עשר שנים אחורה. 16 במאי 2011. מכבי חיפה מארחת באצטדיון קריית אליעזר את עירוני קריית שמונה. צמד של ליאור רפאלוב במחצית השנייה מעניק לירוקים לא רק ניצחון, אלא גם אליפות מספר 12. מכבי חיפה, אלופת המדינה 2010/11. מי היה מאמין באותו מעמד שהקבוצה ששלטה במשך שלושה עשורים בכדורגל הישראלי תמתין עוד עשור שלם עד הצלחת הבאה שלה.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
  • אין לו בעיטה חזקה, גם לא יכולת כדרור - אבל הרכש של מכבי חיפה הוא אמן במשחקי מחשב
  • מכבי גונדר - הקבוצה הכי מרגשת בעולם
  • "מכוניות חנו בתוך המגרש": סיפורים הזויים של שופטי כדורגל
בשולי המשחק נרשמה אנקדוטה קטנה. זה היה משחקו האחרון של המגן הימני של קריית שמונה. הוא היה רק בן 31. הקריירה שלו לא בדיוק הותירה חותם על הכדורגל הישראלי. הוא צופה מהצד בחגיגות של אוהדי מכבי חיפה, הקבוצה שאהד ושבה חלם לשחק עוד כשהיה ילד, אך לא התקבל אליה. כעבור כמה ימים הוא עושה את המעבר המתבקש והופך למאמן. סביר להניח שאפילו ברק בכר לא דמיין באותו רגע שכעבור עשר שנים, דווקא הוא יהיה זה שיהפוך למשיח של מכבי חיפה.
5 צפייה בגלריה
האליפות הירוקה הקודמת. אז בכר עוד היה שחקן על סף פרישה בקריית שמונה
האליפות הירוקה הקודמת. אז בכר עוד היה שחקן על סף פרישה בקריית שמונה
האליפות הירוקה הקודמת. אז בכר עוד היה שחקן על סף פרישה בקריית שמונה
(צילום: אלי אלגרט)
הדרך של בכר למעמד המרגש אתמול – אליפות ירוקה ראשונה אחרי עשור שחון, עמוס בכישלונות ובאכזבות עבור המועדון של יעקב שחר – הייתה מלאה בסימנים מקדימים. בכר אוהב לעשות היסטוריה. בקריירת אימון שנמשכת בסך הכול עשר שנים, הוא הספיק להיות חלק משמעותי ומוביל בפרקים גדולים בתולדות הכדורגל הישראלי. האליפות עם מכבי חיפה היא רק האחרונה שבהם. כמה רחוק מקריירת המשחק האפורה שלו.
כבר בעונת הבכורה שלו מאחורי הקווים, בכר היה שותף לאליפות שעד עכשיו נראית דמיונית. הוא נשאר בקריית שמונה כעוזרו של המאמן רן בן שמעון, ויחד הם סחפו את המועדון הקטן מהצפון לרגע שריגש מדינה שלמה.
הקידום לכיסא המאמן הראשי הגיע מהר מהצפוי. בן שמעון הסתכסך עם הבעלים איזי שרצקי בסיום עונת האליפות, גילי לנדאו החליף אותו והשאיר את בכר בעמדת העוזר. כעבור חמישה מחזורים גם לנדאו מצא עצמו בחוץ. בכר שודרג. שנה אחרי שפרש ממשחק פעיל, פתאום הוא מאמן את אלופת המדינה המכהנת.
"שיחקנו יחד שנה אחת בקריית שמונה, הוא היה בסוף הקריירה והרבה פעמים עלה לשחק פצוע, אבל תמיד נתן את כולו", נזכר החלוץ ברק בדש, שבהמשך גם שיחק תחת בכר המאמן. "גם כשהיה על הקווים, מיד ראית כמה הוא טוטאלי לתפקיד. הוא למד והשקיע שעות על גבי שעות באימונים ובאסיפות שחקנים. ברק עמד כמאמן צעיר בכל המבחנים שהיו לו".
"הוא היה צמא ללמוד מהרגע הראשון", מוסיף מנכ"ל הקבוצה יוסי אדרי. "הוא לא פחד להעז ולצאת מחוץ לקופסה. הוא ידע להחזיק חדר הלבשה. כשהיה צריך להיות קשוח, הוא היה שם. כשהיה צריך אוזן קשבת וחבר, הוא היה שם. הוא חרוץ מאוד, עובד הרבה שעות. מגיע לפני כולם והולך אחרי כולם".
מה הסוד שמייחד אותו מקצועית?
"הווידיאו זה האל"ף-בי"ת שלו. הוא היה עורך משחקים, צופה במשחקים. ארבע האליפויות שבהן זכה לא מפתיעות אותי. גם אצלנו עשה עונות גדולות. לא היה לי ספק שהוא יצליח".
צפו בחגיגות האליפות של מכבי חיפה
התוצאות לא איחרו לבוא. כבר בעונה הראשונה הגיע בכר עם קריית שמונה עד לגמר הגביע, שהסתיים במפח נפש עם הפסד כואב בפנדלים להפועל ר"ג מהליגה הלאומית. כעבור עונה הוא הפליג כל הדרך לזכייה בגביע, עם ניצחון בגמר על מכבי נתניה – התואר הראשון שלו כמאמן ראשי.
"אם אני צריך לסמן רגע משמעותי של ברק, זה היה ב-13 בינואר 2014, במחזור ה-17", מספר אלון סגל, הסקאוט של קריית שמונה. "זה היה משחק בית מול מכבי ת"א הגדולה של פאולו סוזה וערן זהבי. ברק החליט לעלות במערך הכי התקפי מול קבוצה שהייתה בכושר מצוין וזכתה באליפות באותה עונה. קריית שמונה ניצחה 1:3 עם הצגת כדורגל. זו הייתה אמירה. בכר לא חשש להביט לאף אחד ישר בעיניים".
בכר העביר שלוש עונות מוצלחות בקריית שמונה. בכולן הקבוצה עלתה לפלייאוף העליון. בשתיים מהן היא גם סיימה את העונה במקום השלישי, עם כרטיס לאירופה. בזמן קצר ביסס את עצמו כמאמן צעיר ומבטיח עם פוטנציאל להגיע לאחד המועדונים הגדולים. השדרוג היה רק עניין של זמן, אך הוא הגיע בליווי פיצוץ סוער.
ההצלחה של בכר לא נעלמה מעיניה של אלונה ברקת, הבעלים של הפועל באר שבע, שחיפשה את האיש שיצליח סוף-סוף להוביל את הקבוצה שלה לארץ המובטחת. 40 שנה לא זכתה באר שבע באליפות. ברקת הייתה שם כבר כמה שנים, ניסתה לשקם מועדון הרוס והתקדמה עקב בצד אגודל, אבל לא הצליחה לקחת את הקבוצה עד הפסגה.
5 צפייה בגלריה
אחרי הזכייה בגביע בקריית שמונה
אחרי הזכייה בגביע בקריית שמונה
אחרי הזכייה בגביע בקריית שמונה
(צילום: ראובן שוורץ)
רגע לפני סיום עונת 2014/15 התרחשה רעידת האדמה. שרצקי הודיע על פיטוריו של בכר, לאחר שנודע לו כי הוא מנהל משא ומתן עם ברקת מאחורי גבו. "שרצקי נפגע מאוד, העונה עדיין לא הסתיימה", אומר אדרי. בכר נדד דרומה, והחל לכתוב פרק חדש בקריירה שלו.
ההצלחה בבאר שבע הייתה מיידית ועלתה על כל הציפיות. בכר הגיע לקבוצה טובה, שסיימה את העונה הקודמת במקום השלישי, והפך אותה למכונה עוצמתית ששברה שלטון בן שלוש שנים של מכבי ת"א. הוא ניהל ביד רמה סגל עמוס כוכבים ישראלים כמו אליניב ברדה, מאור מליקסון, בן שהר וזרים אדירים בדמות אנתוני וואקמה, ג'ון אוגו ואובידיו הובאן. הכדורגל שלו היה יצירתי, דורסני והתקפי, ושינה את הדי.אן.איי של המועדון.
"הוא מדהים בעיניי", אומר בן שהר. "גם בהישגים ובתארים שבהם זכה וגם ביכולת לנהל קבוצות עמוסות כוכבים, כשלכל שחקן יש את האגו שלו. יש שחקנים שיושבים אצלו על הספסל במשחק אחד, ובמשחק הבא משחקים. הוא יודע לנהל בצורה נכונה ומקצועית גם את הדברים האלה".
מה מאפיין אותו בהשוואה למאמנים אחרים?
"קור הרוח. הוא יודע איך להתמודד במצבי לחץ. כמו עכשיו בחיפה. כמה ימים אחרי ההפסד בגביע למכבי ת"א, מכבי חיפה טרפה את המגרש. הוא יודע לנהל את זה נכון".
איך הוא עושה את זה?
"באסיפת שחקנים, למשל, הוא לא מדבר יותר מדי. הוא יודע למקד את הדברים בצורה נכונה ולהביא את השחקנים לריכוז מקסימלי, לטירוף. הוא שוקד על הקבוצות היריבות, כך שאתה יודע מול מה ומול מי אתה עומד, בפרטים הכי קטנים. הוא יכול להגיד לך את האמת בפנים אם צריך לשנות משהו".
כבר בעונתו הראשונה בדרום באר שבע זכתה באליפות, בצורה הכי דרמטית שיש, במחזור האחרון. בכר היה רק בן 37 - המאמן הצעיר ביותר שזכה בתואר מאז קום המדינה. אחר כך הגיעו עוד שתי אליפויות על חשבון מיץ' גולדהאר וג'ורדי קרויף. ההישג היה בלתי נתפס: שלוש צלחות רצופות למועדון שעד אז זכה בשתיים בלבד בכל ההיסטוריה ארוכת השנים שלו. הפועל באר שבע השלימה את השינוי שברקת חלמה עליו: היא הפכה לכוח מוביל בכדורגל הישראלי.
5 צפייה בגלריה
אליפות ראשונה בבאר שבע
אליפות ראשונה בבאר שבע
אליפות ראשונה בבאר שבע
(צילום: אורן אהרוני)
מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים מסביר את סוד ההצלחה של בכר: "הוא מאמן יצירתי מאוד. חושב תמיד מחוץ לקופסה. ווינר בנשמה, תמיד רוצה לנצח, מול כל יריבה ובכל מעמד. יש לו יכולת פנומנלית להפעיל את הצוות שעובד תחתיו ולהוציא ממנו את המיטב. נדיר שהוא יוצא מכליו. תמיד מפגין תחושה שהכול בשליטה".
אתה מסכים עם הקביעה שהוא המאמן הטוב בישראל?
"בעשור האחרון הוא המעוטר ביותר, אני לא יכול להתווכח עם העובדה הזו".
למה שחקנים כל כך מעריכים אותו?
"בגלל האיזון בין הדרישות הגבוהות שלו מהם לבין היכולת שלו להבין את נפש השחקן. יש לו יושרה מקצועית, ומעל הכול היכולות שלו לנהל סיטואציות גורמות לכולם לתת לו הרבה כבוד".
נדמה היה שהרומן הזה יחזיק עוד הרבה שנים, אבל הכול התמוטט בעונה הרביעית. הקבוצה לא הצליחה לשחזר את ההצלחה, ובכר לא מצא פתרונות. בינואר 2020, כשהיא מדורגת במקום הרביעי אך רחוקה שנות אור מהמובילה מכבי ת"א, באר שבע הודיעה על סיום עבודתו של המאמן. בסביבתו מספרים שהעזיבה הפתאומית לא פגעה בביטחון העצמי שלו: "ההצלחה עם באר שבע נתנה לו ביטחון ואמונה שהוא המאמן הישראלי הטוב ביותר בדור החדש של המאמנים".
לא רק בכר חשב כך. בעודו עובד בבאר שבע, דמות מפתח אחרת סימנה אותו כמי שיכול להוציא עגלה אחרת מהבוץ. הפעם זה היה יעקב שחר. הבעלים של מכבי חיפה עבר תשע שנים שחורות עם מועדון הפאר שלו, וחיפש מאמן שיצליח להחזיר את הירוקים לפסגה. התסריט מזכיר את מה שהתרחש חמש שנים קודם לכן עם אלונה ברקת: חיפה הייתה סגנית אלופה, אבל זה לא סיפק את הבעלים שלה, שהשתוקק להחזיר את הבייבי שלו לפסגה. בכר נקרא לתפקיד, ועל הדרך סגר מעגל אישי: הוא חתם בקבוצה שעליה גדל.
הפעם האחרונה שבה איתן אהרוני זכה באליפות עם מכבי חיפה – הצלחת החמישית שלו – הייתה ב-1994. זו הייתה עונה מפוארת. הירוקים בהנהגת גיורא שפיגל סיימו אותה ללא הפסד, ועד היום הקבוצה ההיא נחשבת לאחת הגדולות בתולדות הכדורגל שלנו, אם לא הטובה מכולן. איל ברקוביץ', ראובן עטר, אלון מזרחי, רומן פץ, סרגיי קנדאורוב, אלון חזן, רוני לוי. זו הייתה להקת סופרסטארים שרקדה על הדשא.
ביציע ג' באצטדיון בקריית אליעזר ישב אז אוהד שרוף, ברק בכר בן ה-14, ועודד את הקבוצה בטירוף. את אהרוני הוא עודד במיוחד. השניים היו שכנים במקום הולדתו של בכר, מושב צרופה הסמוך לכפר גלים. בכר נולד לאליקו, שרברב במקצועו, ולחנה, מחנכת בבית ספר יסודי. דודו היה רחבעם זאבי ז"ל.
5 צפייה בגלריה
איתן אהרוני. ''ברק ווינר ולוחם באופי שלו''
איתן אהרוני. ''ברק ווינר ולוחם באופי שלו''
איתן אהרוני. ''ברק ווינר ולוחם באופי שלו''
(צילום: יועד כהן)
"ברק היה שחקן טניס מוכשר, וברקע היה חולה כדורגל", משחזר אהרוני. "יום אחד הוא בא להתייעץ איתי וסיפר שהוא בצומת דרכים. מצד אחד הוא טוב בטניס, מצד שני הוא חולם רק על כדורגל. פרשתי בפניו את היתרונות והחסרונות של כל ענף, ובסופו של דבר הוא אמר שהוא רוצה להגיע למחלקת הנוער של מכבי חיפה. אבא שלי הביא אותו לציון ביטון במכבי חיפה וביקש שידאגו לילד, וככה הוא הגיע לכדורגל, אפילו שזה לא הסתדר כמו שרצה".
חשבת שיגיע רחוק?
"באופי שלו הוא ווינר, לוחם, חרוץ ושקדן. יש לו את התכונות להצליח. הוא יודע לחיות בתוך המסגרת הזו ולהעביר מסרים. אמרתי לו שכמאמן הוא תלוי בעצמו, אבל צריך שותפים טובים כדי להצליח. תמיד האמנתי שיעשה את זה, אבל אני מודה שלא האמנתי שזה יקרה כל כך מהר".
גם אמו של ברק, חנה בכר, מודה שלא הייתה בטוחה באיזה תחום הילד שלה יבחר. "ברק היה ילד חייכן, אופטימי וחברותי. תמיד היה מביא המון חברים הביתה. הוא אהב ספורט והצטיין בטניס, למעשה הוא היה מצוין בכל ספורט שהוא לקח בו חלק. הוא אהב כדורגל אבל לא תיארתי לעצמי שיגיע כל כך גבוה. מבחינתי היה חשוב תמיד שקודם כל יהיה בן אדם ואת זה הוא מוכיח בגדול. הוא צנוע, נחוש ואיש צוות - הוא יודע לקבל את האמון מהאנשים שהוא בוחר והם הולכים אחריו באש ובמים".
חנה מגלה שלה ולברק יש טקס קבוע לפני כל משחק שלו: "בשעה קבועה אני כותבת לו את ברכת הכהנים והוא מיד עונה לי 'אמן', ואז הולכים עם אמונה שיהיה בסדר. בכל השנים שהוא מאמן, הוא מקבל את הברכה ממני בכל משחק, איפה שלא אהיה, גם אם אני בחו"ל".

שכן נוסף במושב שבצילו גדל היה ישעיהו שווגר ז"ל, מגדולי הבלמים של מכבי חיפה. בנו אילון, גם הוא שחקן עבר, היה חבר ילדות של בכר. "הוא צעיר ממני בכמה שנים, אז לא יצא לנו לשחק יחד במושב", מספר אילון. "מאוחר יותר היינו משחקים בליגה האזורית, הוא היה שחקן נחוש כזה. אני לא מופתע מההצלחה שלו. הוא בחור אינטליגנט ונבון, שגדל בבית עם תרבות טובה ומשם הוא ספג את ההתנהלות שלו. אני בטוח שאבא שלי היה גאה שאחד מהרחוב שלנו במושב החזיר את האליפות הביתה אחרי עשר שנים".

 

 

חבר ילדות אחר, גל בכר (אין קשר משפחתי), מספר גם הוא על הנחישות של המאמן, עוד כשגדלו יחד. "בבית הספר הוא היה שאפתן בצורה יוצאת דופן", הוא אומר. "הוא לא היה מפסיק לצעוק על המגרש, להעיר ולכוון את השחקנים, ממש כמו מאמן, למרות שהיה ילד צנום. הוא נאמן לערכים הטובים שקיבל מהוריו במושב צרופה, ולכן הוא מצליח ללכד את כולם סביבו".

 

הנחישות הזאת היא גם זו שסיבכה את בכר קשות במהלך שירותו הצבאי, וגרמה לבעיות בהמשך הקריירה שלו. עם גיוסו סירב צה"ל להכיר בבכר כספורטאי מצטיין, ושיבץ אותו בחיל השריון. החייל הצעיר לא השלים עם רוע הגזירה, וכעבור זמן קצר מצא עצמו בכלא צבאי, מרצה עונש של 70 ימי מחבוש. משם הדרך לשחרור מהיר מהצבא לטובת קריירה של כדורגלן הייתה קצרה. "אם לא הייתי משתחרר מהצבא בזמנו, לא הייתי היום שחקן כדורגל", הסביר בעבר. "שובצתי ליחידה קרבית. ביקשתי בבקו"ם שיעבירו אותי לטירונות 02 ולעשות שירות של ספורטאי, אבל לא היה עם מי לדבר. לא נותרה לי ברירה. אם הייתי מחזיר את הגלגל אחורה, הייתי נוהג באותה דרך".

 

את המחיר על כך שילם ב-2008, כשהיה בן 29. מאמן נבחרת ישראל דרור קשטן הזמין אותו לאימונים, אלא שכעבור שעה בוטל הזימון לאחר שעברו הצבאי של השחקן התברר. "אני מגיע ממשפחה עם רקע צבאי, שני האחים שלי שירתו בצנחנים ובתותחנים, ו'גנדי' היה הדוד שלי", סיפר כשהתפוצצה הפרשה. "אני חושב שהוא לא ידע על עניין השירות הצבאי שלי. התביישתי לספר לו".

 

צילום: פרטי

 

בסופו של דבר, בכר שם את הסיפור הזה מאחוריו. לפני ארבע שנים התגייס לשירות מילואים במחלקת כושר קרבי בצה"ל, לפרויקט של חינוך לספורט. כעת גם דלתה של הנבחרת פתוחה בפניו.

 

החתימה במכבי חיפה הייתה סגירת מעגל: השחקן הצעיר שחלם להיות כוכב ולא התקבל כנער לקבוצה האהובה עליו מתיישב פתאום בעמדת המאמן. כבר באימון הבכורה לבש את החולצה של מכבי חיפה והתחיל לשחק עם השחקנים. "הוא הרגיש כמו שחקן, נכנס ממש לאימון ולא הסתיר שזו הגשמת חלום בשבילו", מספר אחד השחקנים.

 

אבל זו הייתה רק תחילתו של האתגר. מכבי חיפה היא קבוצה ענקית, עשירה, עם היסטוריה מפוארת וגדודים של אוהדים. ובכל זאת, היא הייתה בטראומה. במשך שנים ארוכות, עוד מאותן חגיגות אליפות שבהן צפה בכר על הדשא בקריית אליעזר ב-2011, היא איבדה את דרכה. מאמנים באו והלכו, שחקנים נרכשו בסכומי עתק ולא סיפקו את הסחורה, אוהדים איבדו סבלנות, רוב הזמן התוצאות היו עלובות. בכר היה צריך להחזיר למכבי חיפה את הביטחון, את השקט הנפשי, את האמונה.

 

צילום: עוז מועלם

 

 

מכבי חיפה לא הייתה זקוקה רק למאמן שיכול לבחור את השחקנים הנכונים או את המערך המתאים, אלא גם לדמות. ראש צוות שיישאר תמיד עם רגליים על הקרקע. מכריו של המאמן מגדירים אותו כ"אדם שלא יאבד שליטה לעולם". כדי לשקם מועדון שידע כל כך הרבה נפילות בשנים האחרונות, זו תכונה הכרחית.

 

"ברק הוא אדם שלא נלחץ, תמיד אותו דבר, גם ברגעי משבר", אומר גורם במכבי חיפה. "הוא יודע להרים את הקבוצה גם אחרי הפסדים עם נחת הרוח שלו. הביטחון שהוא משרה היה שווה לנו במהלך העונה לא מעט נקודות, ואחרי הפסדים הוא ידע להגיע עם פאסון. השקט הזה היה חסר לנו בשנים האחרונות".

 

הקבוצה פתחה מצוין את העונה, ויצרה פער משמעותי ממכבי ת"א, אבל לקראת סיום הסיבוב השני החלה לאבד גובה. הצהובים סגרו את המינוס ואפילו עלו למקום הראשון, והשחקנים של בכר לא הצליחו לנצח את האלופה בכל המפגשים איתה העונה. את המחסום הזה בכר פשוט לא הצליח לשבור.

 

צילום: עוז מועלם

 

ועדיין, בקבוצה מספרים כי הוא לא איבד עשתונות. "גם כשמכבי ת"א חזרה לתמונה, ברק היה כמעט היחיד במועדון שהיה בטוח שהאליפות שלנו", מספר גורם בחיפה. "אחרי תיקו עם מכבי פ"ת שהוריד אותנו למקום השני, הרבה במועדון היו עם הפנים למטה. הייתה תחושה שהנה שוב פעם זה קורה לנו, הגענו לצמרת ועשינו במכנסיים. בכר קלט את המצב ושידר ביטחון ואמונה. זו הגדולה שלו".

 

שער שוויון מרהיב של מייקל אמאנגה בתוך תוספת הזמן מנע מבכר את סגירת המעגל המתבקשת שבה היה זוכה באליפות דווקא בקריית שמונה, העיר שבה שיחק שנים רבות, אבל אתמול מול באר שבע הוא תיקן את התקלה הזו, כפי שהבטיח -  וזכה באליפות רביעית בגיל 41, המאמן הצעיר ביותר בהיסטוריה של ליגת העל שחתום על הישג כזה.

 

וזו אולי האליפות המתוקה מכולן עבורו. "זה סיום רומנטי", אומר אחד משחקני חיפה. "אחרי עשר שנים גרועות של המועדון, דווקא האוהד של הקבוצה מביא לה אליפות במו ידיו".