רוב משחקי הכדורגל בליגות הבכירות או בטורנירים בינלאומיים כמו היורו הם עתירי עניין והתרגשות. אבל יש גם כאלה משעממים להחריד. משחקים בהם ההתקפה חלשה, או שאחת הקבוצות משחקת "בונקר" בצורה מוצלחת.
אחד האתגרים העומדים בפני פיפ"א הוא איך לשנות את הכדורגל כך שיהיה מעניין יותר. או בניסוח מעט שונה: איך אפשר לשנות את חוקי הכדורגל כך שטכניקת או טקטיקת המשחק לא תשתנה מחד, אבל שהמשחק יהיה אטרקטיבי יותר מאידך. למעשה יש כאן סתירה. לדוגמה, אחת ההצעות הנפוצות ביותר היא לוותר על הנבדל.
1 צפייה בגלריה
כדורגל
כדורגל
כדורגל
(צילום: AP)
אין ספק ששינוי כזה יוביל ליותר שערים, אבל לא בטוח שהמשחק יהיה מעניין יותר, כי הטקטיקה הבסיסית של ההגנה תשתנה בצורה משמעותית.
הרעיון הוא לעשות שינוי קטן יחסית, אבל משפיע. ועדיף שינוי במעטפת של המשחק, ולא במשחק עצמו. לדוגמה: שינוי הניקוד על ניצחון. פעם ניצחון היה מזכה בשתי נקודות. בשנות השמונים שונה החוק כך שניצחון מעניק שלוש נקודות. השינוי לא השפיע על חוקי המשחק עצמו, אבל העלה את הכדאיות של הניצחון, ובכך הפך את המשחק למלהיב יותר.
אני רוצה להציע שינוי דומה, קורא לו "חוק האפס", וניתן להגדיר אותו במשפט אחד קצר: קבוצה שאינה מבקיעה שערים, לא מקבלת נקודות. פשוט.
ההשפעה של החוק הזה מצומצמת למדי, אבל יעילה. שהרי אם קבוצה מסוימת לא מבקיעה, והיריבה שלה כן, אזי הקבוצה תפסיד ובכל מקרה לא תקבל נקודות. במצב כזה אין שינוי. השינוי קיים רק כאשר שתי הקבוצות לא פוגשות את הרשת. במצב כזה, שתיהן לא יקבלו נקודות. וזהו, זה כל השינוי.
כאמור השינוי מצומצם למדי. הוא כמובן רלוונטי רק למשחקי ליגה או לשלב הבתים, ואינו רלוונטי למשחקי גביע או לשלבי נוקאאוט. אבל יש בחוק הזה גם מידה מסוימת של הגינות. בשורה התחתונה והכי חשוב: החוק יהפוך את המשחק לקצת יותר התקפי וכייפי.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.