מכירים את זה כשאתם חוגגים יום הולדת ואז אתם אומרים לעצמכם "לא גדלתי בשנה, הזדקנתי בשנה"? אז מסתבר שלא כולם כאלו. תשאלו את טום בריידי, לברון ג'יימס, כריסטיאנו רונאלדו, זלאטן איברהימוביץ', רוג'ר פדרר ועוד כמה קשישים שצוחקים על המשפט הזה, מזלזלים בו וגם כשהם אחרי גיל 35 (אחד מהם כבר מזמן חצה את ה-40) שום דבר לא עוצר אותם והם נמצאים בטופ של הטופ.
מאחוריהם קריירה בת לפחות 18 שנים, אבל הם עדיין רעבים, הם עדיין מחפשים עוד תואר, עוד טבעת, עוד גביע, עוד שער, עוד מסירה לטאצ'דאון, עוד סל או חבטה מנצחת – ואותו רעב לניצחון הוא גם זה שגורם להם להתמודד מול ספורטאים שצעירים מהם בעשור או יותר, כאלו שעוד לא היו על פסגת האולימפוס, שעוד לא הגשימו את החלומות שלהם ועם רצון להוכיח את עצמם מול אותן אגדות.
7 צפייה בגלריה
לברון, רונאלדו, בריידי
לברון, רונאלדו, בריידי
עדיין רעבים מתמיד. לברון, רונאלדו, בריידי
(צילום: AP, AFP)
את אותו רעב הם גם מנצלים כדי לשמור על הנשק שלהם (הגוף כמובן) בכשירות מלאה לאורך שנים רבות, והרבה מעבר למה שמישהו ציפה או חלם.

פיג'מה מיוחדת ותוכניות אימונים לכמה שנים

כשטום בריידי זכה בסופרבול הראשון שלו בקריירה ב-2002 הסרט "ספיידרמן" (ההוא עם טובי מגווייר) בדיוק יצא לבתי הקולנוע, להקת ניקלבק המושמצת פרצה לתודעה ופטריק מהומס, הקוורטרבק של קנזס סיטי, הקבוצה אותה בריידי וטמפה ביי ניצחו אתמול לפנות בוקר (בין ראשון לשני) בסופרבול, היה בסך הכל בן 6.
אז איך 19 שנים מאוחר יותר, בגיל 43, הוא מצליח לשמור על עצמו בריא, אתלטי ובעיקר בטופ של אחד הענפים הכי שוחקים פיזית שקיימים. במילה אחת: סדר.
7 צפייה בגלריה
טום בריידי
טום בריידי
סדר יום קפדני. טום בריידי
(צילום: getty images)
(שגרת האימונים של טום בריידי)

לא יפתיע אתכם לגלות שלבריידי יש סדר יום קפדני, שכולל תפריט מובנה שמכין לו שף צמוד, אימונים גופניים מותאמים אישית ושגרת יום כמעט רובוטית, הכל כדי להיות זמין ומוכן לפעם הבאה שיצטרך לעלות למגרש ולהתמודד עם ענקים בגובה 1.95 מ' ששוקלים 120 ק"ג ומפגש איתם דומה מאוד לתאונת דרכים.
ב-2014 עלו תהיות לגבי כמה בריידי, אז בן 37, מסוגל עוד לסחוב ולשחק ב-NFL הפיזית, והוא ממש לא היה מרוצה מכך: "כשאני אהיה גרוע, אני אפרוש. אבל אני לא מתכוון להיות גרוע עוד הרבה מאוד זמן".
כמעט שבע שנים מאוחר יותר הוא לא מאט, שבר את השיא של עצמו כקוורטרבק המבוגר אי פעם שזוכה בסופרבול וגם התחייב שישוב בעונה הבאה. השכר שלו, 25 מיליון דולר לעונה, וזה כמובן ללא חוזי פירסום רבים שמקפיצים את הסכום הזה הרבה יותר גבוה, מאפשר לו לעשות מה שהוא רוצה, וזה טוב, פשוט כי הוא אובססיבי לגבי הגוף שלו.

בניו יורק טיימס חשפו את שגרת היום הפנאטית שלו. הוא הולך לישון ב-20:30 כל ערב, מקפיד על טמפרטורה מדויקת בחדר, נמנע ממכשירים אלקטרוניים לפני השינה ואפילו משתמש בפיג'מות מיוחדות (באמת) שעוזרות להחלמה מהירה יותר של הגוף ומסייעות לשינה בריאה. רוצים אחת כזו גם? הן עולות כ-200 דולר כל אחת.
הוא מתעורר ב-5:30 לפנות בוקר, שותה לו שייק בריאות ומיד הולך לחדר הכושר. מאמן העל אלכס גררו, כך טוענים, מכיר את הגוף של בריידי יותר טוב מאשר אשתו ג'יזל בונדשן. הוא הצליח לארגן את שגרת האימונים שלו כמה חודשים ואף מספר שנים קדימה. למעשה, כדי למנוע קרעים בשרירים, בריידי כמעט לא עובד בשנים האחרונות עם משקולות וכל סט ושגרת אימון מוכתבים לו עד הפרט האחרון.

השיא בגיל 27? הצחקתם אותם

אבל בריידי ממש לא כוכב העל היחיד שהפך את הגוף שלו למקדש ושומר בקנאות על הדבר הכי חשוב לספורטאי, הבריאות שלו. בעבר גיל 27 נחשב לשיא הקריירה של ספורטאי מקצוען. לא עוד. רונאלדו היה על פי רבים שחקן הכדורגל הגדול בכל הזמנים, לפחות בתקופה שהיה בשיאו, אבל לא הצליח לשמור על השיא הזה מעבר לגיל 30.
"הוא שוקל קצת יותר מ-90 ק"ג, אבל קילו אחד יותר או פחות במקרים הללו זה עניין מאוד זניח". את המשפט הזה אמר עוזר מאמן נבחרת ברזיל עליו, רגע לפני המשחק הראשון של הסלסאו במונדיאל 2006. בן כמה היה אז אחד החלוצים הגדולים אי פעם? רגע לפני גיל 30. רונאלדו אמנם כבש שלושה שערים במונדיאל ההוא והפך (זמנית) לכובש הגדול בהיסטוריה של גביע העולם, אבל הקריירה שלו כבר הייתה בדעיכה, ובעונה לאחר מכן, האחרונה שלו בריאל מדריד, פאביו קאפלו ייבש אותו בגלל בעיות משקל.
7 צפייה בגלריה
סבל מבעיות משקל לאורך הקריירה. רונאלדו
סבל מבעיות משקל לאורך הקריירה. רונאלדו
סבל מבעיות משקל לאורך הקריירה. רונאלדו
(צילום: getty images)
המקרה של רונאלדיניו היה דומה. הוא לא נהנה משנים גדולות רבות, ולמרות שראו את הכישרון ברגליים, החל מגיל 30 הוא היה כבד מאוד. במקום לככב על הדשא הוא חגג במועדונים והעדיף לבלות מאשר לעבוד. אם הבעיות של רונאלדו הברזילאי היו בעיקר פיזיות והוא התקשה לשמור על אורח חיים ספורטיבי, אלו של רונאלדיניו היו מנטליות – הוא פשוט איבד את החשק. לספורטאי-העל של היום זה פשוט לא קורה: הם נשארים רעבים ומחפשים איך לאתגר את עצמם.
לפני מספר שנים, שורה של מדענים התאספה כדי לנתח את היכולות של כריסטיאנו רונאלדו. באחד הניסויים הוא היה צריך לכבוש שערים מהגבהות – עם קאץ' אחד: כל האורות כבים בשנייה שהכדור מוגבה לעברו. רונאלדו כבש בכל פעם. לאחר מכן נתנו לשחקן חובבן לנסות זאת, והוא אפילו לא הצליח לגעת בכדור. "רונאלדו אימן את המוח שלו לעבוד באופן אוטומטי בעקבות שעות של אימונים. כשהוא עולה על המגרש יש לו את היכולת לבצע פעולות מסובכות בלי לחשוב או אפילו להסתכל על הכדור", נכתב בדוח.

הכל מחושב עד רמת הגרם

אז זה המוח, ומה לגבי הגוף? הבדיקות הרפואיות המקיפות שעבר CR7 לפני שחתם ביובנטוס בקיץ 2018 חשפו כי לסופרסטאר יש רק שבעה אחוזי שומן (כשלושה אחוז פחות משחקן מקצוען ממוצע) ומסת השרירים שלו עומדת על כ-50 אחוז, כארבעה אחוז מעל הממוצע. בשורה התחתונה, הצוות הרפואי של יובה קבע שלכריסטיאנו גוף של שחקן בן 20 ולא בן 33. עכשיו הוא כבר בן 36 ולא מראה סימנים לדעיכה – תראו את טבלת הכובשים בסריה א', אותה הוא מוליך עם 16 שערים ב-17 משחקים ורק לאחרונה הפך לגדול הכובשים בכל הזמנים.
מיד אחריו בטבלה נמצא עוד "סבא", זלאטן איברהימוביץ', שאם לא עקבתם, כבר בן 39 ובכל זאת מוביל את מילאן לעונה הטובה ביותר שלה מאז האליפות האחרונה לפני עשור. איברה כבש בינתיים 14 שערי ליגה וגם הוא, למרות שכלפי חוץ האופי שלו נראה שכונתי, פנאט לגבי כל פרט בחייו.
7 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
רק שבעה אחוזי שומן בגוף. כריסטיאנו רונאלדו
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
איברהימוביץ' חוגג
איברהימוביץ' חוגג
פחות חדר כושר, יותר טאקוונדו. זלאטן איברהימוביץ'
(צילום: רויטרס)

תאמינו או לא, אבל בבדיקות מהירות שנעשו בחודש נובמבר האחרון באיטליה, הוא סיים במקום השלישי מבין כל השחקנים. מי ידע שזלאטן מהיר? תוכנית התזונה שלו מאוד דומה לזו של כריסטיאנו ועל פי ג'י-קיו איטליה כל דבר שהוא אוכל נשקל ונמדד עד רמת הגרם.
הדיאטה שלו היא עתירת פחמימות והוא מקפיד לשמור את משקל הגוף שלו בין 92 ל-94 ק"ג, לא באמת הרבה לשחקן בגובה 1.95 מ'. אתם לא תופתעו לשמוע שזלאטן לא ממש אוהב לבקר בחדר הכושר, אבל יש לו אלטרנטיבות. הוא מקפיד על אימוני טאקוונדו דרום אמריקאי עם המומחה העולמי נילסון דמאסנה. השוודי מאמין שבמקום להוסיף מסת שריר, הוספת גמישות לשרירים שלו הרבה יותר מתאימה לסגנון המשחק שלו, ובטח לגיל שלו.

פלאי הטכנולוגיה

אז כמו שאמרנו, כדי לשמור על הגוף צריך להשקיע כסף, והרבה. כוכב הלייקרס לברון ג'יימס משקיע כ-1.5 מיליון דולר לשנה כדי להישאר בטופ. הבית שלו מצויד בחדר כושר משוכלל, יש לו שני מאמנים אישיים והוא נוסע לכל מקום עם מאמן צמוד, תזונאי ושף פרטי.
לברון גם אוהב טכנולוגיה, ורכש תא לחץ שעוזר לו בשיקום אחרי משחקים (טיפול פרטי עולה כ-2,000 דולר). הוא עובר באופן קבוע טיפולי קריותרפיה (טיפול שמקפיא את הגוף וגורם לו לרעוד, וכך מזרז את החלמת השרירים) ומשתמש במגפיים מיוחדים שגורמים לשרירים להחלים מהר יותר.
7 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס
לברון ג'יימס
שני מאמנים אישיים, תזונאי ושף פרטי. לברון ג'יימס ממריא
(צילום: AFP)

אימון לברון בזמן הסגר
כל הדברים האלו עובדים לו מצוין. בעונה האחרונה ג'יימס שיחק 67 משחקים מתוך ה-71 של קבוצתו בעונה הסדירה, אבל הוריד את מספר הדקות (34.6 דקות לערב, הכי מעט בקריירה), הכל כדי להיות מוכן למאני טיים של העונה, שם הוביל את אל-איי לאליפות כשמשחקי הפלייאוף נערכו כולם בבועה באורלנדו.
"אני חושב שהשוני בין המצב הפיזי שלי כשהייתי צעיר לבין המצב עכשיו הוא ההתמקדות באיכות לעומת הכמות", אמר לפני כשנתיים רוג'ר פדרר (39). "כשהייתי צעיר נשארתי כמה שיותר בחדר הכושר ועל המגרש כדי לראות אם אני יכול להתמודד עם זה מנטלית. היום אני יודע שיש לי את האנרגיות אם אצטרך לשחק חמש מערכות. הדבר החשוב ביותר הוא להיות ממוקד מטרה ושהראש יהיה במקום הנכון כדי להישאר בריאים פיזית. זה דורש הרבה מאוד עבודה".
7 צפייה בגלריה
רוג'ר פדרר
רוג'ר פדרר
"הדבר החשוב ביותר הוא להיות ממוקד מטרה". רוג'ר פדרר בפעולה
(צילום: AFP)

נכון, השווייצרי לא נראה שרירי במיוחד או מנופח, אבל אל תטעו, הוא אחד השחקנים העמידים בסבב. נכון, כרגע הוא מחלים מפציעה ארוכה, אבל היא נדירה מאוד עבורו והפעם הנוספת היחידה בה החסיר תקופה משמעותית מהמגרשים הייתה לפני ארבע שנים, אז נאלץ לעבור ניתוח בברך שהשבית אותו לחצי שנה. הוא מודע מאוד לגופו ומתאים את הקריירה לשינויים. פדרר החליט להוריד עומסים, מוותר פעם אחר פעם על עונת החימר, משקיע מאמצים כדי להיות מוכן לאוסטרליה (השנה היא יוצאת הדופן) ולווימבלדון ואין לו ממש מחשבות על פרישה.
למרות שהרמה של היריבים תמיד תשתפר והאתגר יהיה קשה יותר, הגדולים באמת יודעים איך למקסם את היכולות כדי להאריך את הקריירה ולשמור על עצמם בריאים ודומיננטיים, וכנראה שאנחנו נמשיך לראות את אותם פרצופים גם עוד מספר שנים, לפחות עד שיימאס להם.