לפני ששואלים אם וילי רוטנשטיינר ראוי לתפקיד מאמן הנבחרת, או שיש לו את היכולת להנהיג אותה, צריך לשאול שאלה מתבקשת: למה נבחרת ישראל בכדורגל נמצאת היכן שהיא כיום? מאז אותה העפלה היסטורית לגביע העולמי במקסיקו 1970 הפכנו למדינה שכוחה בפיה ולא ברגליה. מאז ולאורך השנים קמו נבחרות מצוינות למדינות שונות בעולם, שידעו להביא נחת לאוהדים, אבל כבר 50 שנה אני ושכמותי מתחילים כל קמפיין עם ברק בעיניים וציפייה לאיזשהו הישג, ופעם אחר פעם אנחנו מתאכזבים ולא מגיעים לשום מקום.
בכל פעם מחדש עולה שאלת המאמן, ומדי פעם גם השחקנים עולים לדיון. המצב לא משתנה, ואני טוען שאף נהיה יותר גרוע. יהיו שיטענו שמדינת ישראל קטנה. אכן במדינה יש כ-9 מיליון תושבים "בלבד", אבל בדנמרק יש כ-6 מיליון והיא מציגה כדורגל משובח, ואפילו איסלנד, מדינת אי קטנה שמונה 300,000 תושבים' הצליחה להעפיל לגביע העולמי. ויש עוד דוגמאות רבות של מדינות קטנות וחלשות כלכלית מישראל שהגיעו להישגים בכדורגל. קרואטיה, למשל, מדינה של 4 מיליון תושבים, הגיעה עד לגמר המונדיאל ב-2018 וכמעט גברה על מעצמת הכדורגל העולמית צרפת.

1 צפייה בגלריה
נבחרת איסלנד
נבחרת איסלנד
נבחרת איסלנד
(צילום: AP)

ולכן, כשאני מתבונן במצב ושואל את עצמי מה קורה כאן, אני מיד מוצא את התשובה. הכדורגל, כמו כל ספורט, הוא עניין למקצוענים. המקצוע מתחיל מהתנהגות נאותה בחיי היום-יום - מאימונים מפרכים במשך כל השבוע, דרך תשתית מבנית של אצטדיונים וחדרי כושר לאימונים בכל ימות השנה ועד רצון חזק להיות הכי טוב שאפשר למרות כל המגבלות. אני מטייל הרבה בחו"ל וגם גרתי מספר שנים בפולין: התשתית הכלכלית הפולנית גרועה משלנו, התמ"ג לנפש בארץ הוא 41,000 דולר ובפולין 15,000. ולמרות כל זה, התשתיות בפולין טובות פי כמה מהתשתיות בארץ. יש להם מגרשים מחוממים לאימונים בחורף וממוזגים לתקופת הקיץ הקצרה. הדשא מטופח כהלכה, והכי הכי חשוב - כל המתקנים מתמלאים בסופי השבוע במאות ואלפי ילדים בסדר מופתי. התרבות הספורטיבית נמצאת בכל פינה ושחקני הכדורגל מתנהגים באופן מקצועי במגרש ומחוצה לו. כך קורה גם במעצמות הכדורגל איטליה וספרד.
כולם כבר הבינו שבכדי לקדם את תחום הכדורגל צריך להשקיע בתשתית ולבנות אותה ביסודיות. אי אפשר לצפות להישגים כשאתה מתאמן במגרש עם גבשושיות ועם שער ללא רשת. כל התירוצים לא יועילו. אנחנו מדינה של חפיף בדברים רבים, ובתוך זה גם בכדורגל. לא משנה כמה שחקנים כישרוניים ברמה עולמית הצלחנו לייצר, הם כולם הלכו למקום ראוי יותר מהשלולית כאן. התהליך הוא מעגלי: רמה נמוכה של כדורגל ללא הישגים מדירה חלק מהאוהדים מהמגרשים, מקטינה את ההכנסות של הקבוצות, מצמצמת את יכולת ההשקעה של הבעלים וכן הלאה.
אז האם רוטנשטיינר ראוי? כנראה שידע מקצועי יש לו, הבחור מבין כדורגל, אבל מה שהוא לא מבין זה את התרבות שלנו. מאמן בחו"ל נותן הוראה ושיעורי בית, ומצפה שהשחקנים יבצעו. כאן אצלנו זה בגדר המלצה. ולכן אני חושב שלמרות המקצועיות שלו, רוטנשטיינר לא מתאים להיות המאמן הבא של נבחרת ישראל. ואז באה השאלה הגדולה: אם לא, אז מי כן?
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.