פרשת הסופר ליג פרצה אל חיינו משום מקום. בין לילה התוודענו למהלך דרסטי וחד-צדדי מצד מועדוני העל של אירופה, אימפריות רב-לאומיות של משחק ומסחר, המעוניינות לפרוש מן המוסדות
הרשמיים המארגנים את הליגות האירופיות ולהקים להן ליגה משלהן. ההפתעה לא הייתה בשל הרצון של הקבוצות ללכת למהלך כזה, שמענו בעבר שמועות על הרצון הזה. הביקורות כלפי המוסדות האירופיים מתקיימות כל הזמן ולזכותן יאמר שמדי פעם מתבצעים שינויים פנימיים.
1 צפייה בגלריה
אוהדי צ'לסי קוראים לאברמוביץ': "עשה את הדבר הנכון"
אוהדי צ'לסי קוראים לאברמוביץ': "עשה את הדבר הנכון"
אוהדי צ'לסי קוראים לאברמוביץ': "עשה את הדבר הנכון"
(צילום: EPA)
מבני הגביעים השונים השתנה, ליגת האלופות לא בנויה ממש כפי שהייתה בעבר. כיום יש יותר מעפילות, גובה הפרסים גבוה יותר. ויחד עם זאת גם מועדוני הצמרת עצמם נמצאים במציאות תובענית יותר.
בעולם הכדורגל התחרותי של ימינו, בין אם מדובר בעולם שלפני או אחרי הקורונה, הסכומים שנדרשות קבוצות להוציא על רכישת כוכבי על הוא חסר תקדים. לפני כמה ימים ראיתי את הסרט "האיש עם החליפה הלבנה" מ-1951, קומדיה בריטית בכיכובו של סר אלק גינס, המספר את סיפורו של מדען טקסטיל שעובד במפעל לייצור בדים ומצליח לעלות על נוסחה שבזכותה הוא מייצר בד שאיננו מתלכלך לעולם. מעין מוצר מהפכני שעתיד לשנות את כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על בדים ולבוש.
החצי הראשון של הסרט מוקדש לנסיונותיו החתרניים של דמותו של גינס, מעין מדען מנודה ומגושם שמתגנב למפעלים כדי לבצע בהם ניסויים סודיים. החצי השני מוקדש להשלכות הצלחות ניסויו. כאמור הוא ממציא בד מיוחד שאיננו מתלכלך לעולם. ההשלכות הללו הן לב הסאטירה של הסרט והסיבה לכך שאני מבצע כאן את ההשוואה. המדען המוזר, טרם הגעתו לגדולה, מתגורר באזור
של מעמד הפועלים. הוא חי יחד עם הפועלים במפעלי הטקסטיל, אבל ברגע שבו כישרונו והמצאתו הפוטנציאלית מתגלים על ידי בעל המפעל הוא מעפיל ממעמדו הנמוך ומוצנח הישר לתוך זרועותיו המדושנות של בעל המפעל שמשקיע בו את מיטב כספיו מתוך הרצון לממש את השקעתו ולהשיג יתרון תחרותי על חבריו לענף.
אבל ברגע שבו הבד מיוצר ודגם האבטיפוס אכן מתברר כחסר יכולת להינזק על ידי איזשהו סוג של לכלוך סביבתי והשמועה על התממשותו הקרבה הולכת ופורשת כנפיים, ההשלכות האמיתיות של המצאה כזו מתחילות לקבל צורה מאוד פוליטית ומעשית. עם תפוצת השמועה, כל התעשיינים נסים לביתו של התעשיין כדי להכריח אותו לגנוז את ההמצאה. זה ימוטט את הענף כולו, לא יהיה יותר
יבוא, אף אחד לא ירצה לקנות בדים מתכלכלכים, כלומר רגילים, קווים שלמים ייסגרו, וכמובן נזקים נוספים לתעשיות נלוות כמו חומרי ניקוי לבדים. הנזק התעשייתי לכל ענף הטקסטיל הוא מעבר למה שאפשר יהיה לדמיין. הענף עשוי לקרוס. התעשיין לא לקח בחשבון את כל הההשלכות רחבות ההיקף של המצאה שכזו.
הבאים בתור הם הפועלים, שיודעים בדיוק מה תהיה המשמעות של סגירת ענפים שלמים עבורם. פיטורים, היעלמות של תפקידים שהיו קיימים במשך דורות, ולכן הם משתפים פעולה ובסופו של דבר רודפים את המדען, הכל במטרה להגן על הסטטוס קוו. יש המצאות, יש מהלכים שלא יכולים להיווצר בן לילה מכוון שההפרה של כל כך הרבה יחסי גומלין שתלויים בשמירת המצב הקיים לא תאפשר
זאת. המציאות הכלכלית מבוססת על אינטרסים. והאינטרסים במידה רבה הם עוינים לקידמה, כאשר הקידמה מתגלה באופן כה קיצוני ופתאומי.
האם זה הסיפור גם במקרה של הסופר-ליג. אין לי מושג. אני יותר מבין בסרטים מאשר בספורט. תצפו בסרט ותחליטו בעצמכם.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.