16 ביולי 2003, מרסלו ביילסה מזמן את חאבייר מסצ'ראנו בן ה-17 לנבחרת ארגנטינה, עוד לפני שבכלל פתח בהרכב קבוצתו ריבר פלייט. זאת הייתה אחת מ-149 ההופעות שלו באלביסלסטה, יותר מכל אחד אחר. קריירה שנפרשת על פני 15 שנים, עד תום מונדיאל 2018. הלילה (ראשון) הודיע מסצ'ראנו בן ה-36 על פרישתו מכדורגל.
חברו של מסצ'ראנו, קרלוס טבס, הופתע מאוד מהפרישה שבאה בתחילת העונה בארגנטינה: "לא חשבתי שהוא יפרוש בצורה כזאת, במסיבת עיתונאים אחרי המשחק. מגיע לו משהו יותר טוב מזה. הוא יכול היה להמשיך לשחק כי למיטב ידיעתי לא היו לו פציעות. אני חושב שהוא לא אהב את מה שקורה באסטודיאנטס, אני מאוד מופתע מההחלטה שלו". גם מסצ'ראנו בעצמו אמר: "לפעמים אתה לא בוחר איך לסיים. קרו לי הרבה דברים במהלך החודשים האחרונים ולכן החלטתי לפרוש".
6 צפייה בגלריה
חאבייר מסצ'ראנו
חאבייר מסצ'ראנו
חאבייר מסצ'ראנו במדי ברצלונה
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
חאבייר מסצ'ראנו
חאבייר מסצ'ראנו
החודשים האחרונים בארגנטינה היו קשים
(צילום: גטי אימג'ס)
הוא היה קשר אחורי קלאסי וקשוח, כמיטב המסורת הארגנטינאית. מסצ'ראנו לא כבש הרבה שערים. בברצלונה היה לו אחד בלבד, בפנדל שקבע 1:6 מול אוסאסונה. כל הספסל התרגש לראות אותו כובש, והחגיגה של לואיס סוארס הפכה לקאלט. הרגע הזכור שלו בנבחרת ארגנטינה הוא תיקול בדקה ה-90 בחצי גמר מונדיאל 2014, שמנע מאריאן רובן שער בטוח. אחר כך אמר שבגלל התיקול "נקרע לו התחת".
כזה היה מסצ'ראנו, בחור צנוע עם רגליים על הקרקע. אחרי הזכייה עם ברצלונה בליגת האלופות ב-2011 היה לו חשוב להקדיש את הניצחון גם לאוהדי ליברפול (בארסה ניצחה את מנצ'סטר יונייטד): "אני יודע שאוהדי ליברפול עצובים שעזבתי, אז זה גם בשבילם", אמר.
6 צפייה בגלריה
מסצ'ראנו מתקל את רובן
מסצ'ראנו מתקל את רובן
התיקול האגדי על רובן
(צילום: גטי אימג'ס)
בקיץ 2006 הוא וקרלוס טבס עברו מקורינתיאנס הברזילאית דווקא לווסטהאם, בעסקה די מפוקפקת ולא ממש כשרה בגלל סוכני שחקנים. מהלך תמוה מאוד כי מסצ'ראנו היה מבוקש אצל כל האימפריות. מה שעוד יותר תמוה הוא שווסטהאם לא נתנה לו לשחק בכלל. הוא לא הסתגל לחיים בלונדון. ליברפול קפצה על המציאה והשאילה אותו מהפטישים עם אופציית רכישה (שמומשה כמובן). הארגנטינאי הפך במהרה לאחד הקשרים הכי טובים באנגליה, רפא בניטס אמר שהוא "קשר מפלצתי". אחרי שלוש שנים באדום, הגיעה התחנה המשמעותית ביותר בקריירה שלו: ברצלונה.
גם שם ההתחלה לא הייתה קלה ונפתחה בחילוף במחצית במשחק הראשון שלו, הוא נע בין הספסל להרכב, עד גומלין שמינית גמר ליגת האלופות. ברצלונה הובילה 3:4 בסיכום שני המשחקים על ארסנל. ניקלאס בנדטנר קיבל כדור ברחבה והיה בדרך לשער בטוח, אבל הארגנטינאי הקשוח נתן גליץ' ומנע מברצלונה הדחה בשמינית הגמר. "עד הרגע הזה חשבתי שאני לא מתאים לברצלונה, לא הלך לי טוב בחצי השנה הראשונה. הרגע הזה שינה את הכל", אמר אז.
6 צפייה בגלריה
חאבייר מסצ'ראנו
חאבייר מסצ'ראנו
"מסצ'ה" עם בניון
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
מסצ'ראנו מתקל את בנדטנר
מסצ'ראנו מתקל את בנדטנר
מסצ'ראנו מתקל את בנדטנר
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
חאבייר מסצ'ראנו
חאבייר מסצ'ראנו
עם מסי בארגנטינה. חברים טובים
(צילום: גטי אימג'ס)
"לא אמכור אותו בעד שום סכום כסף שבעולם", אמר עליו פפ גווארדיולה, מאמן ברצלונה אז. "הוא שחקן מדהים, כל פעם שאני מדבר איתו יש לו תובנה חדשה על הנעשה במגרש. הוא רואה דברים שאחרים לא", אמר בהזדמנות אחרת. השניים פיתחו מערכת יחסים מיוחדת מאוד. הארגנטינאי אמר אחרי כמה שנים שפפ הוא המאמן שהכי השפיע עליו, ואולי בזכותו הוא כנראה יפנה עכשיו לאימון. "בליצ'ר ריפורט" אף טענו שצירוף מסצ'ראנו הוא אחד המהלכים הכי טובים שפפ עשה בברצלונה. הוא הפך את הארגנטינאי לשחקן יותר ורסטילי, שיכול לשחק גם בהגנה. בהמשך הוא עשה את זה עם חאבי מרטינס בבאיירן מינכן.
ויש כמובן את מערכת היחסים הקרובה עם לאו מסי. הם מכירים מ-2005, אז מסי זומן לנבחרת לראשונה והשניים זכו פעמיים בזהב האולימפי (2004, 2008). אחרי שמסצ'ראנו עזב את ברצלונה לסין, מסי כתב לו: "היה לנו כ"כ הרבה משחקים ורגעים משותפים, שהמילים מיותרות. יהיה מוזר בחדר ההלבשה בלעדיך. אתגעגע אליך".
כרגע, רב הנסתר על הגלוי בנוגע לנסיבות פרישתו של חאבייר מסצ'ראנו, אבל דבר אחד בטוח: הוא השאיר את הלב והנשמה שלו בכל מגרש שעלה עליו, והוא אחד השחקנים הכי בולטים של ברצלונה בדור האחרון. היא כבר מתגעגעת אליו.