הרגע הגדול של ספורטאי נבחרת ישראל בטאקוונדו יגיע ביום שישי הקרוב, כאשר יחלו בסופיה שבבולגריה תחרויות המיון למשחקים האולימפיים בטוקיו.
שניים מבין הספורטאים, אבישג סמברג ונמרוד קריביצקי, נחשבים למועמדים להשיג את הכרטיס לאולימפיאדה. סמברג, אלופת אירופה במשקל עד 49 ק"ג, תתחרה במשקל זה ביום שישי. אם תנצח בשלושה קרבות ותעפיל לגמר היא תבטיח את מקומה בטוקיו.
6 צפייה בגלריה
אבישג סמברג
אבישג סמברג
זקוקה לשלושה ניצחונות. אבישג סמברג
(צילום: עוז מועלם)
סמברג נחשבת להבטחה גדולה מאז זכתה במדליית ארד באליפות העולם לנוער כשהייתה בת 15, וכעת מאמינים בענף שהיא תביא לידי ביטוי את כשרונה בתחרות היעד. סמברג מועמדת לעשות זאת, בין היתר מכיוון שלא תצטרך להתחרות נגד שלוש הבכירות באירופה במשקל זה שכבר הבטיחו את מקומן בטוקיו – הסרבית טיאנה בוגדנוביץ' (הזוכה במדליית כסף בריו 2016 ובארד באליפות אירופה ב-2018), הקרואטית קריסטינה טומיץ' (אלופת אירופה ב-2018 והשלישית באליפות העולם ב-2019) והטורקייה הוותיקה (30) רוקייה יילדרים (סגנית אלופת העולם ב-2019).
קריביצקי, בן זוגה של סמברג, סגן אלוף אירופה במשקל עד 68 ק"ג, נחשב לכישרון עולה ולבעל נתונים פיזיים נדירים בקטגוריה בה הוא יתחרה בשבת. גם הוא זקוק לשלושה ניצחונות שיעלו אותו לגמר ויבטיחו לו מקום באולימפיאדה.
6 צפייה בגלריה
נמרוד קריביצקי
נמרוד קריביצקי
כישרון עולה. נמרוד קריביצקי
(צילום: עוז מועלם)
סמברג וקריביצקי נהנו מדחיית האולימפיאדה בשנה אחרי שבמקור היו אמורים להיות מוכנים להתמודדות רק בפריז 2024, אבל ההתקדמות וצבירת הניסיון בשנה האחרונה הפכו אותם למועמדים למדליות.
אצל סמברג הצעירה (19) הדבר בלט במיוחד אחרי שלא הספיקה להשתתף בתחרויות רבות בגיל הבוגרים עד השנה שעברה. קריביצקי (22), לעומת זאת, לא נחל הצלחות בגיל הנוער ועשה זאת רק לאחר שהפך לספורטאי בוגר. בנוסף, בחודשים האחרונים הוא עבד על מנת להשתפר בתחום שעד לאחרונה נחשב לחיסרון שלו, לחימה במצב קלינץ'.
6 צפייה בגלריה
אבישג סמברג ומאמנה יחיעם שרעבי
אבישג סמברג ומאמנה יחיעם שרעבי
אבישג סמברג ומאמן הנבחרת יחיעם שרעבי
(צילום: אורן אהרוני)
צפו בראיון עם נמרוד קריביצקי
(צילום ועריכה: עוז מועלם)
אלוף העולם האנגלי, ברדלי סינדן, שניצח את קריביצקי בשני קרבות צמודים בסוף 2020, כבר הבטיח את מקומו בטוקיו ולא ישתתף בתחרות המיון בה יתמודד הישראלי. כמוהו גם הספרדי חאבייר פרס, סגן אלוף העולם, והבלגי ג'וואד עשאב, אלוף אירופה ב-2019 במשקל עד 63 ק"ג (הקטגוריות לאולימפיאדה משתנות).
"למדתי להיות אני ולא להתרגש, להיות משוחרר ולא להילחץ מהמעמד", סיפר קריביצקי ל-ynet לקראת תחרות המיון. "צריך ליהנות מהיום הזה כי בסופו של דבר התחרות מתקיימת ביום אחד בלבד, אז צריך ליהנות ממנו ומהדרך. גם יחיעם שרעבי (מאמן הנבחרת) אומר לי להיות אני ולא להילחץ מכל הרעש, הקהל והסביבה. פשוט לבוא לקרב ולעשות את מה שאני יודע. אני מתכונן לרגע הזה מגיל חמש, אז אני יודע שבאותו יום אהיה הגרסה הכי טובה של עצמי". אחד המתחרים של קריביצקי על הכרטיס לטוקיו עשוי להיות הטורקי הקאן רצ'בר, שזכה בחודש שעבר במדליית זהב באליפות אירופה במשקל עד 63 ק"ג.
טום פשקובסקי ייצג את ישראל בקרבות במשקל עד 58 ק"ג שיתקיימו ביום שישי. מדובר בספורטאי מוכשר שיודע לעמוד בלחץ ולנצל טעויות של יריביו, וגם עשוי לרשום בעתיד הישגים, אבל הוא לא יגיע לתחרות כמועמד להשיג קריטריון.
6 צפייה בגלריה
טום פשקובסקי
טום פשקובסקי
טום פשקובסקי
(צילום: נועם עופרן, איגוד הטאקוונדו)
רבקה באייך, שזכתה בחודש שעבר במדליית ארד באליפות אירופה במשקל עד 46 ק"ג, תשתתף בשבת בתחרות בקטגוריית משקל זרה לה לחלוטין, עד 57 ק"ג, במסגרתה מעולם לא השתתפה בקרב תחרותי.
ההחלטה הזו התקבלה על ידי מאמן הנבחרת שרעבי אחרי שישראל קיבלה את הזכות לשתף ספורטאית נוספת בתחרויות לנשים (כל מדינה רשאית לרשום שני גברים ושני נשים בסך הכל, כשכל אחד מתחרה במשקל שונה), כאשר המקום בקטגוריית משקל עד 49 ק"ג כבר תפוס על ידי סמברג.
6 צפייה בגלריה
רבקה באייך
רבקה באייך
תתחרה במשקל גבוה מהרגיל. רבקה באייך
(צילום: אורן אהרוני)
כאמור, בתחרויות המיון ובמשחקים האולימפיים החלוקה למשקלים משתנה ולא מתקיימות תחרויות במשקל עד 46 ק"ג. בשל הסיטואציה אין בנבחרת ציפייה מבאייך (21) להשיג את הקריטריון לטוקיו במשקל זה, אבל הוחלט לתת לה הזדמנות להפתיע אחרי ההישג אליו הגיעה באליפות אירופה.
ביום ראשון ישתתף גם אסף יסעור בתחרות המיון למשחקים הפראלימפיים. הספורטאי ששתי ידיו נקטעו כאשר התחשמל בילדותו ישתתף בקרבות במשקל עד 61 ק"ג.
6 צפייה בגלריה
אסף יסעור
אסף יסעור
אסף יסעור
(צילום: עוז מועלם)
עד היום ייצגו את ישראל שלושה ספורטאים בתחרויות הטאקוונדו באולימפיאדות. הראשונה הייתה מאיה ערוסי באתונה 2004 ולאחר מכן עשו זאת גם בת אל גטרר בבייג'ינג 2008 ורון אטיאס בריו 2016.