בשנים האחרונות נבחרת פורטוגל נהנית מדור זהב של שחקנים מקומיים, שפרצו לאחר הזכייה ביורו 2016. מדובר בכוכבים צעירים עם פוטנציאל להיות הדבר הבא בכדורגל העולמי, כגון ז'ואו פליקס, רובן דיאש, נונו מנדש, פדרו נטו, רובן נבש ועוד, שהצטרפו בסגל ליורו הקרוב לרשימה ותיקה ומכובדת, הכוללת את כריסטיאנו רונאלדו, ז'ואו מוטיניו, רוי פטריסיו, פפה ולא מעט שחקנים מכאן ועד למחלקות הנוער של ליסבון. ביחד, הם מרכיבים את אחת הנבחרות החזקות שיהיו באליפות אירופה הקרובה, ואולי אחת הטובות שראתה פורטוגל.
אם צריך לדבר על הבולטים שבשחקנים הפורטוגלים העונה, עולה כמובן שמם של רונאלדו וברונו פרננדש, אבל לצדם חייבים להזכיר את פדרו גונסאלבש, קשרה בן ה-22 של ספורטינג ליסבון.

2 צפייה בגלריה
פדרו גונסאלבש
פדרו גונסאלבש
גונסאלבש באימון הנבחרת
(EPA)

הוא נולד בעיר הקטנה צ'אבס שבצפון פורטוגל, לא רחוק מגבול ספרד. אמו עבדה במכבסה ואביו הכבאי הלך לעולמו חודש לאחר שפדרו נולד. האם נישאה בשנית למתנדב במערך הכבאות שבו עבד אנטוניו האב, והמשפחה עברה לכפר וידאגו. פדרו העביר את היום בין בית הספר למגרש הכדורגל, ונקשר לאביו החורג שהפך עבורו לאב לכל דבר. מלבד הכדורגל הייתה לו אהבה נוספת - אוכל. כילד הוא התענג על הבישולים של אמו, מה שגרם לו לעלייה במשקל, אבל בעזרת משפחתו והספורט הוא חזר לאיזון. עם זאת, הכינוי מאותן שנים לא עזב אותו - Potinho (בפורטוגזית: סיר קטן).
פדרו שיחק בקבוצות המקומיות של וידאגו, ומשפחתו אפילו גרה בבית שהיה בבעלות הקבוצה בזכות העובדה שאמו הועסקה במועדון. היא טיפלה בכל מה שקשור לקבוצה – מציוד לאימונים ועד לבישול לשחקנים. פדרו חלם להגיע רחוק, היה מביט בלילות לעבר המשטח של הקבוצה, ונרדם רק כשאביו - שעבד גם הוא במועדון, היה מכבה את האורות במגרש.
אחרי שנתיים בווידאגו הוריו הבינו שמדובר בכישרון גדול שצריך להתקדם, והוא נשלח לאקדמיה של עיר הולדתו צ'אבס. הוא התמודד היטב עם הלחץ בגיל צעיר, וכבר בגיל 10 קרע רשתות. בקושי חלפו שנתיים, והצעד הבא היה מעבר לבראגה. הוא היה רק בן 12, אבל נסע לבדו לעיר המרוחקת 120 ק"מ ממקום מגוריו, וכבר במשחקו הראשון כבש בצ'יפ מעל השוער. אנשי המועדון ידעו היטב שיש בידיהם יהלום.
למרות המרחק ממשפחתו והגעגועים הרבים הכוכב הצעיר לא חשב אף פעם לוותר. אחד מאנשי הצוות של בראגה, חיימה לימה, מספר ש"הוא היה בוכה לעתים, אך באימונים ובמשחקים הוא היה ילד אחר, תמיד מאושר". הכוכב העולה שבר שיא למספר השערים שהובקעו בעונה בודדת באקדמיה – 72 כאלה. ועוד מעמדת הקשר ההתקפי.
נונו אספריטו סנטו הפורטוגלי, מנג'ר וולבס כיום, התעניין במתרחש בבראגה,, ושיכנע את פדרו הצעיר להצטרף למחלקת הנוער של ולנסיה, שם אימן. גונסלבש הסכים ועבר לספרד, ולימים הפך לקפטן קבוצת הנוער של ולנסיה, כשלצידו משחק כוכב צעיר נוסף בשם פראן טורס, כיום במנצ'סטר סיטי. אבל אחרי שסנטו התפטר, גונסאלבש היה נחוש ללכת אחרי המנטור שלו, והצטרף אליו גם בוולבס. הוא שיחק בתחילה בקבוצת המילואים של המועדון, מונה לקפטן גם שם, אבל סנטו לא נתן לו הזדמנות בפרמייר-ליג.
וכך, אחרי הופעה בודדת בגביע במדי וולבס, הוא חזר הביתה לפורטוגל עם ברכת הדרך מסנטו, ובקיץ 2019 חתם אצל העולה החדשה פמליקאו, מועדון בבעלות איש העסקים הישראלי עידן עופר. פמליקאו סיימה את אותה עונה במקום השישי והמכובד והוכתרה כהפתעת העונה בליגה, ופדרו כבש שבעה שערים ובישל עוד שמונה. במשחק מול בנפיקה בגביע הוא עבר לא פחות מ-4 שחקנים בדהירה מחצי מגרש כל הדרך אל השער. כל זה הספיק לספורטינג ליסבון, שהחליטה להרים את הכפפה ולהחתים את הכוכב העולה ל-5 שנים.
חשוב לזכור שלמרות שספורטינג היא אחת משלוש הקבוצות המובילות בפורטוגל, יחד עם בנפיקה ופורטו, היא לא זכתה באליפות 19 שנה - עד שפדרו הגיע. כשחתם על החוזה הוא אמר: "אני לא חזק בדיבורים, אני מעדיף לשחק כדורגל" - והוכיח את זה. תחת הדרכתו של המאמן רובן אמורים, הקבוצה שעטה לדאבל נהדר, אליפות ראשונה מאז 2001/02 וזכייה בגביע הליגה. פדרו סיפק את העונה הטובה בקריירה שלו - 23 שערים לצד 4 בישולים, ובכך הוכתר כמלך השערים של הליגה - המקומי הראשון שעושה זאת מאז דומינגוס פאסיינסיה ב-1996.

2 צפייה בגלריה
פדרו גונסאלבש ספורטינג ליסבון
פדרו גונסאלבש ספורטינג ליסבון
במדי ספורטינג ליסבון
(רויטרס)

העונה המצוינת שעבר לא נעלמה מעיניו של מאמן נבחרת פורטוגל פרננדו סנטוס, שכלל אותו בסגל ליורו, ובינתיים שוויו של גונסאלבש, שמכונה "ברונו פרננדס הבא", זינק ל-60 מיליון אירו. זה לא מרתיע את ליברפול, שכבר פנתה לסוכנו חורחה פיירס במטרה להחתימו.
הכבוד שנתן לאנשים שליוו אותו, החל מהאב החורג ועד למאמניו, הביטחון והעבודה הקשה שלו – כל אלה הביאו אותו למקום בו הוא נמצא כיום. הקיץ הזה הולך להיות מעניין עבורו, עם אליפות אירופה מצד אחד והדיבורים על מעבר לקבוצה גדולה יותר מצד שני. אבל כפי שכבר למדנו, הוא ידע לשים הכל בצד ולהתרכז בכדורגל.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.