אוהדי ליברפול מביטים היום בטבלת הפרמייר-ליג ולא מאמינים למראה עיניהם. הקבוצה האדירה שלהם, זו שזכתה בשנתיים האחרונות בליגת האלופות ובאליפות אנגליה מדורגת רק במקום הרביעי, במרחק שש נקודות מהפסגה ועם סיכוי הולך וקטן לשמור על התואר.
ליברפול במשבר, וכבר אי אפשר להסתיר זאת. ההפסד הביתי לברנלי אתמול (חמישי) לא היה מעידה חד-פעמית, אלא המשך של מגמה שלילית שרק הולכת וצוברת תאוצה ממשחק למשחק.
7 צפייה בגלריה
מוחמד סלאח
מוחמד סלאח
אין איך לברוח מזה - ליברפול במשבר. מוחמד סלאח
(צילום: AP)
יורגן קלופ, שבעיני רבים הוא המאמן הטוב בעולם בשנים האחרונות, נראה עצבני ומתוסכל, ולא מצליח למצוא פתרונות. במהלך הירידה לחדרי ההלבשה בהפסקה הוא נראה רודף אחרי שון דייץ', המנג'ר של ברנלי, וצועק עליו.
בסיום המשחק, כשהוא קצת יותר רגוע, קלופ אמר: "זה היה אגרוף חזק לפנים. זו מכה קשה וקשה להסביר מה קרה. השחקנים שלי הם לא מאלו שאחרי הניצחון בחודש שעבר 0:7 על קריסטל פאלאס יחשבו שהכל ילך להם בקלות. הם עבדו קשה גם מול ברנלי אבל זה לא הצליח להם. אם משהו לא מצליח לך, אתה צריך לעבוד יותר קשה, ולאורך זמן. ואם אחרי הפסד לברנלי בבית, אחרי משחק רביעי ברציפות שבו אנחנו לא מבקיעים, אני אדבר על המרוץ לאליפות, אני אשמע ממש מטופש, הלא כן?"
אז כן, קלופ כבר לא מדבר על אליפות. למעשה עוד לפני המשחק מול ברנלי הוא הדגיש שהמטרה העיקרית כעת היא להבטיח שליברפול תסיים בין ארבע הראשונות, כדי שלא להחמיץ את ליגת האלופות בעונה הבאה. כן, עד כדי כך קלופ מיואש – או אולי ריאלי?
7 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
אליפות? יורגן קלופ רוצה מקום בין ארבע הראשונות
(צילום: EPA)
צריך לומר, מה שקרה לליברפול בחודש האחרון, מאז אותו 0:7 מוחץ על קריסטל פאלאס ב-19 בדצמבר, הוא כמעט הזוי.
לליברפול היו מאז חמישה משחקי ליגה. היא לא ניצחה באף אחד מהם ואחרי ה-1:1 מול ווסט ברומיץ' היא לא הבקיעה שער אחד לרפואה בארבעה משחקים רצופים.
הססטיסטיקאים נאלצו לעבוד שעות נוספות כדי לגלות מתי ליברפול עברה תקופה כה אנמית.
זו בסך הכל הפעם השנייה בעידן קלופ שליברפול לא מנצחת בחמישה משחקי ליגה ברציפות. הפעם הקודמת הייתה בחודשים ינואר ופברואר 2017.
הפעם האחרונה שהמייטי רדס לא כבשו כל כך הרבה זמן בליגה הייתה לפני למעלה מ-20 שנה, בחמשת המשחקים האחרונים של עונת 1999/00, עם המנג'ר הצרפתי ז'ראר הוייה, שהלך לא מכבר לעולמו.
נכון, לפני שבועיים ליברפול הבקיעה רביעייה בגביע, אבל היריבה הייתה קבוצת הנוער המחוזקת של אסטון וילה, כאשר מרבית שחקני הסגל הבכיר היו חיוביים לקורונה.

"מישהו דרך על הביטחון שלנו"

440 דקות עברו מאז השער האחרון של ליברפול, כשסאדיו מאנה הבקיע בתחילת המשחק מול ווסט ברומיץ'. מי היה מאמין שיעבור יותר מחודש בלי שער ליגה. ומי מבטיח שהשחקנים של קלופ יבקיעו במשחק הליגה הבא, מול טוטנהאם?
אגב, מאז אותו שער של החלוץ הסנגלי, שחקני ליברפול בעטו 87 פעמים לעבר השער – וכלום. מול ברנלי הם רשמו 27 בעיטות (רק 6 מהן למסגרת). מה שמעיד על חוסר ביטחון הולך וגובר.
הפעם האחרונה שהקבוצה בעטה כל כך הרבה מבלי לכבוש הייתה לפני שמונה שנים כמעט, מול רדינג (28 בעיטות), באפריל 2013.
מוחמד סלאח למשל, שכבש בחמישה משחקים ברציפות במהלך חודש דצמבר, לא פוגע בכלל בחמשת משחקי הליגה האחרונים. וברור שהוא לא שכח איך מבקיעים, נכון?
7 צפייה בגלריה
מוחמד סלאח
מוחמד סלאח
המספרים שלו עוד טובים, ואפילו הוא לא פוגע. מוחמד סלאח
(צילום: getty images)
קלופ התייחס לכך כשאמר: "הבחורים האלה מסוגלים לכבוש, אבל כשהם לא מצליחים לעשות זאת לאורך זמן, ברור שהם לא מלאים בביטחון עצמי. רואים את זה. אנשים יכולים לשאול, איך זה שאין להם ביטחון אחרי כל מה שהם עשו בעונה שעברה? אבל ביטחון הוא כמו פרח קטן, וברור שמישהו דרך על הפרח הזה. אנחנו צריכים למצוא אחד חדש, ואנחנו נמצא. אבל מול ברנלי זה לא הספיק".
מעבר לאנלוגיות לפרחים קלופ הסביר: "בשליש האחרון קבלת ההחלטות שלהם אינה כפי שהיא צריכה להיות. וכולם ידברו על כך, מה שרק יעצים את הבעיה, לא יקטין אותה".
מבחינת קלופ עצמו, הפעם האחרונה שקבוצה שלו לא הבקיעה בארבעה משחקים רצופים הייתה ב-2006, כשהיה מאמנה של מיינץ הקטנה בבונדסליגה.
כוכב העבר ופרשן ההווה מארק לורנסון אמר: "במשחקים האחרונים היו יותר מדי מקרים ששחקנים נגעו בכדור פעם אחת יותר מדי, גם ההגבהות לרחבה לא מספיק טובות וגם משחק המסירות לא שוטף כבעבר".
צודק. מול ברנלי ליברפול הגביהה 30 פעמים לתוך הרחבה, וכל הכדורים הללו הורחקו ע"י הבלמים והמגנים.
קלופ ניסה לערבב מחדש את הקלפים לפני המשחק מול ברנלי. בעקבות המשחקים המאכזבים הקודמים הוא עלה עם הרכב מהפכני: לצידו של מאנה פתחו בהתקפה דיבוק אוריגי (בהופעת בכורה העונה בהרכב) ואלכס אוקסלייד-צ'מברליין, כאשר סלאח ורוברטו פירמינו ירדו לספסל. אבל גם הניסוי הזה לא צלח.
מה שמעניין זה שבעוד סלאח שומר על ממוצע הבקעות סביר גם העונה (13 שערים ב-18 משחקי ליגה) ומוליך בראש טבלת המבקיעים, יש ירידה גדולה במספרים של מאנה, שהבקיע רק שישה שערים. בעונה שעברה הוא הבקיע 18 ולפני שנתיים 22.
7 צפייה בגלריה
סאדיו מאנה
סאדיו מאנה
מה קרה לו? סאדיו מאנה
(צילום: AFP)
כן, הבעיה של ליברפול היא ההתקפה, וזה די מוזר כאשר בשבועות הראשונים של העונה הדיבור היה על הפציעות של הבלמים, וירג'יל ואן דייק וג'ו גומז, שעדיין לא ברור מתי יחזרו.
החשש היה מקריסה של ההגנה, אבל למעט הפסד הזוי אחד, 7:2 לאסטון וילה בתחילת אוקטובר, ההגנה בסך הכל מתפקדת לא רע. מאז היא ספגה 11 שערים ב-15 משחקים, מאזן סביר לגמרי.
היבט נוסף שמעיד על הירידה ביכולת הוא הנסיגה העצומה ביכולת של שני המגנים, טרנט אלכסנדר ארנולד ואנדי רוברטסון. בשנתיים הקודמות השניים היו מעמודי התווך של הצלחת הקבוצה, כשלא הפסיקו לתמוך בהתקפה ולבשל בכמויות.
אלכסנדר ארנולד בישל בעונה שעברה 13 שערים בליגה ורוברטסון תרם 12 אסיסטים. למעט קווין דה בריינה הם היו שני המבשלים הטובים בפרמייר ליג. והעונה? רוברטסון עם חמישה בישולים ואלכסנדר ארנולד עם 2 בלבד!
7 צפייה בגלריה
טרנט אלכסנדר ארנולד
טרנט אלכסנדר ארנולד
היה המבשל המצטיין של ליברפול. טרנט אלכסנדר ארנולד
(צילום: רויטרס)
אחד ההסברים למה שקורה לליברפול הוא שמאמני הקבוצות היריבות פשוט למדו כיצד להתגונן מול השיטה של קלופ. שחקני היריב לא מאפשרים לאלכסנדר ארנולד ולרוברטסון לטוס באגפים באין מפריע ועוצרים אותם באיזור קו האמצע, והצפיפות הרחבה מקשה מאוד על מאנה, סלאח ופירמינו לעשות את הדאבל-פסים המפורסמים שלהם.
עוד סימן לכך שמדובר במשבר אמיתי היה ההפסד הביתי הראשון בליגה מזה כמעט ארבע שנים. נכון שבעידן הקורונה, כשאין קהל ביציעים, הביתיות היא לא מה שהייתה. ובכל זאת ליברפול הפסידה בפעם האחרונה משחק ליגה באנפילד לפני 1,370 ימים.
ב-23 באפריל 2017 הייתה זו קריסטל פאלאס של סם אלרדייס שניצחה את ליברפול במגרשה 1:2 מצמד של כריסטיאן בנטקה הבלגי. גם אז אוריגי פתח בהרכב...
מאז שיחקה ליברפול 68 פעמים באנפילד, ניצחה ב-55 מהמשחקים, סיימה 13 בתיקו ולא הפסידה כלל – עד אתמול. ברנלי גם הייתה הקבוצה היחידה שהוציאה בעונה שעברה נקודה באנפילד. ליברפול ניצחה בכל יתר 18 המשחקים!
יותר מזה, הפנדל המוצלח של אשלי בארנס בדקה ה-83 קבע שברנלי סוף סוף ניצחה את ליברפול בליגה הבכירה בפעם הראשונה מאז 1974, השנה בה ביל שנקלי פרש מאימון ליברפול!
7 צפייה בגלריה
אשלי בארנס
אשלי בארנס
קריצה לביל שנקלי. אשלי בארנס אחרי הפנדל שכבש
(צילום: AP)
ליברפול מדורגת כעת במקום השני בהיסטוריה אחרי צ'לסי, שרשמה 86 משחקי בית רצופים בליגה הבכירה ללא הפסד, שיא שנקבע באוקטובר 2008.
וההשוואה לעונה שעברה מספרת בעצם את כל הסיפור. אשתקד היו לליברפול אחרי 19 מחזורים 55 נקודות והיא הובילה את הטבלה בפער של 13 נקודות. כעת היא במקום הרביעי, עם 21 נקודות פחות מאשר לפני שנה.

האליפות תברח?

ביום ראשון מצפה לליברפול מפגש חוזר מול היריבה המושבעת מנצ'סטר יונייטד, הפעם בגביע והפעם באולד טראפורד. מפגש הליגה ביניהן באנפילד בתחילת השבוע שעבר הסתיים ב-0:0 מאכזב. הפעם תהיה הכרעה, ואם ליברפול תודח מהגביע, זה רק יגביר את הלחץ בתוך המערכת.
משחקי הליגה הבאים לא יהיו פשוטים. ביום חמישי יוצאת ליברפול ללונדון לפגוש את טוטנהאם, שרחוקה ממנה בנקודה אחת בלבד, כשלה משחק חסר.
במקרה של הפסד נוסף, ליברפול עלולה לרדת למקום השביעי בטבלה! טוטנהאם כמובן תחלוף על פניה וכך יכולות לעשות גם אברטון ו-ווסטהאם, שנמצאות במרחק שתי נקודות בלבד – כשאברטון גם עם שני משחקים חסרים.
ווסטהאם תהיה היריבה הבאה, ב-31 בינואר, ואחרי משחק בית מול ברייטון יארח קלופ את פפ גווארדיולה ומנצ'סטר סיטי ב-7 בפברואר.
סיטי נראית כרגע כקבוצה האיכותית ביותר בפרמייר-ליג. היא ניצחה בכל תשעת משחקיה האחרונים בכל המסגרות ולא ספגה כלל בחמשת האחרונים. לדעת רבים סיטי היא כרגע הפייבוריטית הגדולה לזכות באליפות.
7 צפייה בגלריה
דה סילבה חוגג
דה סילבה חוגג
סיטי נראית הפייבוריטית לאליפות
(צילום: רויטרס)
אליפות? קלופ הודה שכרגע הוא אפילו לא חושב עליה. יש דברים שמטרידים אותו הרבה יותר.
ג'יימי קראגר, מהפרשנים הבכירים של סקיי, סיכם את המצב בצורה הטובה ביותר: "כמו שזה נראה כרגע, האליפות בורחת. נכון שניתן לסגור פער של שש נקודות, אבל על פי היכולת של הקבוצה והמשחקים שמצפים לה, ברור מדוע ליברפול מודאגת הרבה יותר מהאפשרות שתאבד את אחד מארבעת המקומות הראשונים".