"אני ישראלי, אבל יש לי לוק מזרחי. פעם אחת נכנסתי לסופר ליד הבית, אמרתי שלום בצרפתית למוכר והוא ענה לי בערבית. התחלתי לגמגם כי הצרפתית שלי לא פיקס, וערבית אני בטח לא יודע. בסוף הצלחתי לחלץ את עצמי עם הצרפתית השבורה שלי, עשיתי את הקניות ויצאתי מהמקום". ליואב למברוזו, המרכז בן ה-20 של לימוז' הצרפתית, יש לא מעט חוויות מהתקופה היחסית קצרה שלו במועדון.
למברוזו, עוד אחד מפרחי פרויקט גרמניה של איגוד הכדוריד שהצליח להתברג באירופה, נחת בעולה החדשה לליגה הראשונה בצרפת בקיץ אחרי שהרשים באייזנאך מהליגה השנייה בגרמניה. עצם ההגעה שלו לליגה שנחשבת בעיני רבים לטובה בעולם בשנים האחרונות, היא סוג של הפתעה נוכח גילו הצעיר ובעיקר נתוניו הפיזיים (1.72 מ' על 74 ק"ג).
4 צפייה בגלריה
יואב למברוזו
יואב למברוזו
למברוזו. פתיחה נהדרת
(צילום: Armaphotos)
"בשנים האחרונות חל שינוי באירופה, וקבוצות מחפשות מרכזים בסייז שלי כדי שישנו את המשחק ויעשו דברים לא צפויים. בצרפת המשחק בכלל מהיר וצריכים שחקנים שיימצאו פתרונות באחד על אחד", מספר למברוזו, שמספר כי היו לו עוד 6-5 הצעות מקבוצות בליגה הראשונה בצרפת, אחרי שהתחבר לסוכן מקומי ושלח לו סרטונים עם ביצועיו מאייזנאך.
עוד מספר למברוזו על כל ההליך: "שבועיים לפני הקורונה הייתי במשא ומתן מאוד מתקדם עם קבוצה אחרת, לא מצרפת, אבל עם שם באירופה, והכל נעצר. ההצעה נפלה ואז לימוז' פנתה אליי. בעיני היא הייתה האופציה הכי טובה בצרפת כי יש פה שילוב של כמה דברים - עולה חדשה לליגה, שאפשר לבוא ולקבל בה הרבה דקות משחק, שבנתה סגל שחקנים מאוד רציני וידעתי מראש שלא נאבק בתחתית ונעשה תוצאות יפות. שמעתי המון דברים טובים על המועדון והפרויקט שלו. דיברתי עם המאמן, הבעלים של הקבוצה והם מאוד רצו אותי והחלטתי ללכת על זה".
למברוזו הגיע ללימוז' תחילה כמרכז השני, אבל מהר מאוד הצליח לתפוס מקום ברוטציה וברוב המשחקים מקבל אפילו יותר דקות מרומן טרנל, הרכז הפותח שנמצא בקבוצה כבר כמה שנים. "מהשנייה הראשונה הצגתי יכולת טובה, ואני ממשיך ומשתפר", מספר למברוזו.
4 צפייה בגלריה
יואב למברוזו בפעולה
יואב למברוזו בפעולה
למברוזו במדי הנבחרת. התקווה הגדולה של הכדוריד הישראלי
(צילום: אורן אהרוני)
לימוז' מוכרת בעיקר מקבוצת הכדורסל שלה, ופחות בגלל הכדוריד.
"נכון, בגדול גם אני הכרתי לפני את קבוצת הכדורסל מהמשחקים נגד מכבי ת"א ביורוליג, אנחנו משחקים באותו אולם. המועדון השקיע הרבה כסף במטרה לתקוע יתד חזק בליגה, ובתקווה להיאבק בעתיד על תארים. התקציב שלנו הוא ארבעה מיליון אירו, שזה לא מעט".
ספר על תהליך ההתאקלמות שלך?
"מהשנייה הראשונה הרגשתי פה מצוין, גם האנשים מהמועדון וגם השחקנים עצמם. שמעתי לפני שהכל מסודר בצרפת, ועדיין זאת הייתה הפתעה מאוד נעימה ושדרוג מגרמניה. האנשים כאן יותר פתוחים מבחינת האופי, חדר ההלבשה יותר שמח ואני נהנה להתאמן ולהיות עם האנשים בקבוצה. בלי קשר עשיתי שדרוג ממועדון שהוא ליגה שנייה לליגה ראשונה. יש הרבה יותר משאבים ואנשים שעובדים בשביל לעזור לנו השחקנים".
גם מבחינת התנאים מחוץ למגרש למברוזו די מסודר, בטח עבור צעיר בן 20: "בליגות המקצועניות בצרפת (ראשונה ושנייה) יש איגוד שחקנים מאוד חזק, אז הקבוצה מחויבת לתת לך דירה משלך ושהיא מאובזרת לחלוטין. בהמשך החלטתי לשדרג את הדירה שלי למשהו מאוד גדול במרכז העיר. אני במרחק של בין 10-5 דקות נסיעה ברכב ששכרו לי".
4 צפייה בגלריה
יואב למברוזו
יואב למברוזו
למברוזו באחד המשחקים בצרפת שעוד היה קהל
(צילום: Armaphotos)
בינתיים לימוז' היא הפתעה נעימה בצרפת והיא מדורגת במקום השלישי אחרי 12 מחזורים. למברוזו כבר כבש 21 שערים ומסר 35 אסיסטים, כאשר באופן די קבוע הם נכנסים למהלכי השבוע בזכות היצירתיות שלהם.
הקורונה פגעה חזק בצרפת, וגם למברוזו סובל מכך. "לא ראיתי את המשפחה כבר חצי שנה", מספר הישראלי בן ה-20 מדירתו במרכז העיר. "אסור לישראלים להיכנס לצרפת. אנחנו עושים בדיקות קורונה לפני כל משחק, ככה שזה כבר הרגל אצלי. לא היו אצלנו נדבקים, לדעתי אנחנו הקבוצה היחידה בליגה בלי נדבקים. זה עזר לנו להתחבר".
מה קורה בעיר עצמה?
"בשלושה חודשים וחצי הראשונים שלי כאן הכל היה די פתוח, והייתה רק חובת עטית מסכה במקומות סגורים. אחרי זה התחילו ההגבלות בגלל התחלואה הגוברת. בהתחלה היה סגר לילי, ואחר כך סגר כללי לחודש. עכשיו פתחו קצת יותר, עדיין לא מסעדות וברים, אבל כן חנויות".
שני החברים הכי קרובים של למברוזו בקבוצה הם קפטן נבחרת מרוקו יאסין אידריסי, והאלג'יראי מייק ברסלר. "אחרי שהודיעו על הסכם השלום בין ישראל למרוקו אני ויאסין צחקנו ואפילו הצטלמנו יחד כדי שתהיה לנו מזכרת", מספר למברוזו.
4 צפייה בגלריה
למברוזו עם אידריסי
למברוזו עם אידריסי
למברוזו ואידריסי לוחצים ידיים
(צילום: פרטי)
אחד הרגעים הגדולים בקריירה של למברוזו עד כה היה המשחק נגד פריז סן ז'רמן, אחת ממעצמות הכדוריד הגדולות בעולם. זה היה סוג של משחק עונה בין לימוז', שאז דורגה במקום השני, לפ.ס.ז' בראשות הטבלה. "הייתה תחושה מוזרה כי זה היה המשחק הראשון ששיחקנו בלי קהל. זה היה מפגש מול שחקנים שעד היום ראיתי רק בטלוויזיה. הגענו אליו אחרי ניצחון גדול על נאנט, שנחשבת לקבוצה השנייה הכי חזקה בצרפת. לצערי פתחנו לא טוב והובסנו 42:20. מבחינה אישית די עשיתי את העבודה עם שלושה שערים והראיתי דברים יפים. בסוף דניאל נרסיס ותיירי הומריה, שנחשבים לשני השחקנים הגדולים בתולדות צרפת וכיום מנהלים את פ.ס.ז', דיברו איתי וזה היה מרגש".
ומה בנוגע לעתיד? למברוזו לא מתכוון לעצור בקרוב: "יש לי חוזה לעונה נוספת, ובגדול המטרה שלי בקריירה היא לשחק בליגת האלופות. אני מאוד אוהב ונהנה מהחיים בצרפת. אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד, אבל הליגה כאן מאוד מתאימה לי"