איך העונה תתנהל בצל הקורונה

לא מעט חשיבה בוצעה בהנהלת היורוליג לקראת פתיחת עונת 2020/21, בטח אחרי שהקודמת בוטלה בעקבות הגל הראשון של הקורונה שפגע בצורה קשה באירופה. בסופו של דבר הוחלט על מתווה שאמור לתת פתרון, גם אם לא מושלם, להתנהלות בצל הנגיף.
1. שלושה ימים לפני כל משחק יקיימו הקבוצות בדיקות קורונה. במידה שאחד השחקנים ייצא חיובי, הוא ייכנס לבידוד אך חבריו לא - והמשחק ייערך כמתוכנן.
6 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין, שרונאס יאסיקביצ'יוס, שיין לארקין
סקוטי ווילבקין, שרונאס יאסיקביצ'יוס, שיין לארקין
סקוטי ווילבקין, שרונאס יאסיקביצ'יוס, שיין לארקין
2. במקרה של "הידבקות המונית" (המספר לא צוין), המפגש יידחה, אך זו האופציה האחרונה שהיורוליג רוצה בעקבות לוח הזמנים הצפוף.
3. הקבוצות יצטרכו לטוס למשחקי החוץ בטיסות פרטיות, או לחילופין בקרון רכבת מבודד/אוטובוס, במידה שהנסיעה בתוך היבשת לא רחוקה.
4. הקבוצות יגיעו לכל משחק עם מספר מינימלי של אנשים כדי להקטין את הסיכוי להידבק.
6 צפייה בגלריה
ספרופולוס במטוס
ספרופולוס במטוס
ספרופולוס. הקבוצות יצטרכו לטוס בטיסות פרטיות
(צילום: מכבי תל אביב)
5. במצב שבו לא ניתן לשחק במדינה ספציפית בעקבות החלטת השלטונות בה, המפגש יעבור לאולם במדינה נייטלרית.

מה הגדולות עשו

המעצמות לא נפגעו, אפילו להפך. קחו לדוגמה את צסק"א, שיחסית גמגמה, בטח לעומת היכולת שלה בשנים הקודמות, והתחזקה בקיץ משמעותית בקו הקדמי עם טורניקה שנגליה, שעזב אחרי תקופה ארוכה את באסקוניה, וניקולה מיליוטינוב, שהגיע מאולימפיאקוס. מייק ג'יימס ימשיך להיות הבוס על הפרקט, דניאל האקט ישגע את שחקני היריבה בהגנה ותוספת נוספת היא וויל קלייבורן, שלא שיחק בעונה הקודמת בעקבות פציעה.
שנגליה. ההחתמה הגדולה של הקיץ
ברצלונה, שהייתה מפלצתית עוד קודם לכן, ביצעה שתי החתמות גדולות, שרונאס יאסיקביצ'יוס החליף על הקווים את סבטיסלב פשיץ', וניק קלאתס עזב את פנאתינייקוס כדי לנהל את העניינים עבור המאמן הליטאי. שאר הסגל הנהדר בראשותו של ניקולה מירוטיץ', שהאריך לאחרונה חוזה במועדון עד 2025, נשאר.
אחרי כל הסערה שהייתה סביבה בקיץ, בעיקר בנוגע לעזיבתם האפשרית של פאקונדו קמפאסו וניקו לאפרוביטולה, השניים נשארו. גם יתר השחקנים המרכזיים - סרחיו יול, רודי פרננדס, וולטר טבארס וג'ייסי קארול ילבשו לבן ב-2020/21. שווה לשים לב לקרלוס אלוסן הצעיר, שנתן כמה הצגות באליפות אירופה עד גיל 20 בישראל ב-2019, ואמור להיות הרכז הבא של ריאל.
עוד קבוצה שלא שינתה כלום כי היא לא הייתה צריכה זו אנאדולו אפס, שהוליכה את טבלת היורוליג לפני ביטול העונה הקודמת. היא תמשיך להתבסס על צמד הגארדים, שיין לארקין ו-וסיליה מיצ'יץ', וסוללה של שחקנים שכל קבוצה הייתה רוצה אצלה כמו למשל רודריג בובואה, בראיינט דאנסטון, כריס סינגלטון ודואוש בלבי.
6 צפייה בגלריה
ריאל מדריד ולנסיה
ריאל מדריד ולנסיה
קמפאסו. בינתיים הוא עוד בריאל
(צילום: EPA)

עוד קיץ ועוד מהפכה בסגל של מילאנו. האם הפעם זה יעזור לה להעפיל לפלייאוף ואולי לפיינל פור? על פניו ההחתמות שביצעה קבוצתו של אטורה מסינה נראות הרבה יותר "נכונות". אפשר אפילו להגיד שהמילאנזים הלכו על בטוח, ככה זה כשאתה מצרף את קייל היינס, מלקולם דילייני ולואיג'י דאוטמה, שלושה עוגנים לצד סרחיו רודריגס. שווה לציין גם את שאבון שילדס, קווין פאנטר וזאק לידיי, שגם חתמו בקיץ.

כיצד הקורונה השפיעה על איכות השחקנים

אם מישהו חשב שלאור השתוללות הנגיף בעולם, שחקנים, בעיקר אמריקאים, יחששו לשחק באירופה, אז המצב הוא הפוך. העובדה שלמעלה מחצי שנה כדורסלנים לא הכניסו משכורת לחשבון הבנק, לצד ההחלטה העקרונית של ה-NBA שלא לפתוח את העונה הבאה לפני ינואר 2021 (וגם את ליגת הפיתוח, אם בכלל), גרמו לאמריקאים וגם לשאר השחקנים עם חלום להשתלב בליגה הטובה בעולם להבין שאם הם רוצים להמשיך ולהתפרנס מכדורסל ולא לחפש מקצוע אחר, היורוליג בפרט ואירופה בכלל הן האופציות הטובות ביותר עבורם.
לזה אפשר להוסיף כמה שינויים בחוקי הזרים בסין, שמקשים על הגעה של כדורסלנים זרים ותקבלו סיטואציה מצוינת עבור הקבוצות מהיבשת הישנה. קחו לדוגמה את קמפאסו, לכל הדעות רכז NBA לכל הדעות, בטח אחרי העונות האחרונות שלו בריאל מדריד. הוא תקוע והחליט להישאר כרגע במדריד. גם מכבי ת"א ניצלה את הסיטואציה והנחיתה מה-NBA שני שחקנים שאמורים לשדרג אותה - אנטה ז'יז'יץ' ודראגן בנדר.
6 צפייה בגלריה
אנטה ז'יז'יץ'
אנטה ז'יז'יץ'
ז'יז'יץ'. העדיף לשוב לאירופה
(צילום: טוויטר מכבי תל אביב)

הקבוצות שיכולות להפתיע

בתודעה ולנסיה היא קבוצה שנמצאת על התפר בין צמרת היורוקאפ (ארבע זכיות במילניום הנוכחי), לדרג הבינוני-נמוך של היורוליג. כדי לשנות את זה, וכנראה שגם בזכות הקורונה, היא ביצעה מספר החתמות מפתיעות/מרשימות, כמו למשל הצמד שמגיע מפנרבחצ'ה, ניקולה קאליניץ' ודריק וויליאמס. אליהם צריך להוסיף גם את אלוף אירופה, קלמן פרפליץ' הקלעי הסלובני הנהדר, ואת האיסלנדי מרטין הרמאנסון, שמגיע אחרי שנת פריצה ביורוליג במדי אלבה ברלין. מעל כולם ימשיך לעונתו התשיעית במועדון - בויאן דובלייביץ'. אל תתפלאו אם ולנסיה תעשה פלייאוף.
גם זניט סנט פטרסבורג של צ'אבי פסקוואל מסתמנת כקבוצה שיהיה קשה מאוד נגדה, בטח ברוסיה. המאמן הספרדי, שהגיע לזניט באמצע העונה הקודמת, בנה קבוצה קשוחה בצלמו. הוא הביא מברצלונה את קווין פאנגוס, הקלעי האמריקאי בילי בארון עבר מהכוכב האדום לזניט, וגם קיי.סי ריברס הוותיק חתם.
עוד שמות מעניינים: הסנטר ארתוראס גודאייטיס, שמגיע אחרי עונה קשה במילאנו, אבל עם יכולות מוכחות בשנים הקודמות, והפורוורד האמריקאי אלכס פוית'רס, שעשה עונת התאקלמות באירופה במדי גלאטסראיי ומוכן כעת לדבר האמיתי.
6 צפייה בגלריה
צ'אבי פסקוואל מאוכזב
צ'אבי פסקוואל מאוכזב
פסקוואל. צריך לספור את זניט
(צילום: EPA)

האם מכבי ת"א תהיה טובה כמו בעונה הקודמת

העונה החדשה של הצהובים תלויה הרבה מאוד בתוצאות שישיגו במחזורים הראשונים של היורוליג, וזה לא הולך להיות קל לאור ההכנה הצולעת, מכת הפציעות (עומרי כספי, יובל זוסמן וג'ון דיברתולומאו) וחיסרון מסוים בצבע (בנדר רק חתם בראשון, ועוד לא נכנס לעניינים).
אבל לפני ניתוח המשחקים הקרובים, צריך לדבר קודם כל על הסגל וההחתמות שעשו הצהובים בקיץ. אין בכלל ספק שעונת 2019/20 הייתה מצוינת עבור יאניס ספרופולוס ושחקניו. מכבי ת"א כבר הבטיחה את העפלתה לפלייאוף אחרי שנים רבות והסיכוי שלה להתברג אפילו בפיינל פור לא היה כזה מופרך. לכן אפשר להבין מדוע ספרופולוס רצה לבצע כמה שפחות שינויים בסגל. ועדיין, נכון לכתיבת שורות אלה, מכבי ת"א לא סיכמה עם אמארה סטודמאייר על חזרתו, קווינסי אייסי לא ישוב להיכל, דני אבדיה גם לא וג'ייק כהן כבר לובש את המדים של אוברדוירו הספרדית.
על פניו מכבי ת"א עשתה הימורים בהחתמות שלה. מכולן, ניתן להניח שז'יז'יץ' ייספק מספרים טובים וההתאקלמות שלו בחזרה למשחק האירופי תהיה מהירה. בנדר הוא תעלומה: מבחינת סט יכולות הוא פורוורד קלאסי עם קליעה מחוץ לקשת, יכולת מסירה טובה והוא גם התחזק משמעותית מאותו נער צעיר שזכור לנו בקדנציה הראשונה שלו בהיכל מנורה מבטחים. אבל ב-NBA הוא הראה חוסר אגרסיביות ואופי שלא ממש מתאימים למה שהמאמן היווני רוצה לקבל משחקניו. גם כריס ג'ונס הוא הימור גדול. בלי ניסיון יורוליג, הרכז האמריקאי יקבל את המפתחות ויהיה מוביל הכדור של הצהובים. איך זה יעבוד? לא בטוח שגם בקבוצה יודעים. עוז בלייזר הוא תוספת מצוינת לליגת העל וכל מה שיתרום ביורוליג יהיה אקסטרה עבור ספרופולוס.
6 צפייה בגלריה
(צילום: גטי אימג'ס)
למכבי ת"א מחכים שישה משחקים בחודש הראשון של היורוליג, שניים היא חייבת לנצח (אלבה ברלין ובאיירן מינכן בבית), ואם היא רוצה לא להיכנס לצרות היא צריכה לנצח לפחות אחד מתוך ארבעת המשחקים הנוספים שיהיו לה באוקטובר - צסק"א בחוץ, אולימפיאקוס בחוץ, חימקי בחוץ, פנרבחצ'ה בבית. מאזן של 3:3 אחרי החודש הראשון, ומי יודע אולי אפילו 2:4, יהיה מצוין עבור ספרופולוס וקבוצתו לאור הפציעות הרבות וההכנה הלא טובה שהם נאלצו לבצע.