זה אמנם מרגיש כמו לפני 50 שנה, אבל רק בקיץ שעבר זכתה נבחרת הנשים של ארה"ב במונדיאל, והשחקניות שלה הפכו לגיבורות לאומיות באמריקה של רגע לפני הקורונה.
אחרי שחתיכות הקונפטי במצעד הניצחון שקיבלה הנבחרת בניו־יורק נוקו מהמדרכות, חזרה שוב השאלה הקבועה: האם אפשר לתרגם את האהבה של האמריקאים לנבחרת הזו, ולכדורגל נשים בכלל, למשהו שימשוך קהל לא רק אחת לארבע שנים. איך גורמים לקהל לבוא לראות את מייגן ראפינו לא רק כשהיא במדי הנבחרת, אלא סתם במשחק של ליגת הנשים, שהתנהלה באצטדיונים כמעט ריקים עוד לפני שזה נכפה על כולם?
4 צפייה בגלריה
נטלי פורטמן
נטלי פורטמן
יוזמה של השחקנית. נטלי פורטמן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
סרינה ווילייאמס
סרינה ווילייאמס
גם היא מעורבת. סרינה וויליאמס
(צילום: AFP)
הפתרון, מתברר, כמו תמיד באמריקה, הוא סלבריטאים. כמה שיותר, יותר טוב. וכך, באופן צפוי לגמרי, עשתה אתמול ההודעה על הקמת קבוצת נשים חדשה בלוס־אנג'לס, שתהיה בבעלות כמעט מלאה של נשים בלבד - כולן שמות מוכרים וחוצי מגזרים - כותרות גדולות.
הקבוצה החדשה תצטרף לליגת הנשים המקצוענית NWSL בעונת 2022. בין 30 חברי קבוצת הניהול שלה יהיו, בין היתר, שחקניות הקולנוע והטלוויזיה נטלי פורטמן, אווה לונגוריה, אוזו אדובה, ג'ניפר גארנר וג'סיקה צ'סטיין; היזמיות קארה נורטמן וג'ולי אורמן; כדורגלניות העבר הגדולות מיה האם, אבי וומבאק וג'ולי פאודי, ויהיה גם גבר, מייסד Reddit אלכסיס אוהניאן, שיצטרף לאשתו, הטניסאית סרינה וויליאמס.

המלאכיות של נטלי

רעיון הקמת הקבוצה, שנקראת באופן זמני "עיר המלאכים", שייך לפורטמן, שהחלה לעבוד עליו מיד אחרי הזכייה של ארה"ב במונדיאל בקיץ שעבר. פורטמן סיפרה כי היא התחילה ללכת למשחקים - והתאהבה. "זה היה סוג של מהפכה לראות את בני ואת חבריו, אז ילדים בני 8, שרצו חולצות של ראפינו ואלכס מורגן", אמרה אתמול פורטמן. "פתאום הבנתי שעבורם זה בכלל לא יוצא דופן להעריץ כדורגלניות. לוס־אנג'לס היא עיר שיש לה בסיס אוהדי ספורט קנאי, והראינו כבר שיש לנו יכולת לתמוך בכמה קבוצות בליגות שונות. רצינו לוודא שחיברנו פרטנרים אדירים מעולם הכדורגל, הטכנולוגיה, העסקים והבידור, כי לכל אחד מאיתנו יש יכולת מיוחדת להביא לקבוצה. זה יהיה שינוי תרבותי מדהים אם נוכל למשוך יותר תשומת לב ואור זרקורים לספורטאיות הנהדרות האלה".
הקבוצה החדשה כבר מנהלת מו"מ עם כמה אצטדיונים בלוס־אנג'לס והסביבה, ומקווה להכריז עד סוף השנה גם על מגרש ביתי וגם על שם קבוע. אחת האפשרויות היא שהקבוצה תשחק באצטדיון של קבוצת הגברים, לוס־אנג'לס גלקסי, שם שיחקה גם קבוצת הנשים האחרונה בעיר שהתפרקה ב־2010.
4 צפייה בגלריה
אלכס מורגן ומייגן ראפינו
אלכס מורגן ומייגן ראפינו
השראה. אלכס מורגן ומייגן ראפינו
(צילום: AFP)
הידיעה על הקמת הקבוצה החדשה דלפה לכלי התקשורת בארה"ב עוד לפני ההודעה הרשמית, ולא הפתיעה אף אחד שקצת מצוי בנבכי התעשייה בלוס־אנג'לס. אחרי הכל, לכל אחת מהיזמיות והמשקיעות יש צוותים גדולים מאוד של עובדים, ואין שום דרך לשמור על דבר כזה בסוד, בוודאי שלא באזור חיוג הוליווד.
אבל זה גם בדיוק מה שהופך את ההכרזה על הקמת קבוצה כזו לכל כך משמעותית. לנשים האלה יש פלטפורמות אדירות, עשרות מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות, ויכולת למשוך תשומת לב תקשורתית במחי קריצת עין. הן מקימות קבוצה בשוק התקשורת השני בגודלו בארה"ב, וממלאות בדיוק את הוואקום שהפריד בין העניין העצום בנבחרת הלאומית לחוסר עניין מוחלט בליגת הנשים.
"חיבור הקבוצה הייחודית הזו", אמרה ג'ולי אורמן, מפתחת משחקי וידיאו ואחת ממובילות הפרויקט, "נותן לנו יכולת לא רק לתמוך בשחקניות וליצור קבוצה מנצחת, אלא גם להצמיח את הליגה על ידי הפניית זרקור אליה בתקווה להצית אש שתיגע גם במקומות אחרים".

יש גם רייטינג

מה שמוסיף לאופטימיות סביב עתיד כדורגל הנשים המקצועני בארה"ב היא החזרה המאוד מוצלחת של הליגה דווקא בקיץ הזה, כשמרבית הספורט מושבת לגמרי, או מתקשה למצוא את דרכו חזרה. אמנם השחקניות הללו רגילות לשחק מול יציעים ריקים למדי, אבל בהיעדר אלטרנטיבות ועם שיפור גדול ברמה, הרייטינג של הליגה הקיץ הוא הגבוה בהיסטוריה, וראשי הליגה מקבלים מחמאות על נהלי קורונה מוצלחים ששומרים על בריאות השחקניות.
4 צפייה בגלריה
ליסה ביירד
ליסה ביירד
חוללה שינוי. ליסה ביירד
(צילום: AP)
ואם רוצים למצוא עוד סיבה לכך שליגת הנשים בארה"ב מתחילה סוף־סוף להתרומם, אפשר למצוא אותה בקומישנרית ליסה ביירד, אשת עסקים המתמחה בספורט, שמונתה לתפקיד בפברואר האחרון. אמנם לקח שלוש שנים למנות אותה כמחליפה לקומישנר הקודם, והכושל, ג'ף פלאש, אבל היא לקחה את התפקיד עם אנרגיות גדולות וחשיבה מקורית. עכשיו גם נשות הוליווד נכנסות לתמונה, וזה כבר משחק אחר לגמרי.