6 צפייה בגלריה
ז'וזואה מול צ'ארון שרי
ז'וזואה מול צ'ארון שרי
מלחמת הכוכבים
(צילום: עוז מועלם, אורן אהרוני)
אוהדי כדורגל אוהבים השוואות. הם משווים בין יכולות של קבוצות ואיכות של תארים, מתווכחים מי השחקן הגדול בעולם ומי הטוב ביותר בהיסטוריה - נושאים לוויכוח לא חסרים. החל מהעונה שעברה נכנס לליגת העל דיון חדש: "מי השחקן הזר הטוב במדינה?". יש כאלה שבטוחים שקוראים לו צ'ארון שרי. אחרים משוכנעים שאין תחרות בכלל לז'וזואה.
הערב (20.45), כשהפועל באר־שבע תפגוש את מכבי חיפה, שניהם צפויים להתמודד ראש בראש (אם שרי יהיה כשיר למשחק, חזר להתאמן אתמול), ומעבר למאבק על שלוש נקודות חשובות, יהפוך הוויכוח גם למעין דו־קרב אישי. השחקנים עצמם מודעים להשוואות.
6 צפייה בגלריה
ז'וזואה חוגג
ז'וזואה חוגג
ז'וזואה. הכי טוב בליגה?
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שרי מאוכזב
שרי מאוכזב
שרי, הכי טוב בליגה?
(צילום: ראובן שוורץ)
שניהם הגיעו לפה אחרי קריירה יפה, למרות שלא שיחקו באחת מחמש הליגות הבכירות. שרי בן ה־32 זומן בעבר על ידי לואיס ואן חאל לאימוני נבחרת הולנד. ז'וזואה, הצעיר ממנו בשנתיים, רשם כמה הופעות בנבחרת פורטוגל. הם לא רק הזרים הטובים ביותר בליגת העל, אלא הם גם משחקים פעמים רבות באותה עמדה ונהנים מכמה כישורים דומים. אבל יש גם הבדלים.

יתרונות

רגל שמאל אדירה, בבעיטה ובמסירה, מאפיינת את שני הכוכבים. הביצועים של ז'וזואה מלהיבים את באר־שבע לא פחות מאלה שסיפקו להם מאור מליקסון, מאור בוזגלו ואפילו טוני ווקאמה. הבעיטה לשער מחוץ לרחבה עוצמתית, אבל כוחו העיקרי הוא הדיוק במסירה.
ז'וזואה הוא פליימייקר קלאסי, של פעם, שמנהל את המשחק מאחור והכל עובר דרכו. מגוון המסירות שלו נראה מושלם - בעיטה עם הצד החיצוני של כף הרגל, הגבהות מהצדדים, הקפצות באוויר או הכנסות כדור מתוחכמות בין שחקני יריב. בנוסף, השליטה בכדור מביאה לכך שהפורטוגלי סוחט המון עבירות, שמייצרות לקבוצתו מצבים נייחים מצוינים.
גם שרי הוא פליימייקר שאוהב לרדת לאחור ולהוביל את העסק, אבל להולנדי יש בנוסף המון ניסיון כקשר פעיל באגפים, משני הצדדים. לכן הפעולות שלו באזורים האלה טובות משל ז'וזואה. המסירה מרשימה גם פה, אך במגוון מעט מצומצם יותר. עם זאת, להולנדי נוח יותר מאשר לז'וזואה לחכות לכדור סמוך לרחבת היריב, וכתוצאה מכך להגיע למצבי כיבוש. ז'וזואה הוא שחקן שלא מפסיק לעבוד, אבל שרי מבצע לחץ בצורה מעט טובה יותר.
6 צפייה בגלריה
ז'וזואה חוגג
ז'וזואה חוגג
פליימייקר קלאסי
(צילום: עוז מועלם)

חסרונות

בעוד שרוב היתרונות משותפים, בחלק של החסרונות מדובר בשני הפכים. יש אמנם גם ליקויים מקבילים, כמו יכולת כדרור לא עקבית, אבל הנושא המרכזי הפוך לגמרי. ז'וזואה הוא קשר שמשחק ההתקפה חייב להיות מבוסס עליו. לכן, משחק לא טוב שלו פירושו הכמעט ודאי הוא משחק חלש של כל הקבוצה. הסגנון הדומיננטי שלו גורם לכך שהתלות בו עצומה. כל הכדורים עוברים, או "חייבים" לעבור, דרך ז'וזואה. שחקנים בבאר־שבע, וכאלה שעזבו אותה, מעידים כי שחקני אחרים בעלי אוריינטציה התקפית במרכז המגרש מתקשים לפרוח לצידו.
הטענות נגד שרי בדיוק הפוכות. רבים במכבי חיפה היו רוצים לראות את ההולנדי יוזם ודומיננטי יותר. מדי פעם נשמעת ביקורת לגבי היעדר המנהיגות במשחקו. שרי פותח משחקים בסערה, נראה כמו שחקן מליגה אחרת, אבל פתאום נעלם לדקות ארוכות. הוא לא מספיק מרוכז במשך כל 90 הדקות, ובעצם "מרחיק" את עצמו מהמשחק.
6 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי
צ'ארון שרי
לא ממש מנהיג, אבל מצד שני יש לו אופי נוח מאוד
(צילום: ראובן שוורץ)

האופי

כאן ההבדל ברור. אצל שרי לא שומעים על תקריות, לא על עימותים עם חברים לקבוצה ולא עם שופטים. בחור רגוע. אצל ז'וזואה, האופי הוא התשובה לשאלה "איך שחקן כזה מגיע לפה?". לפורטוגלי עבר עשיר מבחינת בעיות התנהגות עוד לפני שהגיע לישראל, והדבר נמשך גם כאן. בבאר־שבע כבר הפסיקו לספור את כל הפרות המשמעת שלו, שהגיעו לשיאן בעימות עם אליניב ברדה שבמהלכו גם קילל את עוזר המאמן, ובאחד נוסף באימון עם הבלם עמית ביטון. במועדון מסבירים את ההתנהגות הזו בתשוקה גדולה למשחק, אבל כזו יש גם לשרי.

החיבור לישראל

מושלם, בשני המקרים, וזה אחד הדברים המרכזיים שגורמים להם לככב גם בסוגיית "הזר הטוב בליגה". שרי התחבר למכבי חיפה בצורה נהדרת. חבריו הקרובים הם יאניק וילדסחוט וניקיטה רוקאביצה. הוא נחשב לדמות נערצת בחדר ההלבשה, ונהנה כאן מכל רגע. עוד הוכחה לכך הגיעה בשבוע שעבר, כששרי סיכם על הארכת חוזהו במועדון עד קיץ 2023. נראה שהוא מתכנן לסיים את הקריירה שלו בירוק.
ז'וזואה הצהיר גם הוא על הרצון להאריך חוזה בבאר־שבע, ואף הוא נהנה מאוד בישראל. לראיה, הפורטוגלי הסכים להישאר בישראל למרות הקיצוץ בשכר עקב משבר הקורונה. בקבוצה טוענים שמחוץ למגרש מדובר באדם אחר, שמחובר לעיר. לאחרונה הוא עזב את מקום מגוריו ביישוב להבים, ועבר לבאר־שבע. חלק ניכר משעות הפנאי שלו הוא מקדיש לנער עם מוגבלויות. במכתב ששלחה אמו של הנער למועדון, היא סיפרה על התרומה הגדולה של ז'וזואה לבנה, במטרה שישאירו אותו בקבוצה למרות תקרית חריגה שבה היה מעורב.
6 צפייה בגלריה
שרי ורוקאביצה חוגגים
שרי ורוקאביצה חוגגים
שילוב מנצח. שרי ורוקאביצה
(צילום: עוז מועלם)

מה צפוי הערב?

מאמן באר־שבע יוסי אבוקסיס יודע שצריך למנוע משרי להתנהל בחופשיות יחסית, גם ללא כדור, קרוב לרחבה של אוהד לויטה. ברק בכר, שהיה מאמן בקבוצה הדרומית כשז'וזואה חתם שם, מכיר אותו מצוין. מאמן מכבי חיפה ינסה לסגור את הפורטוגלי כבר במרכז המגרש, ולכך יהיו אחראים חוסה רודריגס, נטע לביא ומוחמד אבו־פאני. לבאר־שבע פחות יפריע ששרי יירד להניע כדור מאחור. בחיפה ישמחו לראות את ז'וזואה נוגע פחות בכדור בכל אזור במגרש, כבר בתחילת ההתקפות.
הוויכוח שנוגע לשניים לא יסתיים הערב, וכנראה לא יסתיים בכלל. לרוב, אוהדי הקבוצה יתמכו בכוכב שלהם ויאמרו שהוא טוב יותר. והניטרליים? עבור רוב אנשי המקצוע ז'וזואה נחשב לשחקן טוב יותר, כי הביצועים שלו הם ברמות שבקושי נראו בליגה הישראלית, אבל הוא לא מתאים לכל קבוצה - לא טקטית ולא באופי.
לכן, אם נשאל מאמנים "את מי אתה לוקח לקבוצה שלך?", סיכוי גבוה שדווקא לשרי יהיה רוב. ז'וזואה צריך קבוצה שתפורה בדיוק עליו, שרי גמיש ונוח יותר. בכל מקרה, ועל כך יסכימו כמעט כולם, מדובר בשני הזרים הכי טובים בליגת העל.