רק 11 שחקנים חגגו 50 שערים בליגה הראשונה במדי מכבי חיפה. הרשימה כוללת שמות גדולים ובראשם זאהי ארמלי, מלך שערי הקבוצה בכל הזמנים, ואייקונים ירוקים כמו יניב קטן, ראובן עטר, יוסי בניון ואלון מזרחי. בקרוב, אולי אפילו במשחק הבא, יצטרף שחקן נוסף לרשימה. ניקיטה רוקאביצה.
השער הבא שלו יהיה ה־50 עבור מכבי חיפה בליגה. אם ימשיך בקצב הכיבושים לו הרגיל אותנו לאחרונה, יוכל החלוץ האוסטרלי־אוקראיני־ישראלי להיכנס אפילו לרשימת חמשת הגדולים של המועדון. בגלל היעדר התארים הקבוצתיים לא כולם שמים לכך לב, אבל רוקאביצה אולי יסיים את הקריירה שלו כאחד הכובשים הגדולים ביותר בירוק.
4 צפייה בגלריה
ניקיטה רוקאביצה חוגג
ניקיטה רוקאביצה חוגג
ניקיטה רוקאביצה חוגג
(צילום: ראובן שוורץ)
הדבר חמק מהעין גם כי רוקאביצה הפך לסקורר ענק רק לאחרונה. הוא חיית הרחבה המובילה בליגה, נמצא בכושר מצוין, ומפציץ את פינות השער בנגיעה אחת. למשל שלשום, מול הפועל באר־שבע. אחרי הצמד שכבש מולה הפכה הקבוצה הדרומית ליריבה שנגדה הוא מבקיע הכי הרבה - 8 שערים מאז הגעתו לישראל. זה היה הצמד השני של האוסטרלי העונה, בשני מחזורים בלבד. שבע פעמים הוא בעט לשער, בינתיים, וארבע בעיטות הפכו לחגיגה.
2020 לא תיזכר לטובה עבור הרבה מאוד אנשים, אבל מבחינת רוקאביצה מדובר בשנה חלומית, לפחות מקצועית. פתיחת העונה הנוכחית ממשיכה את מגמת העונה הקודמת, שבה 22 כיבושים הפכו אותו למלך השערים של הליגה, ולשחקן מכבי חיפה הראשון ששם את הכתר על ראשו מאז שלומי ארבייטמן עשור קודם לכן.
הוא לא הפסיד משחק בעונה הזו, כלומר מתחילתה ועד היום הופיע בכל 38 משחקי הליגה של קבוצתו, וכבש בהם 26 שערים. כולם פרט לאחד היו מתוך הרחבה. סקורר־סקורר.

מלך המתפרצות בבית"ר

"ניקיטה הוכיח בשנה האחרונה מי החלוץ הטוב בישראל", אומר גורם במכבי חיפה. "הוא גולר אמיתי, אחד שעושה שער מחצי מצב. נכון שבשלבים מסוימים של המשחק יש תחושה שהוא נעלם, אבל הייחוד שלו בכך שכדי להבקיע אין לו צורך בהרבה מצבים, והוא עובד קשה כדי להגיע אליהם". המספרים אכן מדברים. מתחילת העונה שעברה הוא ניסה להכניע את השוערים מולו 84 פעמים, כשלא פחות מ־53 מהמקרים הסתיימו בבעיטה או בנגיחה למסגרת - אחוז דיוק מרשים ביותר.
ניקי, כפי שהוא מכונה בקבוצה, נולד לפני 33 שנים במיקולאייב שבאוקראינה, עיר עם היסטוריה יהודית ענפה. כשהיה בן 14 עברה המשפחה לאוסטרליה, שם הגיע עד לנבחרת ואף שיחק איתה באולימפיאדת בייג'ינג 2008 ובמונדיאל 2010. כנער הוא שיחק כחלוץ מרכזי, אבל עם המעבר הראשון לאירופה, לטוונטה ההולנדית, הוסט לכנף. רוב המאמנים באירופה לא ראו בו חלוץ רחבה טיפוסי, אלא שחקן שיתרונו הבולט טמון ביכולתו לפרוץ מהאגף, עם הפנים לשער, תוך ניצול המהירות שלו. כך היה גם כשעבר לגרמניה, וכשהגיע לישראל.
4 צפייה בגלריה
רוקאביצה במדי בית"ר
רוקאביצה במדי בית"ר
רוקאביצה במדי בית"ר
(צילום: אורן אהרוני)
אלי טביב היה זה שהביא את רוקאביצה לארץ, אחרי שצפה בו במשחק של הרטה ברלין. לחלוץ האוסטרלי כבר היה אז קשר למדינה – ויקה, בת הזוג שהפכה לאשתו, היא ישראלית. המשפחות של השניים התגוררו בשכנות באוקראינה, עד שכל אחת פנתה לכיוון אחר על הגלובוס. השניים שמרו על קשר והפכו לזוג עוד כששיחק בגרמניה. עם המעבר לארץ מצא רוקאביצה בית חם מבחינה אישית, יחד עם ויקה, וגם בית מבחינה מקצועית.
בבית"ר הוא היה מלך ההתקפות המתפרצות, סגנון שהנהיגו מאמני הקבוצה דאז (ושוב היום), סלובודן דראפיץ' ושי ברדה. זכור במיוחד השלושער מול מכבי ת"א, שאת הגנתה הביך עם המהירות המסחררת שלו. כשיעקב שחר החליט לרכוש אותו מבית"ר, הכוונה הייתה שימשיך לחרוך את אגף שמאל, שם אכן שיחק בתחילת הדרך בירוק. המעבר לעמדת החלוץ, בה החל את הקריירה, שידרג אותו מחדש בעשור הרביעי של חייו.

חיבור עם יובל אשכנזי

"ניקיטה הוכיח שהוא טוב יותר כחלוץ באמצע", אומר איתי מרדכי, שאימן אותו במכבי חיפה. "למרות שהוא לא נוגע בכדור הרבה פעמים הוא מסוכן בעמדה הזאת, כי יש בו שילוב של חוש הבקעה וזריזות. בדרך כלל מאמנים היו מתלהבים מהמהירות שלו ומציבים אותו באגף, כי הם רצו שיהיה לו יותר שטח פנוי. באימונים הייתי מבקש ממנו לפעמים להוריד קצב. הוא היה משגע את ה־GPS, רץ בלי הפסקה, עובד ועובד ועובד. היה חשש אפילו שהוא מתאמץ יותר מדי".
השערים, כך נראה, באים לרוקאביצה בלי מאמץ. זריזותו מאפשרת לו להקדים את השומרים האיטיים בליגה במיאוץ לכדורי רוחב, ושבריר השנייה הנוסף מספק לו מרווח שמאפשר בעיטה לשער בנגיעה אחת. בעונתו הראשונה בבית"ר, כחלוץ שבא מהאגף, הוא כבש 14 שערים. בעונה שעברה, כחלוץ המרכזי אצל מרקו בלבול, רשם 22 כאלה - יותר מכל עונה אחרת בקריירה.
4 צפייה בגלריה
רוקאביצה חוגג עם אשכנזי
רוקאביצה חוגג עם אשכנזי
בישל לו פעמיים מול חדרה. יובל אשכנזי עם ניקיטה רוקאביצה
(צילום: ניב כהן, האתר הרשמי של מכבי חיפה)
התחושה במכבי חיפה היא שרוקאביצה יכול אפילו לספק העונה מספרים גבוהים עוד יותר. חלק מכך נובע מהחיבור על המגרש שיש לו עם יובל אשכנזי. ברק בכר מנסה לאחרונה לצוות את השניים קרוב יחסית במגרש. במחזור הראשון מול הפועל חדרה אשכנזי בישל עבורו את שני השערים. במוקדמות הליגה האירופית נגד ז'לייזניצ'אר, רוקאביצה החזיר לאשכנזי בישול.
מחוץ למגרש, למרות היותו ישראלי כיום, יש לחלוץ נבחרת אוסטרליה את החיבור הטוב ביותר דווקא עם השחקנים הזרים. יאניק וילדסחוט נחשב לחבר קרוב שלו. ההולנדי משחק כיום בדיוק בעמדה בה תופקד עד לפני שנה רוקאביצה. בתחילת הדרך המשותפת של שניהם הייתה אף מחשבה להציב אותם בשני האגפים, אבל למזלו של החלוץ חל שינוי בתוכניות. למרות החתמת ירדן שועה והרצון לקדם את מוחמד עוואד, החליט בלבול שרוקאביצה יהיה החלוץ המרכזי שלו.
גם למזלה של מכבי חיפה, שקיבלה את מלך שערי הליגה, ושחקן שייכנס לרשימת המבקיעים הגדולים ביותר שלה בכל הזמנים.