לא מעט חובבי אתלטיקה ותיקים שראו כבר הכול, או חשבו שראו, התעוררו לתחילת השבוע האחרון עם פלאשבק לתחילת הקיץ ההוא ב-1988. לאותה ריצת ה-100 המטרים הביונית של פלורנס גריפית' ג'וינר, 10.49 שניות במרוץ המפורסם ביותר בתולדות האתלטיקה הנשית. נכון, השבוע לא קרה בדיוק אותו דבר, במיוחד לא בהיקף הסנסציה והתוצאה הבלתי נתפסת של האמריקאית. אבל התחושה היא שנפרץ עוד גבול.
זה לא קרה בתחרות גדולה, אלא בתחרות קטנה בקינגסטון ג'מייקה. בגיל 35, שלי-אן פרייז'ר פרייס רצה 100 מטר ב-10.63 שניות, התוצאה השנייה בהיסטוריה. 10.63 שניות זה משהו מפתיע גם במושגים של פעמיים אלופה אולימפית, שכבר קבעה את התוצאה הרביעית הכי טובה בכל הזמנים והצליחה לשפר אותה משמעותית.
4 צפייה בגלריה
שלי אן פרייזר פרייס
שלי אן פרייזר פרייס
פרייז'ר פרייס עם התוצאה המדהימה
(צילום: רויטרס)
אופיה של התקופה הנוכחית באתלטיקה העולמית הוא לחשוד בכל תוצאה פנטסטית, בשל האתלטים הרבים שנתפסים עם חומרים אסורים. גם אוסיין בולט ספג לאורך השנים האשמות כי השתמש בחומרים אסורים, למרות שגיליון ההרשעות שלו נקי ואין שום הוכחה לכך. היום רוב המומחים חושבים שבולט הוא אגדה על אמת.
אבל בואו נחזור לשלי-אן פרייז'ר-פרייס, גיבורת השבוע. "מאוד הופתעתי ושמחתי כשראיתי את התוצאה. הרי בסך הכול התכוונתי לרוץ בצורה טובה עוד ריצת 100 מטר בדרך למבחנים הג'מייקנים לאולימפיאדת טוקיו". היא דיברה ברוגע על תוצאה שהושגה "על הדרך", לא משהו מתוכנן במיוחד.
לרבים נדמה שג'מייקה, מדינת האי הקרבי הקטן הייתה מאז ומתמיד מעצמת ספרינטרים. זה לא ממש מדויק. ב-1976 דון קווארי זכה בזהב ב-200 מטר, ולקח 32 שנים עד שג'מייקני אחר, אוסיין בולט, יזכה בזהב. הנשים עלו שלוש פעמים על הפודיום כמספר אחת. דין המינגס ב-400 מ' משוכות באטלנטה 1996, ורוניקה קמפבל-בראון באתונה 2004, ב-200 מ', ורביעיית הנשים בשליחות 4 כפול 100 מטר.
4 צפייה בגלריה
בולט
בולט
בולט. הביא לג'מייקה זהב אחרי 32 שנה
(צילום: גטי אימג'ס)

"הסגנון שלה קרוב לשלמות"

ב-2008 חל שינוי קיצוני במעמדה של ג'מייקה, בזכות שני גיבורי העל, אוסיין בולט ושלי-אן פרייז'ר, לפני שהפכה בנשואיה ב-2011 לפרייז'ר-פרייס. לשניים יש שני דברים משותפים: הראשון, שליטה קבועה וארוכת שנים ב-100 מטרים. השני, פסלים של שניהם ניצבים באצטדיון האתלטיקה בקינגסטון. לעומת זאת, אין קשר בין הקריירות של שניהם. וגם לא קשר חברתי מיוחד. כשפרייז'ר-פרייס התבקשה לחוות דעת על הניצחון האולימפי הראשון של בולט ב-100 מ', 9.69 ש' (הריצה הזכורה בה סיים בקצב של הילוך שני), היא ענתה ביובש: "לא ראיתי את המרוץ. בדיוק עליתי על ההסעה של המשתתפים".
"כבר כשראיתי לפני שבועיים את הריצה שלה בליגת היהלום בדוחא (10.84 ש'), ראיתי שהיא בכושר מצוין וחשבתי שהיא יכולה לרדת מ-10.70 שניות, לא חשבתי שזה יקרה כל כך מהר", אמר הפרשן הוותיק דוקטור גלעד ויינגרטן, "רק לפלו-ג'ו הייתה טכניקה טובה יותר ממנה. הסגנון שלה נהדר וקרוב לשלמות".
4 צפייה בגלריה
שלי אן פרייזר פרייס
שלי אן פרייזר פרייס
"הסגנון שלה קרוב לשלמות"
(צילום: רויטרס)
גריפית'-ג'וינר קבעה את שיא העולם בלי רוח גבית (מד הרוח לא עבד) וקיצצה ממנו שתי עשיריות. זה היה מעבר לכל היגיון, והיא נתפסת על ידי חלקים בציבור כמי שהשתמשה בחומרים אסורים. מה דעתך עליה? "לא רוצה להיכנס לדיונים האלה. אני רק יכול לומר שסגנון הריצה שלה היה הכי מושלם שראינו. למשל, איך שהיא הייתה מעבירה את הרגל שלה קדימה. במובן של השלמות בסגנון, אין ויכוח".
די נדיר שמישהו מגן על פלו-ג'ו בצורה כזו. "אני מעדיף להיות נאיבי. אספר משהו אישי על אמת. ב-2012, הרבה לאחר מותה, פגשתי את בעלה, אל ג'וינר, שאימן והביא אותה לפסגות. אני מכיר אותו מלפני כן. הוא אמר לי 'נשבע לך בחיי הילדים שלנו, שהיא אף פעם לא נגעה בתכשיר אסור'. אני מעדיף להיות נאיבי ולהאמין".
4 צפייה בגלריה
גריפית' מנצחת ב-100 מטר
גריפית' מנצחת ב-100 מטר
גריפית'-ג'וינר האגדית
(צילום: AP)

חזרה לכושר אחרי לידה

הקושי הגדול בקריירה של פרייז'ר-פרייס, היה ב-2017 בעת לידת בנה זאיון. היא הייתה בת 30, ההיריון שלה היה קשה והלידה נעשתה בניתוח קיסרי. "פחדתי שכבר לא אוכל לחזור לעצמי. הריצה הראשונה לאחר החזרה הייתה נוראית, עם 11.52 ש'. בעלי, ג'ייסון, שהוא מקור הכוח שלי, והילד שלנו זאיון, שנעמד בהתרגשות כל פעם שרצתי, החזירו לי את האמונה".
סמלי שהלידה הייתה בדיוק כשנערכה ריצת הגמר ב-100 מ' לנשים באליפות העולם. "צפיתי בה מהמיטה שלי בבית-החולים, והרגשתי רחוקה משם", סיפרה. באליפות העולם בדוחא 2019, כבר חזרה למקומה הטבעי בראש הפודיום. תוצאתה הייתה 10.71 שניות, איטית רק במאית אחת משיאה האישי. כושר כזה בגיל 32 תמיד מגביר את ציפיות. לא היה מצב, לטענתה, שלא תחזור לשיא כושרה. היא לא רק חזרה - אלא הפליגה למחוזות חדשים.
אמה של שלי-אן, מקסין, רצתה להיות אלופת אתלטיקה בילדותה. העובדה שילדה את אחיה הבכור של שלי-אן בגיל 17, אילצה אותה לחשב מסלול מחדש. היא הייתה צריכה להביא אוכל הביתה והפכה למעצבת שיער. "שמחתי להגשים את חלומה להיות ספורטאית מוצלחת", סיפרה שלי-אן. אגב, עסקיה של מקסין פרחו בעקבות הצלחת שלי-אן, רבות הגיעו להסתפר אצל אמה של האלופה האולימפית. בעלה ג'ייסון שומר על אנונימיות כמעט מוחלטת. "הוא קצת ביישן, אבל בעל נהדר וזה מה שחשוב. הוא וזאיון הם מקורות הכוח שלי", סיפרה.
אחרי שיסתיימו מבחני ג'מייקה לאולימפיאדה, כמו גם אלה של ארה"ב, צפויה בטוקיו מלחמת מעצמות בריצת השליחות, 4 כפול 100 מ'. בהנחה שהמקלות לא יפלו, יתפתח קרב ענק.
עד כה, שבע אמריקאיות ירדו מ-11 שניות, והנבחרת בראשות הסופרסטארית החדשה שאקירי ריצ'ארדסון , 10.72, תרצה לזכות בזהב. ג'מייקה, שחמש מרצותיה ירדו העונה מ-11 שניות, תשעט בראשות שלי-אן פרייז'ר-פרייס והאלופה מריו 2016, איליין תומפסון. זאת תהיה אחת הריצות הכי מרתקות בטוקיו, ומאלה שבהחלט לא כדאי להחמיץ את הצפייה בהן.