הסוציומט

זהבי מוריד את המסכה
"יש שומר מחוץ לכל דלת. רק יצאתי למסדרון וישר התקשרו אליי מהקבוצה. הם קיבלו תמונה מבית המלון והודיעו לי שאם אצא שוב, נחזור למתקן הממשלתי". כך סיפר ערן זהבי עם חזרתו לסין בחודש אפריל, ועל הבדיקות הקפדניות בשדה התעופה הוסיף: "הכל בסדר מופתי. אין סיכוי שהיה דבר כזה בישראל. אתה כועס וחסר סבלנות, אבל אז מבין שהם תותחים". כן, כן, כשזהבי עצבני בסין, הוא לא משליך שום דבר לארץ, כמו בארץ.
באותם ימים, כשהתבקש לתת טיפ לישראלים, אמר הנספח הרפואי שלנו בגוואנגז'ו: "העולם נלחם נגד הלא נודע, כולם צריכים להיות ממושמעים, אחרת תהיה פה מכה קשה. שכולם יקשיבו להוראות משרד הבריאות". ואז הוא נזעק גם מהתרופפות המשמעת במגזר החרדי: "זה מכעיס ברמות, חוסר התחשבות. ההוראות צריכות לחול על כולם, אז שיישארו בבתים ושתהיה להם אחריות כלפי הציבור כולו וכלפי הקהילה שלהם. הם פוגעים באחרים, זו עבירה פלילית לכל דבר וצריך אכיפה". נחרצות כזו, הלוואי על פרופ' רוני גמזו.
8 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי
(איור: אופיר בגון)
בשבוע שעבר נחת פרויקטור הקורונה במולדתו, וכדי שכולם יפנימו שהוא מורם מעם, הפיץ באינסטגרם צילומים ממטוסו הפרטי. למחרת גם הבהיר לשכנים החדשים בסביון עם מי יש להם עסק, כשערך מסיבה ל־25 איש והרעיש עולמות. השכנים התלוננו, המשטרה הוזמנה והזהירה, אבל הצחקתם את בעל הבית. זהבי, שהזדעזע בעודו בסין מחוסר ההתחשבות ומהתרופפות האכיפה בישראל, המשיך לעשות צחוק מהחוק. לזכותו ייאמר, שהפעם הוא לא אמר לשוטרים שככה לא מתנהגים לסטאר ברמתו, ולא השליך בזעם את תעודת הזהות שלו.
סין מדינה אדומה. הנחיות משרד הבריאות לחוזרים ממדינות אדומות כתובות שחור על גבי לבן: "לשהות בבידוד ביתי מוחלט למשך 14 יום, באופן מלא ותקין, בדירה בה רק הם מתגוררים". זהבי טוען שפעל בהתאם להנחיות ההתאחדות, ושם אישרו את גרסתו. שזה בערך כמו לטוס לאומן ולבקש את אישור הרבנות.
8 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
זהבי. ממושמע בסין, מרעיש בישראל
(צילום: מוטי קמחי)
ובחזרה להרעשה הכבדה בסביון. השכנים שוב פנו למשטרה, שהטילה על מארגן המסיבה קנס בגובה דקת משחק לערך בליגה הנידחת שבה הוא כיכב. האם גם בסין הוא היה מעז לחגוג באמצע הקורונה עם עשרות אורחים? אין סיכוי, הם תותחים. בשכונה שלנו הוא מלך והכל "פיו־פיו".

הבדיחה

ברקוביץ' משווה את עצמו לבניון
בחודשי הפגרה, כשהיה פחות כדורגל ויותר דיבורים, נשאלו שני לגיונרים במיל' על הקריירה שלהם באנגליה - איל ברקוביץ' ויוסי בניון. ברור שאין בכלל מה להשוות, אבל המראיין, לירן שכנר, עשה את זה מעניין, ו"הקוסם" שהקדיש לעצמו ספר נפל בפח.
"בניון הגיע לקבוצות הכי גדולות, אני שיחקתי בקבוצות בדרג שני, אבל הייתי הכוכב שלהן", הסביר ברקוביץ'. "אז כל אחד שישפוט מה עדיף, להיות בקבוצות הכי גדולות שחקן משלים, או בקבוצות הבינוניות כוכב הקבוצה". התגובה של בניון לדברים הייתה הולמת: גיחוך, סקירה מהירה של הקריירה באנגליה, וסיכום: "זה בא מחוסר הבנה וקושי לפרגן". לא מדויק, זה בא מקנאה ומקטנוניות.
8 צפייה בגלריה
ברקוביץ' בתקופתו בווסטהאם. קצת התבלבל
ברקוביץ' בתקופתו בווסטהאם. קצת התבלבל
ברקוביץ' בתקופתו בווסטהאם. קצת התבלבל
(צילום: Getty Images)
כשברקוביץ' שיחק בסאות'המפטון היא ניצלה מירידה, והכוכב שלה היה החלוץ הנורווגי אגיל אוסטנסטאד. למנצ'סטר סיטי הוא הגיע כשהתנדנדה בין שתי הליגות הבכירות, ובאף אחת מהעונות האלה לא נבחר "הכוכב" של הקבוצה ל"שחקן העונה" שלה. בווסטהאם חווה באמת קבוצה בינונית, שכוכביה היו ריו פרדיננד, פאולו די קאניו ושאקה היסלופ. אה כן, גם ג'ון הארטסון, שהייתה לו בעיטת וולה אדירה.
בניון, לעומתו, שיחק הרבה יותר שנים ורשם מספרים לא פחות מרשימים בשלושה מועדוני פאר – ליברפול, צ'לסי וארסנל. הוא גם הבקיע שלושער מול בשיקטאש בליגת האלופות, כבש שער ניצחון בברנבאו על ריאל מדריד בשמינית גמר הצ'מפיונס ושיחק בחצי הגמר של המפעל. ברקוביץ' ראה את משחקי הצ'מפיונס, או דיבר עליהם, רק בטלוויזיה.
8 צפייה בגלריה
בניון. בספרי ההיסטוריה של ליברפול
בניון. בספרי ההיסטוריה של ליברפול
בניון. בספרי ההיסטוריה של ליברפול
(צילום: Getty Images)
ועדיין, יש פה שאלה עקרונית: מה עדיף, לככב בקבוצות קטנות או להיות חלק ממועדון פאר? אז הנה התשובה שנתן לא מזמן ברקוביץ' עצמו, כשנאמר לו שערן זהבי עשה יותר כסף ממנו. "הרבה יותר ושיהיה לו לבריאות", השיב איל, "אבל אם אתה שואל מה הייתי מעדיף ברזומה, גוונאגז'ו או סיטי, ווסטהאם, סלטיק וסאות'המפטון – אז ברור שאת זה". כלומר פתאום לא המעמד בקבוצה הוא הדבר החשוב, אלא המוניטין של המועדון.
אז למה ברקוביץ' קרא לבניון "שחקן משלים"? כי עם רגשי הנחיתות קשה לו להשלים.

הברדק

אברמוב שובר את שיאי הבושה
חדשות כאלה כבר לא מרגשות בקומבינלנד: פרקליטות מחוז ת"א החליטה להגיש כתב אישום נגד בעלי בני־יהודה, ברק אברמוב, בכפוף לשימוע. לפי כתב החשדות, שפרקליטיו מכחישים בתוקף, הוא מואשם בקשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מסירת תצהיר שקר, עבירות מס והלבנת הון – בעסקי המזנונים שהפעיל בין היתר באצטדיון טדי, בארנה בירושלים ובספארי בר"ג. למרות שאנחנו רפובליקת בננות, אף קוף לא ראה, לא שמע ולא ידבר.
8 צפייה בגלריה
ברק אברמוב במסיבת עיתונאים
ברק אברמוב במסיבת עיתונאים
אברמוב. האשמות חמורות
(צילום: אורן אהרוני)
אפרופו חיות, קשה להתעלם מהטענות שהעלה בשבוע שעבר החלוץ הגמבי ג'וף גאיירה, שחזר מהשאלה בראשית הקיץ. לפני תחילת העונה הוא קרע את הרצועה הצולבת ומאז, לדבריו, המועדון זנח והשפיל אותו. "הביאו אותי לגור בדיר חזירים", סיפר החלוץ, שטענותיו גובו בתמונות ממקום שנראה כמו חירבה.
איך השיבו להאשמות הקשות במועדון של אברמוב? "מועדון הכדורגל, בני־יהודה ת"א, מאחל לג'וף גאיירה בהצלחה בהמשך דרכו". תגובה מתנשאת ומגעילה כמו הסיפור כולו.
בשבוע שעבר נשבר עוד שיא בעידן הבעלים הנוכחי. בני־יהודה אירחה בבלומפילד את הפועל כפר־סבא בגביע הטוטו, צוות רפואי של מד"א לא הגיע, אז הלבישו על אנשי האבטחה אפודים צהובים עם הכיתוב "חובש". בואו נקווה שזה לא הפתרון שאברמוב מאלתר במקרה שאחד הטבחים מרשת המסעדות שלו מבריז. בינתיים, בכל אופן, כדאי שמינהלת הליגה תארגן לבעלים השכונתי אפוד כתום עם הכיתוב: "קרחנה".
8 צפייה בגלריה
המאבטחים שלבשו ווסטים של הצוות הרפואי
המאבטחים שלבשו ווסטים של הצוות הרפואי
זה חובש או מאבטח?
(צילום: אורן אהרוני)

השוק

ספונסר לימי חול בבאר־שבע
כמה שעות אחרי שהפועל באר־שבע בישרה רשמית על ספונסר חדש, פורסמה בעמוד הפייסבוק שלה הודעה שנראתה קצת בהולה: "הבהרה מצד המועדון ונותנת החסות הראשית: במשחקים אשר ייערכו בשבת לא יופיע על מדי הקבוצה השם 'מחסני השוק' וכמו כן, לא יכרוז הכרוז את שם נותנת החסות"... כלומר, הפרזנטורים הקבועים שירוצו על הדשא ימשיכו לחלל שבת, אבל לא החולצות חלילה.
בהודעה לא נאמר אם בשבתות מערכת הכריזה תעבוד במתכונת של פלטה חשמלית, והכי מעניין אם למשחקים באירופה (שייערכו בימי חול), הם ידפיסו חולצות מיוחדות: "מחסני השוק האירופי".
8 צפייה בגלריה
ז'וזואה חוגג
ז'וזואה חוגג
ז'וזואה. הוא חוגג גם בשבתות
(צילום: אלכס קולומויסקי)

האומו

הפועל כפ"ס הסתבכה עם השם
הפועל כפר־סבא חשפה במחזור הפתיחה את הסגל החדש, שמות המשפחה של כולם הודפסו על גב החולצות כמתחייב, ורק לשחקן אחד, הקשר הניגרי מייקל אומו (שבמינהלת הליגות קוראים לו בכלל מיכאל), נכתב על הגב מייקל.
שלום לדובר הקבוצה, אמיר אזון, למה לא שם משפחה כמו כולם?
"למה? שאלה טובה. צריך לשאול את מנהל הקבוצה. יכול להיות שהסתבכו עם השם"...
לאחר כ־40 דקות עידכן הדובר: "כך ביקש השחקן". מעניין למה, כי בחו"ל שם משפחתו דווקא הופיע על הגב, אבל מכיוון שאנחנו בישראל, הכי טוב לשלוח את החולצה לטיפולי המרה.
8 צפייה בגלריה
יצחק שום
יצחק שום
שום. מי זה מייקל?
(צילום: עוז מועלם)
"הוא יהודי־נוצרי"
רז זהבי, פרשן ומגייר, מנסה להתמודד עם זימונו המפתיע של ג'ואל אבו־חנא לנבחרת.