28.2.2002 - על שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות" מתוחה תמונתו של השוער המחליף ניר רחמין בפוזה רצינית ובמבט דרוך. הכותרת הבולטת מצטטת משירו של דוד דאור, "שמור על העולם ילד". עד לפני זמן קצר הוא היה כמעט אלמוני, אבל הערב מדינה שלמה שמה בו את מבטחה.
כדי להבין איך הונחו כל הציפיות והחלומות של הכדורגל הישראלי על כתפיו של שוער בן 21, דל ניסיון, צריך לחזור שבועיים אחורה.
- לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות בפרויקט "המסע המופלא":
- המשחק הנשכח מהעונה הבלתי נשכחת
- אבוקסיס: "זה הדבר הכי הזוי שקרה לי אי פעם בכדורגל"
- "אלוהים סגר לשביט אלימלך את השער"
- "אתה מוריד חולצה במינוס 15 מעלות - ומרגיש כמו באילת ב-40 מעלות חום"
- "לא יהיה יותר דבר כזה בכדורגל הישראלי": אפילו מילאן נאלצה להזיע
אחרי ששרדה את הכפור הרוסי, הפועל תל אביב הגרילה בשמינית הגמר את פארמה האיטלקית. פארמה הייתה באותה תקופה בגדר חידה. מצד אחד, מועדון פאר שרק בשנות ה-90 זכה בארבעה תארים אירופיים עם כוכבי ענק דוגמת מרקו די ואיו, הקאן סוקור ופאביו קנבארו, מי שארבע שנים מאוחר יותר ייבחר לשחקן השנה בעולם אחרי שיזכה עם איטליה במונדיאל. מצד שני, פארמה הייתה בעונה איומה שבה נלחמה נגד הירידה.
פארמה זלזלה בהפועל תל אביב, אבל זה היה זלזול ממניעים שונים מאלו של צ'לסי למשל. בעוד העשירים מלונדון זלזלו ביריבה הקטנה והאלמונית מהמזרח התיכון, פארמה זלזלה בגביע אופ"א כולו. האיטלקים ראו במסגרת האירופית באותה עונה מטרד. הם מבחינתם זכו כבר פעמיים בגביע אופ"א, וכעת יש להם צרות בוערות יותר. המשחקים בגביע אופ"א בימי חמישי היו מבחינתם עוד מעמסה שמפריעה להם במלחמה על החיים שלהם בליגה האיטלקית הראשונה.
נוכח כל אלו אפשר להבין מדוע בפארמה החליטו לוותר על כל שחקן שלא היה כשיר במאת האחוזים. הקאן סוקור אומנם טען בפני המאמן אריגו סאקי שהוא חש בטוב, אך למרות זאת הוחלט שלא לקחת סיכון והוא כלל לא המריא עם הקבוצה לישראל. קנבארו שסבל מפגיעה קלה לא שותף במשחק הראשון, ודי ואיו נכנס לשחק רק בדקה ה-63.
כך או כך, גם עם הרכב טלאים באיטליה לא נתנו להפועל סיכוי. "אני לא רואה איך הפועל עוברת אותם", אמר המאמן הארגנטינאי המפורסם הקטור קופר שאימן באותה תקופה את אינטר. מנגד, בישראל שררה אופטימיות גדולה, אפילו מוגזמת. התוצאות המדהימות שהשיגו האדומים עד כה, יחד עם אווירת חוסר העניין ששידרו האיטלקים שעמדה בניגוד גמור לדריכות בהפועל תל אביב, העניקו את התחושה שהמשימה אפשרית. "חושבים שננצח בלי בעיות", אמר אז אחד השחקנים בהפועל שהופתע מהלך הרוח הכה-אופטימי, "שוכחים שזו קבוצה איטלקית שבמשך חמש שנים רצופות סיימה בחמישייה הראשונה בליגה שלה".
כמה משחקני הקבוצה לקחו כמה שבועות קודם לכן חלק במפלה הקשה של הנבחרת, שהובסה 7:1 במשחק ידידות בקייזרסלאוטרן מול גרמניה. עליהם ועל הפועל תל אביב כולה הוטלה האחריות להחזיר את הכבוד לכדורגל הישראלי, גם אם הגוש הקנאי של האוהדים האדומים התעקש שלא להפוך את ההצלחה של הפועל תל אביב לשמחה לאומית.
שעה לפני פתיחת המשחק הראשון בלומפילד כבר נצבע באדום. 17 אלף אוהדים של הפועל תל אביב לא חדלו מלשיר ויצרו אווירה מחשמלת. הפועל עלתה ללא האס שלה בגביע אופ"א, מילאן אוסטרץ, שהיה בכושר לקוי ושותף ל-24 דקות בלבד. היעדרותו של החלוץ הסלובני הייתה בעוכריהם של האדומים. בעוד הגנת הברזל של האדומים שוב עשתה את שלה ומנעה מפארמה את שער החוץ היקר, ההתקפה חרקה מעט. קלשצ'נקו ובלילי התקשו להגיע למצבים, וגם כשאוסטרץ כבר נכנס הוא לא הביא איתו את מגע הקסם מהמשחקים הקודמים. בדקות הסיום שמעון גרשון ואסי דומב החמיצו מצבים קורצים, אבל האירוע המשמעותי ביותר במשחק היה הכרטיס הצהוב שספג שביט אלימלך. המשמעות המדאיגה: אלימלך, מגיבורי המסע האירופי – האיש שבמו ידיו בלם את התקפת צ'לסי האימתנית בסטמפורד ברידג' – לא יהיה שם כחומה האחרונה של האדומים בגומלין בפארמה. מאותו הרגע הפך השוער הצעיר המחליף ניר רחמין לשיחת היום. "אני רגוע איתו", אמר המאמן דרור קשטן, "יש לו ניסיון רב בנבחרת האולימפית. הוא נקרא לדגל ואני סומך עליו". אלימלך עצמו הביע אף הוא ביטחון בחברו הצעיר: "הוא עובד איתי קשה כל העונה ואני סומך עליו".
"בתור שוער מחליף אתה מחכה לרגעים מהסוג הזה, אבל פתאום כשאתה מבין איפה אתה הולך לשחק זה גם מלחיץ", מספר רחמין 19 שנים אחרי.
למרות המעמד הרם והסיטואציה החריגה שאליה נקלע, רחמין מספר כי ההכנה לגומלין באיטליה הייתה ממש כמו לכל משחק. "לא הייתה הכנה ספציפית למשחק הזה. מאמן השוערים יום טוב טליאס הוא אחד שהיה צמוד אליי יום-יום, והוא ידע מה יכול לעשות טוב לשוערים שלו ומה יכול להזיק להם. אם היו מתחילים לטפטף כל הזמן על המשחק הזה, זה יכול לגרום ללחץ מיותר. נתנו לי את השקט שלי. המשחק אומנם היה מלחיץ, אבל הדברים הם די ברורים. כולם רוצים בהצלחה שלי ושל הקבוצה".
גזרת המוצהבים של הפועל תל אביב לא הסתכמה באלימלך - גם אסי דומב הורחק ממשחק הגומלין. יעקב הלל שהוצב במקום דומב בהרכב נזכר בתחושת הלחץ אז. "באותה תקופה בהפועל הייתי שחקן משלים, למשחק בפארמה הגעתי אחרי חודש שלא שיחקתי – ואתה אומר לעצמך שאתה משחק מול שחקנים מהטובים בעולם, קנבארו, די ואיו, סוקור, סנסיני, זו לא הפועל פתח תקווה. כל המדינה צופה בך, ואני עם שוער ילד שלא שיחק כמעט העונה, אני עומד לקבל בראש. אמרתי לאלימלך: 'אתה משאיר אותי לבד במערכה הזו? יפרקו אותנו'".
התחושות לקראת הגומלין היו מעורבות. בפעם היחידה בכל אותו קמפיין אירופי, הפועל לא הגיעה לגומלין כשהיא ביתרון. בתקשורת היו סקפטיים לגבי סיכוייה לשרוד את משחק החוץ באיטליה, בטח נוכח ההרכב החסר. "אני זוכר שראיינו אותי לקראת המשחק, וכל השאלות הרגישו כמו ריאיון לסיכום העונה האירופית", נזכר אבוקסיס בהלך הרוח בתקשורת.
מי שהאמינו בכל ליבם היו האוהדים, שהסתערו על החבילות שהציעו משרדי הנסיעות. אפילו הדובר של פארמה הודה יומיים לפני המשחק: "אני חושש שלהפועל יהיו יותר אוהדים באצטדיון. עד היום לא מכרנו אפילו כרטיס אחד במכירה מוקדמת".
הדובר צדק. 4,000 אוהדים באדום עשו את הדרך מישראל לאיטליה, פי שניים ממספרם של אוהדי פארמה שטרחו להגיע למשחק הביתי שלהם. כבר בבוקר האדומים השתלטו על כיכר גריבאלדי בשירת "אדום עולה" מחרישת אוזניים, ובניסיונות אמיצים להניח את דגל הקבוצה על פסלו הענק של ג'וזפה גריבאלדי, גיבור לאומי איטלקי ומי שנחשב לאיש שאיחד את המדינה במאה ה-19. שעה וחצי לפני המשחק האוהדים כבר מילאו את היציע העליון באצטדיון טרידאני, קפצו ללא הפסקה ולא חדלו משירת "ניר רחמין עולה עולה עולה".
גם בקבוצה עשו הכול כדי לנסוך ביטחון ברחמין הצעיר. "מאוחר בלילה לפני המשחק אמרתי לעצמי: 'יעקב, תעשה מה שאתה יודע, אלוהים איתך והחבר'ה שלנו גברים'", נזכר הלל. "לפני המשחק אמרתי לרחמין שהדבר הכי חשוב זה הכדור הראשון – אתה צריך לצאת בביטחון ולקחת אותו". "הלל באמת עשה עבורי את העבודה הכי טובה", נזכר רחמין, "הוא החזיר לי נגיחה אחורה בדקה השנייה ונתן לי ליפול על הקרקע. ככה הוא הכניס אותי למשחק כמו שצריך".
רחמין כמו כל הפועל תל אביב באותו ערב היה מצוין, אבל למעשה רוב ההתקפות האיטלקיות סוכלו עוד הרבה לפני שהשוער הצעיר נדרש לטפל בהן. "היה משהו מאוד מובנה במשחק ההגנה שלנו, מהקשרים ועד לחוליה האחורית", מסביר הלל, "פארמה הייתה צריכה לעבור כמה חומות כדי להגיע לשער. רחמין סמך עלינו, ואחרי שהוא עצר את הכדור הראשון והשני הכול כבר בא לו טבעי". רחמין מוסיף: "בתוך המשחק אתה לא חושב יותר מדי, ההתרגשות עוברת ברגעים הראשונים ואתה פשוט מנסה לעשות את המקסימום כדי לעבור, חי מהתקפה להתקפה".
הלל, שאת כישורי הטראש-טוק שלו למד כבר להכיר הכוכב ההולנדי של צ'לסי ג'ימי פלויד האסלביינק, סימן לו הפעם כמטרה את הכוכב הטורקי הקאן סוקור. "בדקה החמישית נכנסתי לו חזק ברגל. הוא שכב על הרצפה ואמרתי לו: 'אל תבוא יותר לרחבה שלנו, אני אהרוג אותך'. זה חלק מהפסיכולוגיה, לדעת איך לגשת לשחקנים, איך להוציא אותם מהפוקוס".
לא רק סוקור נראה אבוד. פארמה כולה הייתה חלשה מאוד באותו הערב. בדקה ה-33 הפועל ניצלה את החולשה האיטלקית כדי להבקיע שער חוץ יקר מפז. פיני בלילי, מגיבורי אותו משחק, חטף כדור ומסר לאוסטרץ, מי אם לא, שמ-16 מ' בעט פנימה. בדקה ה-54 שוב בלילי, שמסר בין שניים לאישטוון פישונט שחדר לרחבה ובעט חזק פנימה. תם הטקס. השער של פארמה בדקות הסיום היה לא יותר משער ניחומים.
אומנם ללא התפאורה הלבנה של השלג הרוסי, אבל חגיגות הגליצ'ים אל עבר הקהל שוב שוחזרו, הפעם בהובלת רפי עגיב מהנהלת הקבוצה. "שנתיים על הספסל שוות משחק כזה", אמר רחמין הנרגש בסיום. למחרת אותו רחמין שוב כיכב על שער העיתון, רק שהפעם זה לא היה השער של מדור הספורט אלא העמוד הראשון של "ידיעות אחרונות", שם צולם נישא על זרועות חבריו כשמעליהם הכותרת הזועקת באותיות דפוס גדולות: "מדהים!".
פורסם לראשונה: 17:24, 07.01.21