רק בשבוע שעבר נפוצה שמועה לפיה אוליפיאדת טוקיו 2020, שכבר נדחתה בשנה אחת - עומדת בפני ביטול עקב נגיף הקורונה שממשיך להשתולל. ראשי הוועד האולימפי מיהרו להכחיש, ומנגד הספורטאים הספיקו להיבהל.
לתחרויות הקרובות, מתי שלא יתרחשו, נוספו ארבעה ענפי ספורט חדשים. הראשון, שקיבל באזז גדול בזכות תחרות הנינג'ה, הוא ענף הטיפוס, על אף שלא נזכה לראות נציגים ישראליים במשחקים בטוקיו. גם גלישת גלים, סקייטבורד, וקארטה יערכו בכורה אולימפית.
9 צפייה בגלריה
גלישת גלים. אחד מהענפים החדשים
גלישת גלים. אחד מהענפים החדשים
גלישת גלים. אחד מהענפים החדשים
(צילום: אבי רוקח)
9 צפייה בגלריה
סמל המשחקים האולימפיים בטוקיו
סמל המשחקים האולימפיים בטוקיו
מתי היא תתחיל? אולימפיאדת טוקיו
(צילום: AFP)
אבל עד שהאולימפיאדה תועיל בטובה להגיע, קפצנו אחורה לזמנים בהם הכל היה פשוט, מוזר ובעיקר מצחיק. הנה כמה ענפים שבחיים לא הייתם מאמינים שמישהו קיבל בזכותם מדליה

קרוקט

המשחק הזה, שמטרתו להשחיל כדור בעזרת מחבט דרך קשתות מתכת, אהוב בעיקר בצרפת. באולימפיאדת 1900 שהתרחשה, ובכן, בפריז, המארחים חשבו שיהיה נחמד לשלב ענף שהם ממש ממש טובים בו. מה התוצאה של הדבר הזה? 10 משתתפים נרשמו לתחרות המרגשת, וכולם, ניחשתם נכון - צרפתים. במקצה הזוגות המרהיב הופיע רק צמד אחד, שזכה בצורה מעוררת התפעלות במדליית הזהב משום שלא היו לו מתחרים. זו הייתה הפעם היחידה שהקרוקט זכה לתהילה אולימפית. הענף ממשיך להיות משוחק היום במסגרות שונות עם קהל מעריצים נאמן, וקיבל פרסום עולמי כשכיכב בסרט של וולט דיסני "עליסה בארץ הפלאות". כזכור, מלכת הלבבות הזמינה את עליסה למשחק קרוקט, רק ששם המחבטים היו פלמנגו - והכדורים קיפודים. אינטרפרטציה מעניינת.
9 צפייה בגלריה
משחקי הקרוקט בפריז
משחקי הקרוקט בפריז
משחקי הקרוקט בפריז
(צילום: מוזיאון הוועד האולימפי הבינלאומי)
9 צפייה בגלריה
קרוקט בן זמננו
קרוקט בן זמננו
קרוקט בן זמננו. רק לא באולימפיאדה
(צילום: AP)

מרוצי כלי רכב

הענף הזה כונה "אוטומובילזם" וחולק למעל 10 קטגוריות נפרדות, ביניהן "מכוניות עם 7 מושבים", ו"מכונית קטנה". במסגרת אולימפיאדת 1900, במסלול בין פריז לטולוז וחזרה, ניצח נהג אחרי שנסע 45 שעות, 49 דקות ו-35 שניות. לזוכה קראו לואי רנו, מייסד חברת כלי הרכב הצרפתית. אגב, היה גם מקצה של רכבי כיבוי אש בו זכה דווקא אמריקני בשם גילברט בראון, אבל השמועה מספרת שהוא התחרה לבד.
(לואי רנו בתיעוד מ-1898. ממש מזמן)

פולו על אופניים

משחק הפולו המקורי בכלל משוחק עם סוסים. שתי קבוצות רוכבים מתחרות זו בזו, כשהמטרה היא להכניס את הכדור לרשת היריבה באמצעות מקלות מעץ. במילים אחרות מדובר בכדורגל על סוסים. בגרסה הקלאסית החלו לשחק ב-1900 בפריז, ובמשך 5 אולימפיאדות (לא ברצף) הענף היה פעיל, עד ברלין 1936. בלונדון 1908 היצירתיות עלתה שלב, ולפעם אחת בלבד התקיימה תחרות פולו על אופניים, במשחק ראווה שבו אירלנד הביסה 1:3 את גרמניה. כנראה שמישהו ניסה לתקוע מקלות בגלגלים (כי אופניים ומקלות, הבנתם?) וזה לא קרה שוב.
9 צפייה בגלריה
נראה מאתגר.פולו על אופניים
נראה מאתגר.פולו על אופניים
נראה מאתגר. פולו על אופניים
(צילום: gettyimages)

אמנות

בין השנים 1912 ועד 1948 (אולי הקמת המדינה שלנו גרמה להם להפסיק?) היו נפוצות תחרויות אמנות מסוגים שונים במשחקים האולימפיים, בשם החיבור בין האדם לרוח, דבר שאפיין את החזון היווני. פיסול, ציור, אדריכלות, מוזיקה וספרות הפכו לענפים רציניים, ובתנאי שהמתחרים השונים קישרו את יצירותיהם לספורט. השופטים ניקדו מיצגים שהוכנו מראש, והמאמץ העיקרי היה לשמור על הקהל בפוקוס.

משיכה בחבל

הספורט הזה שבטח מוכר לרובכם מהפסקות פעילות בבית הספר, היה ענף אולימיפי בין פריז 1900 (מה קרה באולימפיאדה הזאת שכל הענפים המוזרים נמצאים בה?) ועד אנטוורפן 1920. סך הכל שרד החבל ארבע אולימפיאדות שלמות (ב-1916 התחרויות בוטלו בגלל מלחמת העולם הראשונה). היו מי שחששו מאוד משקיעת התהילה של התחום, וכיום הוא משוחק במסגרת "משחקי העולם" המתקיימים בכל ארבע שנים, וכוללים ענפים שאינם אולימפיים. הספורטאי הגדול בכל הזמנים של "משחקי העולם" הוא ג'יימס קהו בן ה-63, חקלאי מאירלנד, מושך בחבל. גאווה לענף!
9 צפייה בגלריה
תחרות משיכת החבל באולימפיאדת 1904
תחרות משיכת החבל באולימפיאדת 1904
תחרות משיכת החבל באולימפיאדת 1904 בסנט לואיס, ארה"ב
(צילום: צ'רלס לוקאס)
9 צפייה בגלריה
קהו
קהו
כל המדלית והגביעים האלה בזכות משיכה בחבל. קהו
(צילום: רויטרס)

דו קרב

המאה הקודמת הביאה לחיינו את ענף הדו קרב. במילים פשוט ופחות נוצצות: שני מתחרים עומדים זה מול זה, לבושים קסדות וחליפות מגן, ויורים אחד על השני כדורי גומי ממרחק של 20 או 30 מטרים. התחרויות החלו באולימפיאדה הלא רשמית באתונה ב-1906 (התקיימה במסגרת חגיגות 10 שנים לתחרויות האולימפיות המודרניות, ומכיוון שלא נעשתה בהפרש של ארבע שנים מזו שלפניה - לא נחשבה לרשמית), בה זכתה צרפת במדליית הזהב, ובזו שאחריה ב-1908 בלונדון, בה זכה מתחרה יווני.
9 צפייה בגלריה
דו קרב
דו קרב
דו קרב, לונדון 1908
(צילום: gettyimages)

עוד כמה הברקות מפריז 1900

איך לא, נסיים עם האולימפיאדה שאפשר להכריז עליה כביזארית ביותר שהייתה. אחד הענפים שזכו לאור הזרקורים רק בה היה שחייה במכשולים. השחיינים החביבים קפצו אל נהר הסן לתחרות "200 מטר מכשולים", במהלכה עברו משוכות שונות בדמות קורות וחבלים. גם תחרות צלילה הייתה באולימפיאדה הנפלאה הזו, אך למרבה הפלא היא לא זכתה לעניין רב מהצופים, שלא ממש יכלו לצפות בה מתרחשת. עוד ענף שראה אור רק בפריז של לפני 121 שנים היה ירייה ביונים חיות - שהוחלפו בהמשך למטרות עשויות חימר. ואיך אפשר בלי כדורים פורחים? בפריז 1900 היו 18 מקצים של הפרחת כדורים פורחים, כשהמתחרים הנחושים היו צריכים להשליך מטרות מהאוויר אל הקרקע. מעניין למה הענף לא שרד.
9 צפייה בגלריה
הפוסטר לאולימפיאדה הביזארית בפריז
הפוסטר לאולימפיאדה הביזארית בפריז
סיפקה סיפורים טובים. אולימפיאדת פריז
(הענפים הנוצצים באולימפיאדת 1900)