זה היה די ברור כבר מתחילת הטור, ועכשיו זה הפך לרשמי: טאדיי פוגצ'אר הוא אלוף הטור דה פראנס 2024. הסלובני שזכה ב-2020 וב-2021 החזיר את התואר, אחרי ניצחון נוסף בקטע האחרון בטור.
פוגצ'אר היה הרוכב הדומיננטי לכל אורך התחרות, הוא ניצח בשישה קטעים (כולל הקטע היום, שהיה נגד השעון), בעוד יריבו הגדול והאלוף לשעבר יונאס וינגור לא עמד בקצב שלו. למעשה הרוכב הדני כבר אמר לפני כמה ימים שמטרתו היא לסיים במקום השני, אחרי שפוגצ'אר פתח עליו פער של יותר מחמש דקות. וינגור עמד במשימה הזאת, וסיים על הפודיום. כזכור, בחודש אפריל האחרון וינגור נפצע בצורה קשה בטור הבאסקי והיה מאושפז שבועיים בבית חולים, מה שכנראה פגע בסיכוייו לזכות בטור דה פראנס בפעם השלישית ברציפות.
3 צפייה בגלריה
טאדיי פוצ'גאר
טאדיי פוצ'גאר
אלוף בפעם השלישית. טאדיי פוצ'גאר
(צילום: Anne-Christine POUJOULAT / AFP)
הטור לא הסתיים בפריז, כמו בדרך כלל, בשל ההכנות בעיר לאולימפיאדה שתיפתח בסוף השבוע. הטור הסתיים בקטע של 33 ק"מ ממונאקו לניס נגד השעון - ופוגצ'אר סיים ראשון. פוגצ'אר התחיל לחגוג כבר אתמול את הזכייה, אחרי שסיים ראשון בקטע ה-20 בתום קרב ראש בראש עם וינגור ועקף אותו רק ב-500 המטרים האחרונים.
הסלובני הוא הראשון מאז מרקו פנטאני ב-1998, שזוכה בג'ירו ד'איטליה ובטור דה פראנס באותה שנה. פוגצ'אר הוא גם הרוכב התשיעי בכל הזמנים שמשיג שלושה ניצחונות בטור הקשוח מכולם. פוגצ'אר הושווה לא פעם לרוכב האגדי אדי מרקס, שזכה בטור דה פראנס חמש פעמים. הסלובני רק בן 25, ויש לו מספיק זמן כדי לשבור את השיא. "זה ספורט בו אתה לא רוצה לנצח, זה ספורט שאתה מרגיש חייב לנצח בכל קטע, משלמים לך כדי לנצח וזה יוצר לחץ. אתה צריך לספק את הסחורה, ואני שמח שאני עושה את זה ותמיד הולך על הניצחון עד שאני משיג אותו", אמר פוגצ'אר.
3 צפייה בגלריה
פוגצ'אר
פוגצ'אר
פוגצ'אר
(צילום: AP Photo/Jerome Delay)
אך מעבר לזכייה המרשימה של פוגצ'אר, מדובר היה בטור הטוב ביותר אי פעם של קבוצת ישראל פרמייר טק, שהכניסה בפעם הראשונה בהיסטוריה רוכב לעשירייה הראשונה בדירוג הכללי, דרק ג'י הקנדי שסיים תשיעי. ג'י בן ה-26 הרשים מאוד בכך שלאחר שהתברג מוקדם בחלק העליון של הדירוג, הוא הצליח לשמור על מקומו בין הרוכבים הטובים ביותר בקטעים הקשים מכולם. מעבר לכך, אמנם הקבוצה לא השיגה ניצחון באף קטע, אך הספרינטר הגרמני פסקל אקרמן סיים שלוש פעמים במקום השלישי בטור אדיר מבחינתו, וג'י עשה זאת פעם אחת, כאשר רוכבי הקבוצה המקצוענית הישראלית דורגו 13 פעמים בעשירייה הראשונה.
"אם היית שואל אותי לפני הטור אם אני מסוגל להשיג טופ 10 כאן מול הרוכבים הטובים בעולם אז הייתי אומר: אין באמת סיכוי. הדהמתי את עצמי. זה עלה לי בסבל שלא עברתי בחיי. סבלתי כל יום. יום אחרי יום. חפרתי עמוק מאד בתוכי. מעולם לא חשבתי שאני מסוגל לסבול ככה.האם אני יכול להשתפר ולעלות מדרגה? בוודאות כן. עוד לא ראיתם את השיא שלי. גם אני לא. אני מצפה רק להשתפר", אמר דרק ג'י.
דרור פקץ', הישראלי הראשון שמשמש כספורט דירקטור בטור דה פראנס, אמר: "מבחינת האיכות שהצגנו כאן, אין ספק שזה הטור הטוב ביותר שלנו אי פעם וכנראה גם הגראן טור הטוב מכולם. אספנו כאן כמות נקודות משמעותית מאוד וחשובה במאבק שלנו לחזור להיות קבוצת וורלד טור. הוכחנו כאן שמבחינת הרמה והיכולת, אנחנו קבוצת וורלד טור לכל דבר. ברור שמרגשים טיפה פספוס כאשר היינו כה קרובים לניצחונות בקטעים, כך שזה מר מתוק. זו תוצאה של מוכנות מנטלית ופיזית מדהימה של הרוכבים ואווירה פנטסטית. אני מאוד גאה במה שעשינו כאן".
3 צפייה בגלריה
דרק ג'י
דרק ג'י
סיים במקום התשיעי הכללי. דרק ג'י
(צילום: EPA/SEBASTIEN NOGIER)
הבעלים של הקבוצה, סילבן אדמס: "בעיניי, הדבר החשוב ביותר הוא שהצגנו את השם ישראל ל-15 מיליון צופים שניצבו בצדי המסלול וליותר מ-2 מיליארד צופים בטלוויזיה. איימו עלינו במחאות והפגנות, איימו לשבש את המרוץ אבל מחאות לא נראו, ומעט מאד דגלי פלסטין. למעשה, ראינו הרבה יותר דגלי ישראל. כאשר רכבתי בעצמי מדי יום עם מדי הקבוצה על המסלול שמעתי הרבה קריאות תמיכה, מה שמראה שיש לנו המון ידידים בעולם האופניים ובכלל. השונאים הם לא אוהדי ספורט".