מנור סולומון יעלה הערב (חמישי, 22:00) בבלומפילד למפגש מעניין מול מכבי ת"א בשלב 32 האחרונות בליגה האירופית. שחטאר פיבוריטית ברורה, זה ידוע, אבל הפיקנטריה מוסיפה גם כן להתמודדות.
וכן, אתם צודקים. זו לא הפעם הראשונה בה מאמן או ספורטאי ישראלי פוגשים קבוצה מארץ הקודש כיריבים של ממש. זה קרה כבר לא מעט, אבל אנחנו החלטנו להזכיר לכם את המפגשים היותר זכורים.
8 צפייה בגלריה
קליין, קטש וברדה
קליין, קטש וברדה
יריבים לערב אחד. קליין, קטש וברדה
(צילום: AFP ועוז מועלם)

1985: כשרלף קליין הפסיד לנבחרת ישראל

52 שנה לאחר שנולד בברלין, רלף קליין סגר מעגל. במשרה שאז הייתה נראית כבלתי אפשרית: מאמן נבחרת מערב גרמניה. קליין ז"ל שרד את השואה, אבל אביו נרצח באושוויץ וההגעה של מאמן ישראל להדריך דווקא את הגרמנים, כ-40 שנה אחרי התופת ההיא, הייתה נראית כמשהו לא נתפס באותה תקופה. "עבורי, כמי שהיה בשואה ושרדתי אותה, זהו הניצחון האמיתי", טען.
את האמת, כבר ב-1984, רצה הגורל, והוא נאלץ לפגוש כיריב את נבחרת ישראל, חמש שנים אחרי שהוליך אותה לגדול הישגיה: מדלית הכסף ביורובאסקט בטורינו. זה היה בטורניר הקדם האולימפי למשחקים בלוס אנג'לס. ישראל כבר הודחה, גרמניה עלתה והמשחק היה לפרוטוקול בלבד. אולי בשל כך הוא הצליח "לחמוק" מלעמוד על הקווים. ישב על ספסל הגרמני והעביר פתקים לעוזרו ברנד רוידר, שהדריך באופן רשמי את המשחק.
צפו בדורון ג'מצ'י מנצח את רלף קליין ונבחרת גרמניה
שנה לאחר מכן, באליפות אירופה בגרמניה, השתיים שוב נפגשו, הפעם בשלב הבתים. צביקה שרף הדריך את הנבחרת בכחול-לבן, שפתחה עם שלושה הפסדים ופגשה את המארחת, שהייתה כמובן הפייבוריטית ועם כוכב על בדמותו של דטלף שרמפף. הגרמנים הוליכו 46:52 בהפסקה, אבל לא יכלו להופעה מטורפת של דורון ג'מצ'י (42 נקודות!) שסחף את ישראל ל-88:94 בסיום.
למרות ההפסד, גרמניה המשיכה כל הדרך למקום החמישי - הישג השיא שלה עד לזכייה המדהימה ב-1993. רק שאחרי אותו משחק אמוציונלי, קליין, שהיה מאוד מוערך בגרמניה, חטף מהתקשורת המקומית. "מדוע אתה לא נראה עצוב כמו בהפסדים הקודמים?", שאל אותו כתב מקומי. קליין התרגז והשיב בשלוש מילים: "זו שאלה טיפשית".
8 צפייה בגלריה
רלף קליין
רלף קליין
"שאלה טיפשית". קליין
(צילום: יוסי רוט)

2000: הדמעות של עודד קטש

אולי המפגש הכי זכור ואמוציונלי של ספורטאי כחול-לבן מול קבוצה ישראלית. מכבי ת"א, שחיפשה גביע אירופי ראשון מאז 1981, עברה את ברצלונה בחצי הגמר בדרך למפגש מול עודד קטש ופנאתינייקוס בגמר הפיינל-פור בסלוניקי. ואיזה משחק זה היה.
קטש בן ה-23 הגיע באותו קיץ לאתונה מ...מכבי ת"א וכמובן אף אחד לא האמין (או רצה להאמין) שהכוכב הישראלי והקבוצה של מדינת ישראל יתמודדו ראש בראש על התואר - בערב פסח. "במקום לקרוא את ההגדה - ננתח שוב את הסטטיסטיקות", צחק עוזר מאמן הצהובים דאז, דייויד בלאט, שגם הבטיח: "ארוץ בעירום אם נזכה". קטש ההמום מצא נחמה: "לפחות אלוף אירופה יהיה ישראלי".
8 צפייה בגלריה
קטש מניף את גביע אירופה
קטש מניף את גביע אירופה
קטש וגביע אירופה ב-2000. "הלוואי שהייתי יכול לזכות עם מכבי ת"א"
(צילום: רויטרס)
זה היה גמר בשליטה יוונית, עם התעלות של קטש, בעיקר במאני-טיים, בדרך ל-67:73 של פנאתינייקוס. פיני גרשון, שהדריך את מכבי, זעם בסיום: "זה היה מכור, השופטים הפסידו לנו את המשחק". אבל גם הוא ידע שזה היה בעיקר "בגלל" קטש.
הרכז, שקלע 17 נקודות, הניף את הגביע ובדמעות סיפר: "השמחה שלי לא שלמה. זה היום הכי מאושר בקריירה שלי, והכי עצוב. המציאות העמידה אותי במצב מאוד קשה. מאחל לשחקני מכבי ת"א לזכות בגביע אירופה, הלוואי שהייתי יכול לזכות עם איתם". זה, לצערו, כבר לא יקרה.
8 צפייה בגלריה
גזיר עיתון קטש זוכה ביורוליג
גזיר עיתון קטש זוכה ביורוליג
"סוף עצוב לעונה גדולה" - "ידיעות אחרונות" ביום שלאחר הגמר האמוצינונלי

2009: אליהו מנצח את מכבי ת"א

הפיקנטריה שמאחורי המפגש בין ליאור אליהו למכבי תל אביב התבררה רק בדיעבד. הלוא באותן שנים נתקלו הצהובים במשחקי היורוליג ברביב לימונד ובדיוויד בלו, לדוגמה, כך שהמפגש עם ישראלים לא היה זר להם.
הפרספקטיבה התקבלה בסיום אותה עונה: אחרי חודשים לא קלים במסגרת התובענית של דושקו איבנוביץ', אליהו הצטיין במשחק האליפות של באסקוניה וקלע 18 נקודות בדרך לסוויפ נגד ברצלונה בסדרת הגמר בספרד. דווקא אז הוא ויתר על חוזה לשלוש שנים נוספות, ויתר על מאות אלפי דולרים וחזר למכבי של דיוויד בלאט.
8 צפייה בגלריה
אליהו ופניני מסתחבקים לפני המשחק בהיכל
אליהו ופניני מסתחבקים לפני המשחק בהיכל
אליהו ופניני מסתחבקים לפני המשחק בהיכל
(צילום: ראובן שוורץ)
אבל בואו ונחזור לצמד המשחקים של אליהו מול הצהובים בעונת 2009/2010. בראשון, בסוף אוקטובר 2009 בוויטוריה, הפורוורד הישראלי קלע 12 נקודות ב-81:86 הביתי. בשני, כעבור חודשיים בהיכל, קלע 11 נקודות ב-82:91 - שקבע כי הצהובים לא יסיימו בראש הבית המוקדם. פיני גרשון, שעד אז הפסיד בכל פעם ליריבה ספרדית, לקח אחריות: "כנראה שאני המנחוס, אני פשוט לא יכול לנצח קבוצה מספרד".
אליהו עצמו היה קמת נבוך בסיום: "זה הרגיש לי מוזר, אבל כשעליתי על המגרש שמתי הכל בצד". אגב, לפני המשחק התקיים טקס בו קיבל אליהו זר פרחים, האוהדים קיבלו אותו בתשואות והניפו שלט "הנסיך עוד יחזור". כמה שהם צדקו.
8 צפייה בגלריה
אליהו
אליהו
11 נקודות בהיכל וסוויפ מול מכבי ת"א. אליהו במדי קאחה לבוראל
(צילום: ראובן שוורץ)

2011: ברדה מדיח את מכבי חיפה

קטש הרס למכבי ת"א זכייה ביורוליג, אליניב ברדה מנע ממכבי חיפה עלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות. בשלב הפלייאוף ב-2011 הוגרלו הירוקים מול גנק והחלוץ הישראלי, מי שזכה עם חיפה בשתי אליפויות. "מה אני חושב? יהיה מעניין", סיפר כוכב האלופה הבלגית.
במשחק הראשון באצטדיון ר"ג, חיפה כבר הוליכה 0:2 מרגלי וויאם עמאשה ו-ולדימיר דבאלשווילי, אבל ברדה, כן דווקא ברדה, צימק ונתן לבלגים שער חוץ יקר לקראת הגומלין.
8 צפייה בגלריה
משומר משקיף על ברדה במשחק הראשון בר"ג
משומר משקיף על ברדה במשחק הראשון בר"ג
משומר משקיף על ברדה במשחק הראשון בר"ג
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
אליניב ברדה במדי גנק
אליניב ברדה במדי גנק
בגומלין הבלגים חגגו כל הדרך לליגת האלופות
(צילום: getty images)
בבלגיה, שער שוויון זמני של אייל גולסה לא הספיק כי גנק ניצחה 1:2 וההכרעה התנקזה לדו-קרב פנדלים. ברדה, הפעם, כבר הוחלף מוקדם יותר, אבל קבוצתו רשמה 1:4 בקרב מהנקודה הלבנה והעפילה בפעם השנייה בתולדותיה לצ'מפיונס ליג.
"הפסדנו את הכרטיס לשלב הבתים כבר בארץ", טען המאמן המאוכזב, אלישע לוי. "זה הולך להיות אחד הלילות הקשים בקריירה שלי, והיו לי כבר כמה כאלו", סיכם הקפטן יניב קטן. ומה היה לברדה להגיד? "מרחם בעיקר על ניר דוידוביץ'. חיפה תפסה אותנו בלי מאמן ועם מורחקים, אבל לא ניצלה זאת". מה שנכון, נכון.