מועדוני פאר הודיעו על הקמת ליגה חדשה
(צילום: משי בן עמי)

מה זו הסופר-ליג החדשה?

הלילה (בין ראשון לשני), אחרי שנים ארוכות של ספקולציות שונות בנושא, הודיעו רשמית 12 מועדוני ענק באירופה על הקמתה של סופר-ליג פרטית בה ישחקו במקום בליגת האלופות, שתיתן פייט למסגרת של אופ"א.
הנציגות הגדולה ביותר ברשימה היא של הפרמייר-ליג, עם ליברפול, צ'לסי, ארסנל, טוטנהאם, מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי - לצד ריאל מדריד, אתלטיקו מדריד וברצלונה הספרדיות, ויובנטוס, אינטר ומילאן האיטלקיות. אלו ה-12 שחתמו על ההסכם להקמת הליגה. הליגה החדשה תכלול 20 קבוצות, 15 קבועות (בדומה ליורוליג בכדורסל), כשבכל שנה ייערך טורניר מוקדמות ממנו יעלו קבוצות נוספות. המועמדות הראשיות להצטרף הן פ.ס.ז', באיירן מינכן ודורטמונד, אך שתי הראשונות מעדיפות להישאר בצד של אופ"א.
6 צפייה בגלריה
מסי ורונאלדו
מסי ורונאלדו
מסי ורונאלדו. בקרוב בסופר ליג
(צילום: getty images)
6 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש
ברונו פרננדש
גם יונייטד תהיה שם. פרננדש
(צילום: AFP)
איך יעבוד הפורמט? 20 הקבוצות יחולקו לשני בתים של 10 קבוצות כל אחת, וכל קבוצה תשחק 18 משחקים בסך הכל (9 בבית, 9 בחוץ). שלוש הראשונות מכל בית יעלו אוטומטית לשלב רבע הגמר, והקבוצות שתסיימנה במקומות 4-5 ישתתפו בפלייאוף על שני המקומות הנוספים. רבעי וחצאי הגמר ישוחקו בשיטת בית וחוץ, והגמר - כמו שהתרגלנו - משחק אחד על התואר.

מה הוביל למהלך?

הקבוצות הבכירות ביבשת חתרו למהלך, לאחר שהבינו שני דברים. הראשון, רצון ליותר משחקים גדולים. לא עוד מפגשים מול נציגות ממדינות קטנות או יריבות חלשות בשלבים מוקדמים, אלא קרבות ראש בראש מול השמנת של הכדורגל האירופי, מה שלא תמיד היה מתאפשר. ריאל מדריד, לשם דוגמה, תפגוש את ליברפול, יובנטוס או מנצ'סטר סיטי פעמיים בשנה, ואולי אף יותר.
הדבר השני, כסף - והרבה ממנו. על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", כל קבוצה שתיכנס לליגה החדשה תזכה למענק של 425 מיליון דולר. בנוסף, הקבוצות יזכו למענקים שיגדלו בשלבים המאוחרים ויגיעו למיליוני אירו - מה שיוכל לתת שקט כלכלי למועדונים. בנוסף, הקבוצות יהיו אלו שיביאו את הספונסרים ולא יצטרכו להתחלק ברווחים עם אופ"א או גורם מצד שלישי.
6 צפייה בגלריה
אלכסנדר צ'פרין
אלכסנדר צ'פרין
אלכסנדר צ'פרין. נשיא אופ"א ניסה לפייס את הגדולות
(צילום: רויטרס)

איך הכסף יחולק?

המועדונים מרגישים שהם אלו שמושכים את הקהל והצופים, משקיעים הון ברכישת כוכבים ובתשלום המשכורות שלהם – ובינתיים אופ"א גוזרת את הקופון, מרוויחה סכומים אדירים ממכירת חסויות וזכויות שידור, ולא מנפחת בהתאם את כספי ההשתתפות והפרס. למרות שהפורמט החדש אמור לסדר לקבוצות המובילות חלק גדול יותר מההכנסות כסעיף נוסף ברפורמה, זה עדיין לא משתווה למה שיוכלו להרוויח בסופר-ליגה.
בואו נדבר במספרים: מי שתזכה השנה בצ'מפיונס תקבל קרוב ל-85 מיליון יורו, שמגלמים את הפרס על התואר והחלק היחסי בזכויות השידור, שנותן עדיפות לקבוצות משווקים גדולים יותר באירופה. הסכום הכללי שמחולק לכל המשתתפות, כולל אלו שלא עברו את המוקדמות, עומד על מעט יותר מ-2 מיליארד יורו.
6 צפייה בגלריה
מילנר בפעולה
מילנר בפעולה
ליברפול וריאל מדריד שואלות: איפה הכסף?
(צילום: AFP)
וההבדל עצום: בסופר-ליג, השותפות עם גופים כמו DAZN (שירות שידורי ספורט בסטרימינג) ובית ההשקעות ג'יי־פי מורגן (ילווה למועדונים המייסדים 6 מיליארד דולר כדי לגלגל את הפרויקט) תהיה רווחית יותר עבור הקבוצות. בעוד ההכנסה של אופ"א מעונת צ'מפיונס עומדת על כ-3 מיליארד יורו, סכום ממנו כאמור רק כשני-שלישים הולך לעשרות הקבוצות שבמפעל, בסופר-ליגה 15 המייסדות מקוות להכניס 4 מיליארד בעונה (מאחר שהמשחקים יהיו אטרקטיביים יותר ויפגישו מדי שבוע ענקיות) – ועוד לפני קיום המשחקים הן יחלקו ביניהן "מענק תשתית" ראשוני שיעמוד במינימום על 3.5 מיליארד יורו, לפי ארבע מדרגות רווח שייקבעו ביניהן (שש מהן יקבלו לפחות 350 מיליון יורו). המטרה של המענק הייחודי היא להזרים כסף שיפצה על הכנסות אבודות מאירוח באצטדיונים ריקים בימי הקורונה.

מה הן ההשלכות האפשריות על עולם הכדורגל?

הסופר-ליג תצא לפועל, על פי ההודעה, כבר בחודש אוגוסט והיא צפויה לפגוע מהותית בליגת האלופות, שכבר עכשיו ישנם דיווחים שהיא תבוטל העונה. העניין בצ'מפיונס ייעלם, אופ"א תספוג מהלומה עם קיצוץ משמעותי בסכומים שתקבל עבור זכויות השידור, והדבר יורגש בכל הכדורגל האירופי, עם צמצום במענקים לקבוצות מליגות קטנות יותר, והגדלת הפערים של מועדוני העל מהיריבות.
מצד שני, אותם מועדונים לוקחים סיכון גדול. לא מדובר רק בפגיעה בתדמית שלהם (פרשנים באנגליה כבר האשימו אתמול את הקבוצות הללו בתאוות בצע, וגארי נוויל אמר שמדובר ב"פשע נגד הכדורגל"): פיפ"א, שמנסה לסייע לאחות הקטנה אופ"א, כבר איימה בתחילת 2021 כי לא תכיר במפעל החדש, וכי שחקנים שישתתפו בו לא יורשו לשחק במפעלים העולמיים השונים - ובראשם המונדיאל.
6 צפייה בגלריה
גארי נוויל לא אהב את ההחלטה
גארי נוויל לא אהב את ההחלטה
גארי נוויל לא אהב את ההחלטה
(צילום: EPA)

מה יהיו ההשלכות על העונה הנוכחית?

השאלה הגדולה כמובן: מה יעלה בגורלה הנוכחי של ליגת האלופות ואיך אופ"א תגיב בשטח להודעה הדרמטית וכעת גם הרשמית של מועדוני הפאר?
על פי דיווח ברשת BBC, אופ"א ככל הנראה תבטל את שארית העונה בליגת האלופות ובליגה האירופית (שם הגיעו, כזכור, כבר לחצי הגמר). כמו כן, נשקלת האפשרות שפריז סן ז'רמן - הקבוצה היחידה מבין העולות לחצי הגמר הצ'מפיונס שלא "ערקה" לסופר-ליג, כעל הזוכה החדשה.
ואם זה לא מספיק, לפי פרסום של העיתונאי האיטלקית המוערך, פבריציו רומנו, מלבד הסנקציות שאופ"א, כאמור, מתכוונת להטיל על הקבוצות והשחקנים, ייתכן שגם היורו הקרוב יבוטל. היורו, למי ששכח, נדחה מהקיץ שעבר בשל מגפת הקורונה ואמור להיערך במספר מדינות ברחבי היבשת, עם קהל.