ליגת העל לנשים בכדורסל אמורה להיפתח ב־12 באוקטובר, מקבילתה בכדורגל כעבור יממה. רק שנכון להיום, חודשיים לפני, כלל לא ברור אם הן ייצאו לדרך. הסיבה, איך לא, כספית: היעדר תמיכה מהמדינה. הכדורסלניות והכדורגלניות לא יושבות בשקט וכבר כעת הקימו קול זעקה.
הסיפור שממחיש הכי טוב את טענות הספורטאיות לאפליה הוא כמובן רשת הביטחון שניתנה לאחרונה על ידי המדינה לכדורגל ולכדורסל. 110 מיליון שקל, וזאת על מנת שתתאפשר פתיחת עונת 2020/21 כסדרה. רק שלאותה פגישה, כך מסתבר, לא הוזמנו כלל נציגות מליגת העל לנשים בכדורסל ובכדורגל. הכסף, כאמור, כלל לא הגיע.
5 צפייה בגלריה
ירדן דנן צליל וטורי יערה יצחקי לי פלקון נורה אבו שנב
ירדן דנן צליל וטורי יערה יצחקי לי פלקון נורה אבו שנב
מימין לשמאל: ירדן דנן, צליל וטורי, יערה יצחקי, לי פלקון ונורה אבו שנב
(צילום: עוז מועלם)
"לא הגיוני שאנחנו צריכות להזכיר לאנשים שאנחנו קיימות כל פעם מחדש", סיפרה כדורגלנית נבחרת ישראל, לי פלקון. "החלטתם כן לעזור לספורט להתרומם מהמשבר הזה? מעולה, אבל תדאגו לעזור לנשים ולגברים בצורה שוויונית".
"זה קצת לא פייר, כי המדינה שלנו עושה הכל חוץ מלדאוג לשכבות החלשות או השכבות המופלות בחברה", מציינת קפטנית נבחרת הנשים בכדורסל, יערה יצחקי. "זה לא מפתיע אותי שאין תמיכה מהמדינה, זה הכל פוליטיקה בשקל. כל ההתנהלות במדינה היא כזו, עוזרים כשזה משרת את האינטרסים או ייתן לך פרסום. עוזרים רק אם זה קרוב משפחה שלך. כששואלים אם זה מרגיז אותי שלא חשבו לתת רשת ביטחון לכדורסל נשים, אני עונה שזה מרגיש כאילו בכוח מנסים לסגור לנו את הענף".

"המראה של החברה שלנו"

שדולת הנשים כבר שלחה מכתב חריף לשר האוצר ישראל כץ ושר התרבות והספורט חילי טרופר בדרישה לחלוקה שוויונית של תקציבי הסיוע המיוחד (75 מיליון שקל לכדורגל, 35 מיליון לכדורסל). "הבחירה להתעלם מספורט הנשים בישראל ולשמוע רק את נציגי ההתאחדות ולדבר 'מעל הראש' של הקבוצות והשחקניות, מבלי לבדוק את מצב הענף, היא בחירה עגומה שעלולה להסב נזק ממשי לענפים אלה", נטען במכתב, שבעזרתו מקוות הכדורגלניות והכדורסלניות לקבל גם כן חלק מהעוגה.
5 צפייה בגלריה
יערה יצחקי
יערה יצחקי
"הכל פוליטיקה בשקל". יצחקי
(צילום: אורן אהרוני)
מנכ"לית שדולת הנשים, מיכל גרא מרגליות, טוענת כי חוסר התמיכה מהמדינה עשוי להיות הרסני לקבוצות: "משבר הקורונה מאיים על ליגות הספורט בישראל, ובפרט על הכדורגל והכדורסל, אבל לא רק על ליגות הגברים, אלא גם על יכולת ההישרדות של ליגות הנשים. כספי ציבור לא יכולים להיות מוקצים באופן מפלה לא בשגרה ולא בחירום. כל תוצאה אחרת לא תעמוד בדרישות ציבוריות ומשפטיות מינימליות".
ציטוט נשים
קפטנית נבחרת ישראל בכדורגל, קארין סנדל, המשיכה באותו הקו: "באופן סיסטמטי, לאורך הרבה מאוד שנים, ישנה התעלמות גורפת מצד מקבלי ההחלטות כלפי ספורט הנשים בארץ. זה מצער ומרתיח. הנשים בכלל לא עלו לדיון. זה מצטייר כאילו אנחנו כמו עצם בגרון שלהם. צריך לזכור שאנחנו 51 אחוז מהאוכלוסייה ולכן לא ייתכן שכל פעם נצטרך להרים את היד ולהגיד 'היי, אנחנו כאן'".
5 צפייה בגלריה
קארין סנדל בפעולה
קארין סנדל בפעולה
"לא ייתכן שכל פעם נצטרך להרים את היד ולהגיד 'היי, אנחנו כאן'". סנדל
(צילום: ראובן שוורץ)
"שכחו" להזמין נציגה שלכן בישיבה בה אישרו את רשת הביטחון לליגת הגברים?
"בסופו של דבר זאת המראה של החברה שלנו וכמה שאנחנו עוד רחוקים משוויון מגדרי. כששאלנו מה מתוך התקציב הזה אמור להיות מופנה לנשים קיבלנו תשובה שזה כרגע לגברים בגלל המנויים, הפסד ההכנסות וכו'. לצערנו היום ענפי ספורט הנשים תלויים הרבה יותר בהקצבות ממשרד הספורט מאשר קבוצות ליגת העל והלאומית לגברים – בכדורגל ובכדורסל. אם לא תהיה התייחסות של משרד הספורט לא יהיה כאן ספורט נשים".
ליגות כדורסל וכדורגל הנשים די מתנהלות בעלטה בחודשים האחרונים. אמנם בכדורסל קבוצות כבר החלו לעבוד, החתימו שחקניות זרות וישראליות, אבל יו"ר המינהלת, הילה קניסטר בר־דוד, הצהירה כי העונה לא תצא לדרך אם לא יוסדר התקציב ממשרד התרבות והספורט והמועצה להסדר ההימורים בספורט בסך 12 מיליון שקל. תקציבי קבוצות ליגת העל לנשים בכדורסל נשחקו בעונה האחרונה באופן משמעותי (גם בשל הקורונה), כאשר במקום סכום של 450 אלף שקל לכל קבוצה שהובטח על ידי משרד התרבות והספורט בבג"ץ ביולי 2016, קיבלה כל אחת סכום של 313 אלף שקל בלבד.
5 צפייה בגלריה
טיפאני מיצ'ל
טיפאני מיצ'ל
ליגת העל לנשים תיפתח כסדרה?
(צילום: קובי אליהו, מינהלת הנשים)
"הבעיה היא שזה כבר לא מרגיז. זה לא מזיז אף אחד, ואפילו יש תחושה שאצל חלק מהבנות חוסר האכפתיות הזה חילחל, אבל אנחנו לא רוצות להרים ידיים", סיפרה במונולוג כואב יצחקי. "אני לפעמים רואה תגובות בפייסבוק על הענף שלנו, לרוב אני לא מגיבה. לאחרונה נקלעתי לאיזה ויכוח, שבסופו של דבר זה לא היה כוחות. אנשים, ידם קלה על המקלדת, ובקלות מבטלים ענף שלם, זכות של אוכלוסייה שלמה לתעסוקה. והבעיה המרכזית היא שאין להם בכלל מושג על מה הם מדברים. הם לא ראו בחייהם משחק כדורסל נשים".
המצב בכדורגל הנשים גרוע אף יותר. הליגה הופסקה באמצע חודש מארס בשל הקורונה ומאז לקבוצות ולשחקניות אין כל מידע על מצבן או עתידן. אחת הכדורגלניות הבכירות בליגה סיפרה: "צריך לשאול את ראשי ההתאחדות אם הם יודעים או זוכרים שקיים ענף כזה בכלל".

"אין יחס לשחקניות"

פלקון: "לצערי התרגלנו שלא מתייחסים לשחקניות ברצינות שכמעט אף אחת לא משמיעה קול לגבי הנושא. שחקניות לא שיחקו ממארס ואני בטוחה שזה מאוד מפריע לרובן. גם כספורטאיות וגם כעוד מקור הכנסה משמעותי".
5 צפייה בגלריה
ירדן דנן צליל וטורי יערה יצחקי לי פלקון נורה אבו שנב
ירדן דנן צליל וטורי יערה יצחקי לי פלקון נורה אבו שנב
הכדורגלניות והכדורסלניות לא מוכנות יותר לשתוק
(צילום: עוז מועלם)
נורה אבו־שנב ממכבי חולון, שמשתייכת גם לסגל הנבחרת, הוסיפה: "לא זכור לי שהייתה לי תקופה כה ארוכה ללא פעילות מקצועית וזה פוגע בחדות שלנו כשחקניות. המציאות החדשה מוזרה ומורכבת. לא דמיינתי שאעשה אימונים בזום. מקווה שיעבור כמה שיותר מהר ונוכל לחזור לאימונים".

משרד הספורט: "ספורט נשים בישראל חשוב והכרחי"

מלשכת שר התרבות והספורט נמסר: "עם כניסת השר לתפקידו, התקיימו מספר פגישות עם גורמים בכירים בספורט הנשים והגברים כאחד. ספורט נשים בישראל חשוב והכרחי והשר פועל לקידום השוויון בספורט. קיים פער בתקצוב ספורט הנשים, לכן הגורמים המקצועיים במשרד התרבות והספורט הונחו בשבועות האחרונים לפעול בכדי לשפר ולהגדיל את התמיכה בספורט נשים. מבחני התמיכה לקבלת התקציבים במשרד הינם שוויוניים ובשנים האחרונות הגדיל משרד התרבות והספורט את התמיכה בענפים השונים בספורט הנשים. חשוב לציין כי רשת הביטחון שהושגה הינה לטובת קיום הליגות ומוגדרת רק כפיצוי על אובדן הכנסות ממכירת כרטיסים ומינויים, ללא קשר מגדרי. הקריטריונים