקולים דיפלומטיים. "לא רציתי. היה לי קשר רגשי לטבעת, השם שלי עליה. אני לא רוצה לראות אותה ב-eBay, אבל נאמר לי שכדאי מאוד שאומר שהיא ניתנה במתנה".
7 צפייה בגלריה
רוברט קראפט עם דונלד טראמפ. חברים טובים
רוברט קראפט עם דונלד טראמפ. חברים טובים
רוברט קראפט עם דונלד טראמפ. חברים טובים
(צילום: AP)
קראפט, טראמפ, השמות נשמעים כמעט זהים. נוסיף לכך את הנטייה ליחסים מפוקפקים עם נשים צעירות, וגם עם נשיא רוסיה, וחיבה גדולה לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ונקבל לכאורה אותו בן אדם (נזכיר שטראמפ ניסה לרכוש את קבוצת ה-NFL בפאלו בילס ב-2014). ואולם, שני הגברים רבי העוצמה הללו מגיעים מרקע שונה לחלוטין, ובנו את המעצמה הכלכלית והתרבותית שלהם על תשתית אחרת לגמרי. בניגוד לטראמפ, שגדל במשפחה ניו-יורקית רבת ממון בהשפעת איל נדל"ן דורסני שהוא קרא לו אבא, קראפט נולד ב-1941 למשפחה יהודית קונסרבטיבית בעיירה ברוקלין שבמסצ'וסטס. אביו ניהל מתפרה בצ'יינהטאון של בוסטון ועמד בראש בית הכנסת המקומי, "קהילת ישראל". שאיפתו הייתה כי בנו יוכשר כרב, מה שמנע מרוברט להשתלב בקבוצות הספורט של התיכון שלו כדי לשמור על השבת. מאוחר יותר, כשהתקבל ללימודי מינהל עסקים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, הוא מצא את עצמו פעיל גם בקבוצת הפוטבול בקמפוס.
השינוי המשמעותי יותר בחייו של קראפט היה ככל הנראה ההיכרות עם מיירה חייט מבוסטון ב-1962, שאיתה התחתן כשנה לאחר מכן. הוא מצא את אהבת חייו בצעירה היהודייה מבוסטון, וקיבל הזדמנות עסקית ראשונה בחסות גיסו יעקב, שניהל בית אריזה מקומי. ב-1968 הוא רכש את העסק, ובמהלך השנים הבאות הפך אותו לאימפריה בינלאומית העוסקת במוצרים שמקורם בעצים (מוצרי נייר, סיבים וכו') ובאריזה תחת השם International Forest Products. ההצלחה הכלכלית של קראפט אפשרה לו גם לעשות מעשה נועז ב-1994, ולרכוש את קבוצת ניו אינגלנד פטריוטס מג'יימס אורוויין תמורת 172 מיליון דולר - סכום שיא לרכישת קבוצת NFL בזמנו. "שברתי את כל החוקים הכספיים שלי", סיפר קראפט, שהודה כי התעלם מחושיו כאיש עסקים והתמסר לתשוקותיו כאוהד אדוק של הפאטס. בדיעבד, תחושת הבטן הזו השתלמה. כיום מוערכת הקבוצה ב-3.3 מיליארד דולר, חצי מהשווי המוערך של מכלול נכסי קראפט.
7 צפייה בגלריה
פוטין מודד את הטבעת של קראפט. גנב אותה או קיבל במתנה?
פוטין מודד את הטבעת של קראפט. גנב אותה או קיבל במתנה?
פוטין מודד את הטבעת של קראפט. גנב אותה או קיבל במתנה?
(צילום: AP)
הפטריוטס לא נחשבו לעילויי ליגת ה-NFL, אולם מאז שקראפט רכש את הקבוצה היא הפכה לשושלת המצליחה ביותר אי פעם בפוטבול, ואולי בכל הספורט האמריקני. כבר ב-1997 העפילו הפאטס לסופרבול בפעם השנייה בתולדותיהם. הם הפסידו בקרב על האליפות, והמאמן המהולל ביל פארסלס נטש בעקבות חילוקי דעות עם קראפט. שלוש שנים לאחר מכן מינה הבעלים השאפתן את ביל בליצ'ק למאמן. מאז ועד היום רשמו הפטריוטס תשע הופעות בסופרבול, שמתוכן יצאו שש פעמים עם תואר האליפות (האחרונה שבהן השנה). ההישג חסר התקדים הזה נרשם לזכות ההנהגה היעילה ורבת ההשראה של קראפט ובליצ'ק, וכמובן גם לזכות כוכב העל של הקבוצה טום בריידי. במשולש הזה, קראפט משמש גורם מאזן. מדי פעם הוא נדרש לכך כשצצה מתיחות בין המאמן והקוורטרבק שלו.
הפטריוטס הפכו למשפחה המורחבת של קראפט, ומקום ליישם בו את חלומותיו הספורטיביים הגנוזים מן העבר. בחסותו הפך מתחם ג'ילט סטדיום שבבעלותו לבית כנסת ספורטיבי. ב-NFL יש לא מעט בעלי קבוצות ממוצא יהודי, אבל מעט מאוד שחקנים בני עמנו. שניים מהם - ג'וליאן אדלמן (ה-MVP של הסופרבול האחרון) ונייט אבנר - משחקים בניו אינגלנד. כוכב העבר אנדריי טיפט אומץ על ידי הבוס לצוות המקצועי אחרי שהתגייר. ארבעת בניו של קראפט מעורבים גם הם בניהול הקבוצה, וג'ונתן הבכור מכהן כנשיאה. כך התמזגה משפחת קראפט עם המשפחה המורחבת, וכך במשחקי עונת 2011 ענדו השחקנים טלאי לזכרה של מיירה שמתה באותה שנה.
איכשהו, על אף שפוטבול אינו ענף ספורט פופולרי במיוחד בישראל, הפטריוטס הפכו למרכז הפעילות של קראפט בארץ. ב-2005 הוא חנך את אצטדיון הפוטבול בגן סאקר בירושלים. "אני מקווה שכולם כאן רואים את הפטריוטס כקבוצה של המדינה", אמר כשנשא דברים, ולצידו מכובדים כשר האוצר דאז בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת רובי ריבלין. "פוטבול (אמריקני להזכירכם) מבטא את הישראליות יותר מכל ספורט אחר. זוהי רוח הקבוצה שמנצחת, לא הכוכב הבודד". שנה לאחר מכן הוא חזר לעיר הקודש מלווה בטום בריידי בכבודו ובעצמו. ב-2007 נוסדה בהשראתו ליגת הפוטבול הישראלית, שאף קרויה על שמו (בראשה עמד בתחילת הדרך נשיא הכבוד גבי אשכנזי). ב-2017 הושק מתחם ספורט נוסף בעמק הארזים בירושלים.
7 צפייה בגלריה
עם בנימין נתניהו ב-2005. ליגת הפוטבול בישראל קרויה על שמו
עם בנימין נתניהו ב-2005. ליגת הפוטבול בישראל קרויה על שמו
עם בנימין נתניהו ב-2005. ליגת הפוטבול בישראל קרויה על שמו
(צילום: AP)
את היוקרה והחשיפה שלהן זכה בעקבות מעמדו כבעלים של הפטריוטס, וכאחד האנשים החזקים בהנהלת ה-NFL, נידב גם לטובת ההסברה הישראלית. מיירה ורוברט פעלו לאורך השנים לחיזוק הקשר של האמריקנים עם ישראל, תוך מימון משלחות לארץ. בשני העשורים האחרונים הפרופיל הציבורי של המשתתפים במיזם שלו - מעין פרויקט "תגלית" לכוכבי פוטבול - גבר, ובעקבות כך גברה גם תשומת הלב התקשורתית בארצות הברית, יותר מאשר בישראל עצמה. בריידי, בליצ'ק, הקומישנר גודל וכוכבים אחרים של הפטריוטס ביקרו בתל אביב ובירושלים בהזמנת קראפט לאורך השנים, והוא ממשיך במסורת גם כיום. בשנה שעברה תועד המסע שלו לארץ הקודש יחד עם חברי היכל התהילה של הפוטבול, ושודר כסרט "טאצ'דאון בישראל" לקהל האמריקני.
על כל אלה, וכן בזכות אינספור תרומות אחרות לישראל, ליהדות ארצות הברית ולמאבק באנטישמיות, הוכרז כי קראפט הוא חתן פרס בראשית, הידוע כ"נובל היהודי", לשנת 2019. "החזון יוצא הדופן שלו הביא התלהבות וגאווה לעולם הספורט", אמר חבר ועדת הפרס לארי סאמרס. "הנדבנות מלאת החמלה שלו והמיזמים שלו במימון הפטריוטס נגעו לחיי רבים בארצות הברית וישראל. הוא פטריוט אמריקאי ואזרח העולם הגדול, שקשור באדיקות למורשת היהודית שלו ומסור למדינת ישראל". האם כל זה יימחק בגלל מפגש מקרי עם אישה מסכנה מסין וחיבוק כביטוי לתשוקה מינית? אני לפחות מעדיף לזכור אותו מאותו מפגש מקרי עם עיתונאי זוטר מישראל, שאת ידו לחץ מתוך תשוקה ציונית.
פורסם לראשונה: 17:05, 01.03.19