מנו ואן גורפ ההולנדי (31), או כפי שהוא מכונה בפשטות "מנו", נחשב בעיני רבים לרקדן הברייקדאנס הטוב בעולם.
החל מיום שני האחרון, עת צורף הברייקדאנס רשמית לתוכנית המשחקים של אולימפיאדת פריז 2024, תחת השם "ברייקינג", מנו הוא גם מועמד למדליית זהב אולימפית.
בכל זאת, למנו יש בקשה אחת מכם: אל תקראו לו ספורטאי.
צפו ביעקב "פוטר" קרבץ, הבי-בוי הישראלי
עמוד האינסטגרם של מנו משקף היטב את הסערה המתחוללת בעולם הברייקדאנס בימים אלו ואת היחס האמביוולנטי שבו התקבלה שם ההודעה על הפיכתם לענף ספורט אולימפי. שמחה וסיפוק מההכרה ומההזדמנות – לצד חששות מפגיעה במסורת ובשורשים של התחום. מנו שיתף בסטורי את ההודעה החגיגית על הכללתו של הברייקינג במשחקים האולימפיים בפריז, אך לצד זה פרסם פוסט ובו צילום מסך של ההגדרה המילונית למילה "אמנות". "למרות שבהחלט יש אלמנט ספורטיבי באמנות שלנו, אנחנו לא ספורטאים", כתב מנו, "לקרוא לברייקינג ספורט שולל את הערך של האמנות הזו ואת כל מה שמיוחד בה".
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
ברייקינג יהיה הענף החדש היחיד באולימפיאדת פריז. הוא הועדף על פני ענפים כמו סקווש, סנוקר ושחמט – ויופיע במשחקים לצד ענפים כמו סקייטבורד, גלישת גלים וטיפוס ספורטיבי שייערכו את הבכורה האולימפית שלהם כבר בשנה הבאה בטוקיו. המגמה היא ברורה: הפיכת האולימפיאדה לאטרקטיבית יותר לדור הצעיר באמצעות ענפים אקסטרימיים וכיפיים, כאלו שעוברים מסך... של יוטיוב. אפשר להמחיש זאת גם על ידי מקצוע שהוצא מהאולימפיאדה: מקצה ההליכה ל-50 ק"מ, אמנם מקצוע אולימפי מכובד ובעל מסורת אבל לא ממש כזה שתשתפו בסטורי שלכם.
עוד כתבות למנויים:
  • מפטרוביץ' עד דונצ'יץ': האבולוציה של הכדורסלן האירופי ב-NBA
  • פיני גרשון: "מאמנים כיום מגיעים לדקות ההכרעה עם חיתולים"
  • ערן זהבי: "צריכים להציב פסל שלי בכניסה לאצטדיון"
במובן הזה ברייקינג התאים למודל החדש של האולימפיאדה כמו כפפה ליד. גם אדם חסר כל ידע בתחום, יתקשה להישאר אדיש מול מעגל של רקדני ברייקדאנס. מדובר בריקוד קצבי, אקרובטי, סוחף, מהיר וקשור בחבל טבורו לתרבות ההיפ הופ.
רקדנים אמרנו? מעתה התרגלו למונח בי-בויס, כינויים של רקדני הברייקדאנס. הרקדניות מכונות בהתאמה בי-גירלס. הבי-בויס והבי-גירלס פחות ידועים בשמם המלא ומוכרים בעיקר בכינוי שלהם. באולימפיאדת פריז אתם צפויים להיתקל בדמויות כמו ווינג (Wing - כנף) או וישס ויקטור (ויקטור האכזר בתרגום חופשי).
שורשיו של הברייקינג הם בברונקס של שנות ה-70'. די.ג'יי קול הרק (Dj Kool Herc), מהדמויות המשמעותיות ביותר בתולדות ההיפ-הופ, נהג באותם ימים לבודד את קטעי המעבר (ברייקים) בקטעי Fאנק ודאנס, אלו בהם המוזיקה משתתקת ורק התופים נשמעים. באמצעות שני פטיפונים קול הרק היה מנגן את הברייקים בלופים - כשאת הזמן הזה הרקדנים ברחוב היו מנצלים כדי להפגין את כישוריהם. מהר מאוד החלו להתפתח ברחובות קרבות ריקודים בין הבי-בויס שרובם המכריע אז היו אפרו-אמריקאים או פורטו-ריקנים.
2 צפייה בגלריה
בי-בוי מנו. לא ספורטאי, אמן
בי-בוי מנו. לא ספורטאי, אמן
בי-בוי מנו. לא ספורטאי, אמן
(צילום: gettyimages)
ככל שההיפ הופ הלך והתפתח והפך לתופעה עולמית, כך גם הברייקדאנס חדר למיינסטרים. קליפים של להיטים כמו "It's like that" של ההרכב Run D.M.C או "Freestyler" של Bomfunk MC's ששמו במרכזם את הברייקדאנס – עשו אף הם שירות מצוין בהפצתה של האמנות.
תחרויות ברייקדאנס הפכו עם השנים מעניין פרטי של חבורות רחוב לאירועים גדולים וממותגים תחת חסות של חברות ענק. חברת המשקאות "רד בול", השחקנית הכי חזקה בתחום האקסטרים ספורט, עורכת מדי שנה את Redbull BC One שנחשבת לתחרות הברייקדאנס היוקרתית בעולם.
פריצת הדרך הספורטיבית הושגה לפני שנתיים כשהברייקינג נכנס כענף רשמי לאולימפיאדת הנוער בארגנטינה. מולדת הטנגו חיבקה בחום את הריקוד האמריקאי – והתחרות נחשבה להצלחה גדולה שהזניקה את המוניטין של הענף.
עדיין קשה להעריך כיצד תראה תחרות הברייקינג בפריז – ומכאן גם לא מעט מהחששות של העוסקים בתחום. כרגע כל מה שידוע הוא שמדובר יהיה בתחרות אישית בהשתתפות 16 בי-בויס ו-16 בי-גירלס. הפורמט ואופן השיפוט ייקבעו בהמשך.
תחרויות ברייקינג שונות במהותן מאלו שאתם מכירים מענפים אחרים עם אלמנטים מעולם הריקוד. אם בהתעמלות אמנותית למשל המתעמלות עובדות במשך שנים על ריקוד מתוכנן בקפידה – בברייקינג ניתן משקל הרבה יותר גדול לאלתור. בי-בוי לא מגיע לתחרות עם ריקוד מוכן והוא איננו יודע מראש איזה מוזיקה ה-Dj ינגן. לכן כישורים אקרובטיים אינם מספיקים, בי-בוי מיומן צריך להחזיק באוזן מוזיקלית – ולדעת איך להתאים את עצמו למקצבים אקראיים.
מנו בתחרות של רד בול
תחרות ברייקינג נערכת לרוב בפורמט של קרבות. בי-בויס המתחרים בריקוד זה מול זה – ונדרשים גם להגיב אחד לשני. אם לדוגמא בי-בוי מבצע תנועה מסוימת, הבי-בוי שמתחרה מולו ינסה לבצע את אותה תנועה באופן מקורי ויצירתי יותר, מה שמכניס לתחרות גם מימד אסטרטגי. השופטים מעניקים לבי-בויס ציון בהתאם לפרמטרים שונים כמו יצירתיות, מקוריות, מוזיקליות, רמת הקושי של התנועות, הבעה ועוד.
הוועד האולימפי יצטרך להתחבט בכמה סוגיות מעניינות. אחד האלמנטים בברייקינג נקרא "burn", "שריפה של היריב" – על ידי השפלה קלה, למשל בהצבעה עליו. האם הדבר חופף עם הערכים האולימפיים? ומה לגבי תנועות גסות שקיימות בריקוד, האם לאפשר אותן גם בפורמט האולימפי?
בישראל ישנה סצנה ותיקה של ברייקינג. עוד בשנות ה-80' נראו בתל אביב מעגלי ברייקדאנס – והיום כשההיפ הופ נהנה מפופולריות עצומה, תוכלו בכל מקום למצוא חוג ריקודי היפ הופ וברייקדאנס. האם מתוך כל אלו יקום גם בי-בוי אולימפי כחול לבן? מי שבהחלט מכוון לשם הוא יעקב קרבץ (28), המכונה בי-בוי פוטר. קרבץ נחשב בצוותא עם בי-בוי טריקי (קוסטיה מחטין) לבי-בוי הטוב בארץ. הוא מתאמן מדי יום באשדוד יחד עם חבורת בי-בויס, מתחרה על בסיס קבוע ברחבי העולם ומתפרנס מלימוד ואימון ברייקדאנס.
2 צפייה בגלריה
יעקב קרבץ. מהמתנ''ס לאולימפיאדה?
יעקב קרבץ. מהמתנ''ס לאולימפיאדה?
יעקב קרבץ. מהמתנ''ס לאולימפיאדה?
(צילום: עוז מועלם)
"גיליתי את הברייקינג כילד מצפייה ב-MTV – ובגיל 12 התחלתי להתאמן", הוא מספר. לאימון הראשון הגיע קרבץ חמוש במשקפיים – ומכאן כינויו "פוטר" על שמו של הקוסם הספרותי הממושקף, הארי פוטר.
קרבץ מתכוון להשקיע את כל מרצו בשנים הקרובות כדי להגשים את החלום האולימפי – והוא לא מתכוון להסתפק בהשתתפות בלבד. "אני מאמין בוודאות של 99 אחוז שאני מסוגל להגיע לאולימפיאדה", הוא אומר, "משם אלוהים גדול, מדליה זה טיפה מטורף, אבל זה אפשרי. אם יהיו תקציבים וארגיש כמו ספורטאי אולימפי עם שני אימונים ביום, פיזיותרפיסט ומעטפת, זה יקפיץ את התוצאות למעלה".
בפולמוס הסוער בעולם הברייקינג, קרבץ משתייך למחנה הפרו-אולימפי. "אני חושב שיש יותר פלוסים בכניסה לאולימפיאדה", הוא פוסק ומסביר, "זה יכניס תקציב לענף – ויעניק תקווה לילדים שפתאום יבינו שהם יכולים להיות ספורטאים אולימפיים. אני בתור ילד לא חלמתי על דבר כזה. רקדנו במתנ"ס, ברחוב, אם היו אומרים לי שאגיע למצב שאני יכול להיות ספורטאי אולימפי... זה פשוט פסיכי".
  • ברייקינג נחשב לאחד מארבעת היסודות של תרבות ההיפ הופ לצד גרפיטי, אמסיינג (ראפ) ודי.ג'ייינג.
ארבעה אלמנטים מרכזיים מרכיבים את הברייקינג: דאונרוק (downrock) – ריקוד על הרצפה, טופרוק (toprock) – ריקוד בעמידה, פריזינג (freezing) – רגעים בהם הבי-בוי נעצר בפוזיציה מסוימת, פאוור מובס (Power moves) – תנועות אקרובטיות מורכבות כמו סיבוב על הראש, סיבוב על הגב ועוד, המהוות לרוב את שיאו של הריקוד.
10 תנועות ברייקדאנס מטורפות
  • הבי בוי הישראלי היחיד שהשתתף בתחרות הברייקינג היוקרתית של "רד בול" הוא אסף גורן, זוכה עונת ה-VIP השלישית של "האח הגדול".
רוסיה נחשבת למעצמת ברייקינג. בימי נשיאותו של מיכאיל גורבצ'וב בברית המועצות, נערכו פסטיבלי ברייקדאנס רבים ברחבי המדינה והוא שווק "כמוזיקת מחאה נגד השרירותיות של הקפיטליזם" בגלל שהומצא על ידי אפרו-אמריקאים משכונות עניות.
  • ה-"Battle of the year" ידועה כתחרות ברייקינג סוחפת קהל. בשנת 2000 מעל ל-10,000 צופים הצטופפו באולם בהאנובר כדי לצפות בתחרות, בשנה שעברה בצרפת נכחו 8,000 צופים.