פוליטיקה, מאבקי כוח בין ממשלות וסכומי עתק שדואגים להציב על הדשא את הכדורגלנים הטובים בעולם. את מפגש חצי גמר ליגת האלופות הערב (רביעי, 22:00) בין פריז סן-ז'רמן למנצ'סטר סיטי אפשר לבחון מהפריזמה של הכדורגל הסוחף של ניימאר ואמבאפה מול הרעיונות הטקטיים של פפ גווארדיולה, אבל כדאי לזכור שמעבר להתמודדות ספורטיבית מדובר בחלק ממאבק פוליטי שמתנהל אלפי קילומטרים מצרפת ומאנגליה.
תזכורת: מנצ'סטר סיטי נרכשה ב-2008 על ידי חברת השקעות מאבו-דאבי, או במילים אחרות - על ידי ממשלת איחוד האמירויות. המטרה המוצהרת הייתה לבנות קבוצת כדורגל איכותית, עם השחקנים והמאמנים הטובים בעולם, כדי לזכות באליפות באנגליה ולאחר מכן בליגת האלופות.
6 צפייה בגלריה
אל חלאיפי ומנסור
אל חלאיפי ומנסור
אל חלאיפי ומנסור
(צילום: AFP, AP)
שלוש שנים לאחר מכן סיפור דומה התרחש בפריז. חברת ההשקעות הלאומית של קטאר רכשה את פריז סן־ז'רמן עם מטרה דומה: להיות הקבוצה המובילה בצרפת ובהמשך להסתער על גביע אירופה לאלופות.
באירופה לא היו כל כך מוכנים להתפתחות החדשה. נכון, בעשור הקודם החלו להיכנס טייקונים: רומן אברמוביץ' הרוסי רכש את צ'לסי ואחריו הגיעו מיליארדרים נוספים, בעיקר אמריקאים, שקנו את מנצ'סטר יונייטד, ליברפול, ארסנל וטוטנהאם. ההבדל היה גדול. בעוד שאותם מיליארדרים עשו זאת בעיקר כדי להרוויח, האינטרס של החבר'ה מהמפרץ הפרסי היה שונה לחלוטין.
6 צפייה בגלריה
ניימאר מחייך
ניימאר מחייך
ניימאר מחייך. הכדורגל הוא כסף קטן עבור הנסיכויות
(צילום: AP)

מדינות כמו איחוד האמירויות וקטאר הן בין העשירות בעולם, עם הכנסות של מאות מיליארדי דולרים מייצור נפט וגז טבעי. אין להן שום עניין להרוויח כמה מאות מיליונים מעסקי הכדורגל. זה כסף מאוד קטן מבחינתן. מה שמניע אותן הם בעיקר שלושה דברים: היוקרה הבינלאומית, "הלבנת" התדמית של דיקטטורות שלא מצטיינות בכל הקשור לזכויות אדם, והתחרות הפנימית ביניהן.

הכל התחיל באביב הערבי

קטאר ואיחוד האמירויות הן יריבות קשות, שלא לומר אויבות. המתח הגדול ביניהן התחיל באביב הערבי של 2011, כאשר קטאר הצטיירה כמי שמסייעת לארגונים קיצוניים כמו האחים המוסלמים. ערוץ הטלוויזיה הפופולרי "אל ג'זירה", ששייך לקטאר, שידר לכל העולם כשהדיווחים שלו מוטים בבירור לצד מסוים.
למשך מספר שנים העניינים נרגעו מעט, אבל התסיסה מתחת לפני השטח לא פסקה. ואז, ביוני 2017, הודיעו ארבע מהמדינות החזקות והחשובות בעולם הערבי – מצרים, סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות – על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר.
6 צפייה בגלריה
ההכנות למונדיאל בקטאר
ההכנות למונדיאל בקטאר
ההכנות למונדיאל בקטאר. החרם הציב קשיים
(צילום: GettyImages)
לא היה מדובר רק בצעד הצהרתי. כל ארבע המדינות הללו הורו על חסימת המרחב האווירי והימי של קטאר. גם מעבר הגבול היבשתי היחיד של קטאר, עם סעודיה, נחסם.
אבל זה היה הרבה מעבר לכך. סטודנטים גורשו, עסקים משותפים קרסו, היו משפחות שהתפרקו, ומובן שמהקטארים נמנע מלעלות לרגל לערים הקדושות לאיסלאם, מכה ואל־מדינה, שנמצאות בסעודיה.
הזעם של המדינות הערביות היה נגד התמיכה הכספית של קטאר בארגוני טרור. מדובר בכל אותם ארגונים איסלמיסטיים קיצוניים, דוגמת האחים המוסלמים, אל־קאעידה, דאעש וחמאס, שמהווים איום ממשי על המשטר במצרים, סעודיה, ירדן, תימן ומדינות רבות אחרות במזרח התיכון.

קטאר לא נותרה לבדה. את התמיכה שלה היא קיבלה בעיקר מטורקיה ואיראן, שסייעו לה גם בשנים של החרם באספקת מזון וחומרי גלם. וכל זאת כאשר קטאר נמצאת במהלך ההכנות למונדיאל 2022. כן, איך שלא נסובב את זה תמיד נמצא שם את הכדורגל.
בתיווכה של ארה"ב הסכסוך הסתיים, לפחות תיאורטית, בינואר האחרון. היחסים הדיפלומטיים חודשו, הסגר האווירי והימי הוסר – אבל היחסים נותרו רעועים. שתי המדינות עדיין חלוקות באופן ברור בכמה תחומים, כולל היחסים עם ישראל. בעוד קטאר ממשיכה להיות התומכת הגדולה ביותר של חמאס, האמירויות חתמו על חוזה שלום עם ישראל.
במהלך אליפות אסיה 2019 שהתקיימה באמירויות, האוהדים המקומיים השליכו נעליים על שחקני נבחרת קטאר, אחת ההשפלות הכי גדולות בתרבות המקומית. ומי זכתה לבסוף בתואר? קטאר!

ויש גם מונדיאל

ועל רקע האיבה הגדולה בין שתי המדינות יתקיימו השבוע ובשבוע הבא שני משחקי חצי הגמר בין פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי. הקבוצות נפגשו כבר בעבר, אבל זו תהיה הפעם הראשונה שהן ישחקו זו מול זו מאז המשבר הגדול של 2017.
את אוהדי פ.ס.ז' וסיטי כל זה לא באמת מעניין. מבחינתם אלו קבוצות כדורגל שמייצגות את צרפת ואת אנגליה, אבל אי אפשר להתעלם מהכניסה של קטאר ואיחוד האמירויות ומהשפעת הכסף הגדול. על פי הנתונים שהתפרסמו, פ.ס.ז' הוציאה בעשר השנים האחרונות 1.255 מיליארד יורו על שחקני רכש, כולל שני השחקנים היקרים ביותר בהיסטוריה - ניימאר, שעלה 222 מיליון יורו, וקיליאן אמבאפה שעלה 190 מיליון.
6 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה. לא התפשרו על פחות מהמאמן המבוקש בעולם
(צילום: EPA)
מנצ'סטר סיטי אמנם לא רכשה מעולם שחקן אחד ביותר מ־75 מיליון יורו – הסכום אותו שילמה לוולפסבורג עבור קווין דה בריינה – ועדיין הבעלים הוציאו גם הם יותר ממיליארד אירו על רכש שחקנים. שלא לדבר על החתמתו של פפ גווארדיולה, המאמן המבוקש בעולם.
בשבוע שעבר אפשר היה גם לראות עד כמה פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי נמצאות משני צידי המתרס. בעוד סיטי הייתה אחת משש הקבוצות האנגליות שהצטרפו למיזם הסופר־ליג (שלאחר מכן חזרו בהן), פ.ס.ז' נשארה בחוץ.
העמדה של פ.ס.ז', כלומר של הבעלים הקטארים, ברורה: יש להם מונדיאל לארח בעוד שנה וחצי, והם חייבים להישאר ביחסים טובים עם פיפ"א ואופ"א. ולא נשכח ש־beIN SPORTS, השייכת לרשת אל ג'זירה, היא בעלת זכויות השידור של ליגת האלופות ביבשות אסיה ואפריקה.
6 צפייה בגלריה
אל-חלאיפי. שומר על תקינות היחסים עם אופ"א ופיפ"א
אל-חלאיפי. שומר על תקינות היחסים עם אופ"א ופיפ"א
אל-חלאיפי. שומר על תקינות היחסים עם אופ"א ופיפ"א
(צילום: MCT)
יותר מזה, נאסר אל-חלאיפי, הנשיא הקטארי של פ.ס.ז', נבחר כיו"ר החדש של איגוד המועדונים האירופי במקום אנדראה אניילי מיובנטוס, שהתפטר מהתפקיד אחרי שהיה בין יוזמי הסופר־ליג. עכשיו המעמד של פ.ס.ז' בכדורגל האירופי חזק מתמיד.
מוסטפה קאדרי, אחד מבכירי הפרשנים של המזרח התיכון, אמר השבוע: "קטאר ואיחוד האמירויות לא באמת יכולות לצאת למלחמה זו נגד זו. מה שהן יכולות לעשות זה לנסות ולעקוץ האחת את השנייה ולהעביר את זירת הקרב אל מגרש הכדורגל".