מכוון ל-NBA. נועם דוברת לא מתרגש מההייפ סביבו
(צילום ועריכה: עוז מועלם )

גם נועם דוברת, הכישרון הגדול של מכבי ראשל"צ, יודע שכשאנשי המקצוע בישראל ובארה"ב מזכירים את שמו, הם מוסיפים באותו משפט שלוש אותיות, באנגלית: "אן", "בי", "איי". האמת, חתיכת תיק לנער שחגג ביולי האחרון יום הולדת 18.
"אני מודע לציפיות ולרעשים סביבי, אבל אני לוקח את זה גם לכיוון חיובי", אומר דוברת. "אני צריך לבוא ולהצדיק את זה בכל משחק. אני יודע שכל דבר יקרה בזמן שלו, ויש לי עוד הרבה על מה לעבוד כדי שהחלום יתגשם. כל ההייפ סביבי - זה כיף ונחמד. רק שאני לא נותן לו להשפיע עליי יותר מדי".
9 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
"יודע שכל דבר יקרה בזמן שלו". דוברת
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
לא נח על זרי הסופרלטיבים. דוברת
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
 שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
 שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
ואכן, דוברת ממש לא נח על זרי הסופרלטיבים. רק בשבוע שעבר שבר את שיא הקריירה - 23 נקודות בניצחון של מכבי ראשל"צ על בני־הרצליה. הוא לא רק סיים כקלע המוביל של קבוצתו, אלא גם עם המדד הגבוה ביותר (26), ונח על הספסל דקה אחת בלבד לאורך הערב.
"אין סיבה שלא ייבחר בדראפט ובעתיד ישחק ב-NBA", אומר מאמנו של הטאלנט, גיא גודס. "נועם מאוד דומיננטי כבר בגיל שלו. יש לו הכל. גארד גבוה (1.94 מ'), חזק ומאוד מגוון. רף ההתקדמות שלו גדול. יש אלמנטים לשפר, אבל הוא חומר גלם הרבה מעל למה שיש".
9 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
דוברת חוגג. "מאוד מחובר לקהל"
(צילום: עוז מועלם)

"ראשוני" מלידה

דוברת עלה לבוגרים של ראשל"צ לפני שנתיים ומאז הוא בגרף עלייה מתמיד, גם בזכות ההחלטה במועדון לדחוף אותו קדימה, לתת לו את הבמה ודקות משחק. עד לאחרונה ערך אימונים אישיים עם דניאל סוקולובסקי, והחל מהקיץ הוא עובד מדי יום עם עוזר המאמן טוני יאנגר, בעיקר על יכולות אישיות ופיזיות.
בכלל, הכישרון הצעיר הוא "ראשוני" בדם. יליד שכונת "חתני פרס נובל" במערב העיר שכבר בגיל שלוש הלך עם אביו אהרון לעודד את הקבוצה. "אני מאוד מחובר לקהל, לאנשים, לעיר ולמועדון הזה", מסביר דוברת. "גדלתי פה מגיל אפס. הכרתי המון אנשים וחברים, וזה החיבור הכי טוב שיכול להיות בין אדם לבין מועדון ובין אזרח לבין עיר. מרגש לשמוע את הקהל קורא בשם שלי".
מה שונה בך העונה לעומת השנתיים הקודמות? "ככל שהשתלבתי יותר ושיחקתי יותר, גם השתפרתי והמספרים שלי עלו. הנסיקה שלי קשורה גם לתקופה עצמה. כשהקבוצה בכושר ומצליחה, אז לרוב כולם טובים".
9 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס. "דוברת דומיננטי כבר בגילו"
(צילום: עוז מועלם)
רק שבתקופה האחרונה אתם די מקרטעים. "זו עונה לא רגילה. אנחנו עוברים לא מעט עליות וירידות. האמת, זו כרגע קבוצה חדשה, עם שחקנים שהתחלפו והוחלפו. אני מאמין שנמשיך להתחבר".
דוברת מספק עונה טובה מאוד עד עכשיו עם 10.3 נקודות, 3.0 אסיסטים ו-2.5 ריבאונדים ב-26.3 דקות בממוצע למשחק (הכי הרבה מלבד הזרים של הקבוצה). את הקרדיט על כך הוא נותן לשני אנשים: המאמן גודס וג'רמי פארגו, הכוכב שהצטרף לכתומים לפני חודש ומיד לקח את הכישרון בן ה־18 תחת חסותו.
9 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
יקפוץ בקרוב ל-NBA? דוברת
(צילום: עוז מועלם)
"מהרגע שעליתי לבוגרים לשחק תחת גיא, היה בינינו חיבור מיוחד", מספר דוברת. "מההתחלה היה חשוב לו שאצליח ואשתפר בכמה שיותר אספקטים. הוא נתן לי המון קרדיט, ויש לו חלק גדול ביכולת שלי לעשות דברים בביטחון על הפרקט. גם הוא התחיל את הדרך שלו בגיל צעיר ויש לי הרבה מה ללמוד ממנו. הוא יודע מתי להעיר אותי אחרי שעשיתי טעות, לתקן אותי וגם לתת מילה טובה כשצריך. גם לג'רמי חלק נרחב בשיפור שלי. הוא עוזר לי באימונים, גורם לי להיות מכוון ומסביר לי על החשיבות של ללכת באגרסיביות לסל".
עושה רושם שהשחקן הישראלי הוא כבר מזמן לא רק זה שמוסר לזר, אלא גם אחד שיוזם. "אני יכול להגיד שבשנתיים שאני בבוגרים אין הבדל בין ישראלי לבין זר. מי שטוב באותו משחק, הוא זה שייקח את הכדור. תלוי מי השחקן החם".

המחונן שמלהיב את הסקאוטים

איי־קיו הכדורסל שיש לדוברת מתקשר גם לחוכמה שלו מחוץ לפרקט. בגיל חמש אובחן כמחונן והוקפץ ישר לכיתה א'. את לימודיו בגימנסיה הריאלית סיים בכיתה י"א. "השילוב לא היה קל, הייתי צריך להשקיע גם בלימודים וגם בכדורסל", הוא משחזר. "למדתי שאם יש משהו שרוצים מספיק, ויש את התמיכה הנכונה - כל דבר אפשרי".
9 צפייה בגלריה
מייק שמיץ
מייק שמיץ
מייק שמיץ. "דוברת יכול להיות גניבה עתידית"
(צילום: עוז מועלם)
בזמן שפסטיבל דני אבדיה בעיצומו, גם דוברת נרשם בפנקסי הסקאוטים של קבוצות ה-NBA. בתחילת 2020, עוד לפני ששמענו את המילה "קורונה", מומחה הדראפט של רשת ESPN מייק שמיץ הגיע לבית מכבי בראשל"צ כדי לצפות מקרוב ביהלום הצעיר. ראה והתלהב. "הוא יכול להיות גניבת דראפט עתידית", קבע שמיץ. "דוברת הוא גארד חכם עם טאץ' טוב, בעל תחושה למשחק ותחרותיות".
לא רק מעבר לים מפרגנים. גם אנשי קהילת הכדורסל הישראלית סבורה שיש בנער מראשל"צ משהו מיוחד. אחד מהם הוא פיני גרשון, המנהל המקצועי של איגוד הכדורסל, מאמן שראה דבר או שניים בכדורסל האירופי. "כבר היום הוא יכול לשחק בחצי מהקבוצות ביורוליג", מכריז גרשון. "לנועם יש תכונות שאין להרבה שחקנים, לא רק בני גילו. הוא לא אתלט כמו אבדיה, אבל יש לו דברים שלדני אין. כשהם שיחקו זה מול זה בליגת הנוער, לפני שנתיים פלוס, נועם קלע 30 נקודות במחצית וזה היה מרשים. כבר אז היה נראה שהוא השחקן שמועמד ל-NBA מבין השניים".
"אני פחות מתעסק בהשוואות לשחקנים אחרים, בטח כשהם בערך בני גילי וחברים טובים שלי", מנסה דוברת ללכת בין הטיפות. "דני מצוין ושמחתי בשבילו, ים מדר עושה עבודה נהדרת בהפועל ת"א ולכל אחד מאיתנו יש את האיכויות שלו. אני מאמין ששלושתנו נהיה שחקנים מובילים גם בנבחרת".
9 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
דני אבדיה. דוברת ילך בדרכו?
(צילום: AP)
ובכל זאת, חתיכת מחמאה מפיני גרשון. "מרגש לשמוע דבר כזה, בטח מאיש מקצוע. זה נותן בוסט של אנרגיה, כי אם הוא, עם כל הניסיון שלו, אומר את מה שאמר, כנראה אני בדרך הנכונה".
על מה אתה עוד צריך לעבוד? "כל דבר במשחק שלי דורש שיפור. אתלטיות, חדירה, הגנה. אני עובד על כל מה שאפשר וצריך. ברור שהחלום הוא להגיע לרמות הכי גבוהות. אני צופה ב-NBA ורוצה להגיע לשם, אבל הדרך ארוכה".
9 צפייה בגלריה
"יש לנועם דברים שלדני אין". גרשון
"יש לנועם דברים שלדני אין". גרשון
"יש לנועם דברים שלדני אין". גרשון
(צילום: עוז מועלם)
עוד לפני חלום ה-NBA, לשחק במכבי ת"א זו אופציה? "יש לי חוזה בראשל"צ וכרגע זה פחות רלוונטי. כל שחקן רוצה להתקדם בקריירה, אבל אני לא חושב ששחקן צריך להגיע למכבי כדי לעבור משם ל-NBA".
מה לגבי מטרות קרובות יותר? "יש לי שאיפות גם מבחינה אישית וגם קבוצתית. להגיע לפלייאוף, לזכות בגביע (ראשל"צ עלתה לגמר), להשתפר כמה שיותר. לא חושב על תקרת זכוכית".
בנובמבר זומנת בפעם הראשונה לנבחרת ישראל. "הטיסה הראשונה עם הנבחרת הייתה מרגשת, משהו שאזכור כל החיים. גם הדקות הראשונות שקיבלתי מעודד קטש. מהמעט שיצא לי להתאמן ולשחק תחתיו, הספקתי ללמוד המון מהחוכמה שלו. לא סתם הוא הגיע ליורוליג".
מה למדת מתהליך הצמיחה של אבדיה? "דני ואני שיחקנו לא מעט שנים אחד נגד השני, בגילים צעירים וגם בבוגרים. אנחנו חברים מאוד טובים גם מחוץ לפרקט. אני שמח מאוד בשבילו שהגיע לאן שהגיע ואני חושב שהדרך שלו הייתה קצת שונה משלי, בין היתר כי הוא כבר שיחק ביורוליג. אני מאחל לו שיצליח ומקווה שגם אני, באחד הימים, אגיע לאיפה שהוא נמצא היום".