בעולם הספורט המושג "BACK-TO-BACK" מתייחס לזכייה רצופה בתואר עונה אחרי עונה. בעונות 2016-2018 בליגת האלופות היינו עדים לבק טו בק טו בק של ריאל מדריד, שזכתה בתואר שלוש פעמים ברציפות. אם נחזור לתחילת שנות התשעים, ניזכר בשני משולשי התארים של שיקגו בולס עם מייקל ג'ורדן, השלישייה הרצופה השנייה אחרי שחזר מפרישה. ובאותן השנים בהן הבולס ניפקו את אחד הרצפים המרשימים באמריקה, בספרד התרחש אחד מה"בק טו בק" המוזרים שנראו אי פעם.
בעונת 92' עמד על הקווים בסנטיאגו ברנבאו המאמן רדומיר אנטיץ'. עד ה-26.1.92 ריאל מדריד ואנטיץ' הוליכו את הליגה בפער של שבע נקודות מהמקום השני. באותו התאריך הבלאנקוס פגשו את טנריפה למשחק ביתי שהסתיים בניצחון 1:2 של ריאל - ביכולת די צולעת. לנשיא המועדון רמון מנדוסה זה לא הספיק (משחק לפני כן מדריד הפסידה לוולנסיה מהמקום השני) והוא החליט לפטר את אנטיץ', למרות הניצחון שהיה אמור להרגיע את הרוחות הסוערות במועדון ולמרות פער 7 הנקודות בטבלה. החליף אותו המאמן ההולנדי לאו בינהאקר, תחתיו מדריד איבדה את הפער שהיה לה וברצלונה חזרה לתמונה.

2 צפייה בגלריה
אנטיץ' על הקווים
אנטיץ' על הקווים
אנטיץ' על הקווים
(צילום: AP)

7.6.1992 היה יום המחזור האחרון בספרד, והטבלה צמודה ורותחת. ברצלונה עם 53 נקודות, מדריד עם 54 נקודות והכל עדיין היה תלוי בחבורה של בינהאקר. הקטלאנים פגשו את אתלטיק בילבאו בעוד שמדריד יצאה למשחק חוץ נגד טנריפה - אותה טנריפה שהייתה לקש ששבר את גב הגמל בפרשת "מנדוסה נגד אנטיץ'". בסרט על תקופתו של מיכאל לאודרופ בברצלונה סיפר גיירמו אמור, קשר העבר של ברצלונה, עד כמה קשה לשחק בטנריפה: "בתקופה הזו של השנה, החום, המסע, השעה, זה לא קל". את הקבוצה מהאיים הקנריים אימן באותה עונה חורחה ולדאנו. כשחקן, ולדאנו היה לאחד מאלה ששיחקו בתקופת ה-"La Quinta del Buitre" - "החמישייה של העיט". חמישייה שכללה את מנואל סנצ'יס, רפאל מרטין ואסקס, מיצ'ל גונסאלס, מיגל פדרזה ואמיליו בוטרגניו, המכונה ה"עיט". חמישיית שחקני בית שהרכיבה את אחת מהקבוצות הדומיננטיות בהיסטוריה של ריאל וזכתה בין 1986 ל-1990 בחמש אליפויות רצופות.
שני המשחקים התחילו יחדיו, והאיתות הראשון היה מאצטדיון "רודריגז לופס" שבטנריפה. פרננדו היירו מריאל כבש בנגיחה לפינה הקרובה. איתות נוסף מטנריפה בדקה ה-28, כשבעיטה חופשית אדירה של חאג'י פגעה במשקוף ונכנסה פנימה. הבלאנקוס הובילו 0:2 והיה נראה כי האליפות כבר בידם. אבל בדקה ה-36 קיקה אסטברנס לקח את הכדור מהאגף הימני, עבר שלושה שחקנים בלבן ובעט פנימה לפינה הימנית, 2:1. באותה הדקה נכבש שער נוסף, רק באצטדיון אחר. חריסטו סטויצ'קוב העלה את ברצלונה ל-0:1 בקאמפ נואו. עם פתיחת המחצית השנייה הוא עשה זאת שוב.
הדקות עברו בטנריפה, ופתאום בוטרגניו מצא עצמו באחד על אחד נגד מנולו. ה"עיט" יכל לגמור את הסיפור, בעט לפינה הימנית אבל מנולו השאיר את סיפור האליפות פתוח. בדקה ה-69 חוסה וייררויה מריאל הורחק, וכעבור כמה דקות פליפה מיניימברס שעבר שני שחקנים, סחב אחריו שחקן נוסף אל תוך רחבת הבלאנקוס והעביר כדור רוחב שפגע בבלם רוצ'ה שכבר שער עצמי. שוויון בדקה ה-78. במצב הזה, בארסה אלופה. אך תוצאת תיקו לא סיפקה את ה"צ'יצ'ררוס" (כינוייה של טנריפה). תוך דקה ראינו 2:3 של פייר, ר-מ-ו-נ-ט-א-ד-ה (מהפך). המשחק בקאמפ נואו נגמר שתי דקות לפני המשחק בטנריפה, והמצלמות הופנו לפפ גווארדיולה, אז עוד קשר בארסה, ששמר על קור רוח כשאמר "hay que esperar" (צריך לחכות). התמונות שהגיעו מהטלוויזיה הספרדית הראו את ז'ואן גספארט, סגן נשיא ברצלונה, צופה במתח בשניות האחרונות מטנריפה למדריד. כשהשופט ראול גרסיה דה לוסה הוציא את המשרוקית ושרק לסיום המשחק באיים, שמחה אדירה פרצה על כר הדשא בקאמפ נואו ולילה ארוך היה אותו הלילה ברחובות קטלוניה.

2 צפייה בגלריה
פרננדו היירו
פרננדו היירו
פרננדו היירו
(צילום: EPA)

השתלשלות האירועים בשביעי ביוני 1992 הייתה בין המטורפות בספרד. הברק הכה פעם אחת באותו היום בטנריפה, מה הסיכוי שהוא יכה שוב? תתפלאו. 20.6.1993, יום המחזור האחרון בספרד, ושוב הטבלה צמודה ורותחת. ברצלונה עם 56 נקודות, מדריד עם 57 נקודות והפעם מאמן מדריד הוא בניטו פלורו, שקיווה לגורל שונה מזה של קודמו בתפקיד. בדומה לעונה שעברה, ברצלונה אירחה בקאמפ נואו יריבה באסקית, רק שהפעם זו הייתה ריאל סוסיאדד. בדיוק כמו בעונה שעברה, מדריד שוב יצאה למשחק חוץ, שוב נגד טנריפה, שוב באצטדיון "רודריגז לופס". המשחקים יצאו לדרך בשעה 12:00 שעון ספרד.
11 דקות חלפו וחטיפת כדור במרכז המגרש של טנריפה. ה"צ'יצ'ררוס" דהרו קדימה. הרמה, נגיחה ראשונה, נגיחה שנייה, נגיחה שלישית, ושער! הנגיחה של אוסקר דרטיסייה טסה לרשת של בויו. עוברים לקאמפ נואו, שם לוח התוצאות הראה 0:1 בדקה ה-13, שוב בזכות סטויצ'קוב. חוזרים לטנריפה עם איבן סאמורנו שניצב באחד על אחד נגד אגוסטין. החלוץ של הבלאנקוס ניסה לעבור את השוער ששם יד חזקה והדף את הכדור. סיומה של המחצית הראשונה התקרב, והדקה הייתה 42 כשאסקיאל קסטייו פרץ באגף שמאל, עצר, העביר את הכדור לרגלו הימנית והרים כדור עם נ"צ לראשו של צ'אנו, שיירה את הכדור אל הרשת. 0:2 לטנריפה, והסיפור חוזר על עצמו. שתי התוצאות בשני המגרשים נשמרו עד לשריקת הסיום. בברצלונה פרצה חגיגה עצומה, ובשידור ניתן היה לראות את נשיא המועדון נונייס מזיל דמעה מרוב אושר - אליפות שלישית ברציפות.
באותן השנים ריאל מדריד הצליחה להפוך מושג חיובי כמו "בק טו בק", שמתייחס לזכיות רצופות בתואר מסוים, למושג שלילי ולסיוט. איבוד האליפות שנתיים ברציפות מול אותה יריבה במחזור הסיום. הברק אכן הכה פעמיים, וכנראה שהכל קרה בעקבות הפיטורים המוקדמים של אנטיץ' בעונת 92'. לפעמים דברים קורים ללא כל היגיון, כמו הפיטורים של הסרבי, כמו שני ברקים במקום קיצי כמו טנריפה. וכשקורים דברים רעים ללא היגיון יש לזה שם, קוראים לזה קללה. וזאת "קללת טנריפה".
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.