איגוד הג'ודו השיק אתמול את קיר היכל התהילה במכון וינגייט, שנועד להעניק כבוד לספורטאים הגדולים ביותר באחד מהענפים האולימפיים המובילים בישראל, אולם החגיגיות התחלפה בסערה גדולה.
למרות שמי שיזם את הקמת היכל התהילה לענף שסיפק את מספר המדליות הרב ביותר של ישראלים במשחקים האולימפיים היה מכון וינגייט, הרי שההחלטות לגביו התקבלו על ידי יו"ר איגוד הג'ודו, משה פונטי.
3 צפייה בגלריה
היכל התהילה של הג'ודו הישראלי
היכל התהילה של הג'ודו הישראלי
החגיגיות התחלפה בסערה גדולה. קיר היכל התהילה במכון וינגייט
(צילום: ראובן שוורץ)
על קיר היכל התהילה הוחלט לציין מתחת לכל ג'ודוקא את הישגיו, אולם אז נוצרה בעיה: על פי גורמים במכון וינגייט, כשראו באיגוד שלאריק זאבי, שנזרק לפני מספר שנים מאיגוד הג'ודו בשל מאבקי אגו עם אורן סמדג'ה, יש יותר מדי שורות של הישגים, הוחלט לצנזר חלק מהם כדי ליצור אחידות במספר שורות התארים מתחת לכל אחד מהספורטאים.
תחילה בחרו באיגוד לוותר על אחד התארים היוקרתיים ביותר של ג'ודוקא ישראלי, מדליית הכסף מאליפות העולם במשקל פתוח, שבו זכה זאבי במינכן 2001. גם המדליות שבהן זכה זאבי באליפויות אירופה מלבד מדליות הזהב - מדובר במדליית כסף ובארבע מדליות ארד – נעלמו מהקיר.
3 צפייה בגלריה
היכל התהילה של הג'ודו הישראלי
היכל התהילה של הג'ודו הישראלי
התארים של זאבי בקיר היכל התהילה
(צילום: ראובן שוורץ)
3 צפייה בגלריה
היכל התהילה של הג'ודו הישראלי
היכל התהילה של הג'ודו הישראלי
ואלו של סמדג'ה
(צילום: ראובן שוורץ)
מנגד, מאמן הנבחרת הבוגרת הנוכחית, אורן סמדג'ה שמקורב מאוד ליו"ר האיגוד פונטי, זכה בשורת תארים נוספת לעומת זאבי (ארבע מול שלוש) כולל מדליית ארד באליפות אירופה, ואף תואר של סגנות אליפות העולם לצעירים.
ג'ודאים שהגיעו אמש לווינגייט ואחרים ששיתפו את השקת היכל התהילה ברשתות החברתיות נשמעו המומים מההחלטה להתייחס לזאבי, אחד הספורטאים הגדולים בישראל אי־פעם, בצורה מפלה שכזו.
"כמה אנשים שלחו לי משם תמונות וסרטונים כי זה קצת הפריע להם שלא כל ההישגים שלי צוינו", אמר אתמול אריק זאבי בתגובה. "אנחנו חיים בתקופה שבה כל אחד יכול ברגע לדעת את הרזומה הספורטיבי של כל ספורטאי בישראל, כך שזה מאוד ילדותי בעיניי למחוק לי כל כך הרבה הישגים ולקוות שלא יבחינו בזה. יש לי תחושה שאני יודע איך זה קרה, אבל אני מעדיף לא להיכנס לזה, ולהתרכז בדברים קצת יותר חשובים מאשר למי יש יותר שורות בהיכל התהילה באולם הג'ודו. שאלה יהיו הבעיות שלנו".
ממכון וינגייט נמסר בתגובה: "מכון וינגייט ואיגוד הג'ודו פעלו יחד להקמת קיר התהילה שמטרתו לכבד את הספורטאים המוערכים מענף הג'ודו אשר הביאו הישגים היסטוריים לספורט הישראלי והתאמנו לאורך השנים במכון, הבית הלאומי של נבחרת הג'ודו. בחירת הספורטאים, הקריטריונים והכיתוב באחריות איגוד הג'ודו".
מאיגוד הג'ודו נמסר: "קיר התהילה מהווה גאווה לג'ודו, הענף ההישגי מספר אחת בישראל. הספורטאים נמצאים על קיר זה עם הישגים רשמיים בלבד. ההישג שציינת (מאליפות העולם במינכן – נ.צ) אינו הישג במשקל רשמי".