כשאוואק קויר גדלה בפינלנד וחלמה להיות שחקנית כדורסל, היא בעיקר הסתכלה על סרטונים של האלילה שלה, קנדייס פארקר. על היכולת האתלטית, הסלים הווירטואוזיים וכמובן ההטבעות של אחת הכוכבות הכי גדולות בכדורסל העולמי. בחודש שעבר קויר הייתה המומה. אותה פארקר שיתפה סרטונים של הטאלנטית בת ה-19 בחשבון האינסטגרם המתוחזק שלה, אולי רגע לפני שהשתיים ישחקו זאת מול זו על הבמה הכי גדולה שיש - ליגת ה-WNBA.
הלילה (בין חמישי לשישי) ייערך דראפט ה-WNBA, וקויר (1.96 מ'), לפחות על פי כל התחזיות המוקדמות, צפויה להיבחר באחד משלושת המקומות הראשונים. וכל זאת מבלי שכלל שיחקה בליגת המכללות האמריקאית. אם אכן תעשה זאת, היא תיכנס לרשימה מכובדת ביותר ותהיה בסך הכל השישית בהיסטוריה שתיבחר בדראפט מבלי דקת משחק ב-NCAA. קדמו לה, בין השאר, אגדות כדורסל כמו מרגו דידק המנוחה, אן ואוטרס, לורן ג'קסון וליז קמבייג', הכוכבת הנוכחית של לאס וגאס אייסס.
3 צפייה בגלריה
אוואק קויר
אוואק קויר
הדבר הגדול הבא, תרתי משמע. קויר
(צילום: FIBA PHOTOS)
3 צפייה בגלריה
אוואק קויר
אוואק קויר
רק בת 19, וכבר כוכב על. קויר
(צילום: FIBA PHOTOS)
"היא הולכת להיות חיה רעה", הבטיחה איזבלה האריסון מדאלאס ווינגס, מי שמשתפת העונה פעולה עם קויק בראגוזה האיטלקית. "אני לא יכולה לחכות ולראות את הכישרון הזה פוגש את הכדורסל האמריקני. היא הדבר הגדול הבא".

מלך האריות כמשל

קויר טומנת בחובה סיפור חיים מרתק. הוריה ברחו ממלחמת האזרחים בדרום סודאן והשתקעו במצרים. היא נולדה בקהיר, אבל בגיל שנתיים סאביט ומרגרט קויר החליטו להגר לפינלנד כדי שיוכלו להעניק חיים טובים יותר למשפחה. זה לא היה פשוט. אף אחד אצלם לא ידע בכלל פינית, והוריה התקשו למצוא עבודה. רק בכיתה ג' הצליחה להוסיף שפה שלישית לארגז הכלים שלה, אחרי אנגלית וערבית.
יכולה להטביע, ממש כמו האלילה שלה קנדייס פארקר
"הייתי פשוט צופה בסרטים של דיסני ולומדת משם מילים ומשפטים", נזכרה קויר. "מלך האריות היה הסרט האהוב עליי, אבל צפיתי כמעט בכל סרט שאפשר היה לראות בטלוויזיה".
רק שקויר נאלצה להתמודד עם עוד כמה דברים בדרך, כמו למשל גזענות. למרות שהייתה גבוהה מאוד ואהבה כדורסל, אף אחד בהפסקה או בשיעור ספורט לא בחר אותה לקבוצתה, כמו יתר הבנות השחורות בכיתה. "הם לא רצו שנשחק איתם בגלל ששחורים משחקים 'אלים' יותר. נאלצנו לשחק בינינו לבין עמנו, כל הבנות השחורות".
צפו במהלכים הגדולים של קויר לאורך השנה האחרונה
אותם ילדים לא ידעו מה הם מפסידים. בגיל 11 התחילה לשחק כדורסל במועדון המקומי בקוטקה, העיר בה התגוררה, וכעבור שלוש שנים, בליגות הילדים, כבר ניסתה להטביע במשחקים. השמועה על "הפינית המטביעה" קיבלה כנפיים וקויר קיבלה הצעות למלגות. המשפחה עברה בגללה לבירה הלסינקי וקויר התקבלה לאקדמיית הכדורסל הפינית, בה שהתה עד שנה שעברה במימון מלא של המדינה.

"באימונים אנחנו נותנים לה מכות כדי לחשל אותה"

ההצלחות לא איחרו לבוא. היכולת הנהדרת של קויר, שיכולה לשחק בעמדות 5-3, הובילה לפני שנתיים את הנבחרת עד גיל 20 של פינלנד למקום השני באליפות אירופה דרג ב'. קויר, שהייתה אז רק בת 17, נבחרה ל-MVP של האליפות והשיגה עם הפיניות כרטיס היסטורי לדרג א' - בו לא הייתה מעולם אף נבחרת צעירה של המדינה.
3 צפייה בגלריה
אוואק קויר
אוואק קויר
"חיה רעה". קויר במדי נבחרת פינלנד במוקדמות היורובאסקט
(צילום: FIBA PHOTOS)
בשנה האחרונה הוקפצה כמובן גם לנבחרת הבוגרת. פינלנד אמנם סיימה את מוקדמות היורובאסקט במקום האחרון בבית שלה עם מאזן 5:1, אבל קויר העמידה ממוצעים נהדרים של 17 נקודות ו-7.8 ריבאונדים לערב. מול בלגיה ואוקראינה, שתי הנבחרות שעלו מהבית, רשמה 20 ו-30 נקודות בהתאמה. גם במדי ראגוזה האיטלקית רושמת עד כה ממוצע של כמעט 10 נקודות למשחק.
"היא מאוד גבוהה, אבל עדיין רזה. באימונים אנחנו משחקות חזק ונותנות לה מכות כדי לחשל אותה", מספרת האריסון. "היא יודעת, שכאשר היא תתחזק, אף אחד כמעט לא יוכל לעצור אותה". קויר מסכימה: "אני אוהבת שחקניות שלא מוותרות לי, זה רק יעזור לי בעתיד. מה יקרה אם אבחר ראשונה בדראפט? זה יהיה נהדר, אבל גם אם אבחר במקום השני - ארגיש בלב כמו מספר אחת".
פורסם לראשונה: 15:53, 15.04.21