בסיום ה־2:2 שלשום ניגש מאמן סכנין ניסו אביטן לעמדת הראיונות והתלונן על כך ששחקן הפועל באר־שבע קילל אותו. הוא אפילו לא היה צריך לנקוב בשם. היה ברור לכולם במי מדובר.
שנה וחודשיים אחרי שנחת בארץ הקודש, ז'וזואה הפך למנהיג הבלתי מעורער של הפועל באר־שבע, אבל גם לילד הרע של הכדורגל הישראלי – ללא תחרות. לצד מהלכי קסם על המגרש, הוא לא מפסיק לייצר שערוריות, שלפעמים עוברות את הגבול. לאורך ההיסטוריה כבר היו לבאר־שבע כוכבים שסיפקו כותרות גם מחוץ למגרש, אבל נראה שטראבל־מייקר כמו הפורטוגלי גם זקני העיר לא זוכרים.
6 צפייה בגלריה
ז'וזואה חוגג
ז'וזואה חוגג
טראבל-מייקר כמו ז'וזואה גם זקני ב"ש לא זוכרים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
ז'זואה חוגג
ז'זואה חוגג
בש ובישל כמעט ללא הפסקה. ז'וזואה
(צילום: אורן אהרוני)
שימו לב לכמות התקריות בהן הפורטוגלי היה מעורב בארבעת החודשים האחרונים בלבד: קילל קוון במשחק ליגה נגד אשדוד, שלח מרפק שגרם לדימום בפניו של אלמוג כהן מנתניה, דבר שהוביל להשעיית השופט לירן ליאני משום שלא הרחיק אותו, ועכשיו ההתגרות באביטן. וזה לא הכל. גם בכירים במועדון הספיקו לפגוש את הצד הפחות רגוע שלו, למשל המנהל אביתר אילוז, שספג ממנו קללות בזמן מחנה האימונים באשקלון, מאחר שלא היה מרוצה מתנאי החדר שהוצע לו. אבל האירוע המשמעותי מכולם התרחש בזמן משחקון פנימי, שבמהלכו ז'וזואה לא אהב החלטה של ברדה, ששימש כשופט, והתפרץ לעברו. לטענת גורמים במועדון, הפורטוגלי לא הסתפק במילים אלא גם ניסה לתקוף פיזית את עוזר המאמן.

הפרויקט של אבוקסיס

ואלו רק התקריות שזכו להד תקשורתי. בשבוע שעבר נראה ז'וזואה שולח מרפק לכיוונו של טל בן־חיים ממכבי ת"א. בבאר־שבע מספרים גם על עימותים עם חבריו לקבוצה: חנן ממן (בעונה שעברה), גל לוי ורואי אביטן (הבן של ניסו) ולאחרונה גם רמזי ספורי. אפילו חגיגות השמחה שלו לאחר שערים נראים לעיתים כהתרסות עם סימני השתקה ליריביו, ופעם אחת אפילו לאוהדים שלו. מכל התקריות האלו הוא יצא בזול: בארץ ז'וזואה מעולם לא הורחק, ורק לאחר העימות עם ברדה החליטה הקבוצה לגזור עליו עונש סמלי: השעיה ממשחק אימון וקנס כספי קטן.
6 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס עצבני
יוסי אבוקסיס עצבני
יחס סלחני. אבוקסיס
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
(צילום: עוז מועלם)
יש סיבה לכך שבמועדון מטפלים בז'וזואה בכפפות של משי, ככה זה כשאתה המאסטרו. לאחר שהצטרף בספטמבר שעבר, נדרשו לו כמה חודשים להיכנס לקצב, ואז הגיעה פגרת הקורונה הראשונה שהייתה טראומטית עבור באר־שבע, לאחר הודעת העזיבה של הבעלים אלונה ברקת ואיבוד המבצר טוטו־טרנר בגלל בעיות בטיחות. אבל עם חזרת הליגה הקבוצה גילתה שחקן אדיר.
הוא כבש ובישל כמעט ללא הפסקה, סחף את קבוצתו לזכייה היסטורית בגביע והוביל אותה לשלב הבתים של הליגה האירופית. התרומה ההתקפית שלו כל כך משמעותית, עד שקשה לזכור שער שבו לא היה מעורב, אם זה בכיבוש או בבישול גאוני.
האמת היא שאי אפשר לבוא בטענות לבאר־שבע על היחס הסלחני כלפיו. בלעדיו אין לקבוצה יותר מדי מה למכור, צריך להודות בזה. התחושה היא שאיתו השמיים הם הגבול, גם בליגה וגם באירופה. גורם המקורב למועדון מספר: "ז'וזואה הוא שחקן פנומנלי. יש לו רגל שמאל מדהימה ולפעמים נראה שהוא יכול לעשות במגרש כל מה שהוא רוצה. הוא מתאמן יוצא מן הכלל, כל הזמן עובד קשה, רץ ומשתדל. העונה הוא הפך לדמות מרכזית אפילו יותר. הקבוצה נבנתה סביבו והוא לוקח אותה על הכתפיים שלו". ואכן, אלה הדברים ועל כך תעיד העובדה שבאר־שבע סירבה לדון באפשרות החזרתו של דן ביטון, כדי לא לפגוע במעמדו של הפורטוגלי.

התאהב בעיר

בכלל, החיבור בין המאמן לקשר נראה כמו זיווג משמיים. כשחקן, אבוקסיס בעצמו ידע "להתלכלך" עבור קבוצתו ולייצר אש. גם הוא היה אהוב מאוד על האוהדים ושנוא נפשן של היריבות. כמאמן אבוקסיס הוכיח שהוא יודע לגרום לשחקנים בעלי תדמית בעייתית לפרוח על הדשא, והדוגמה המובהקת היא ירדן שועה, שהיה פרויקט אישי שלו בבני־יהודה.
6 צפייה בגלריה
הפועל באר שבע
הפועל באר שבע
לפעמים הוא גם יוצא מהמסגרת
(צילום: עוז מועלם)
"למזלו של ז'וזואה, הוא מצא מאמן שמצליח להכיל אותו ולהוציא את כל הטוב שבו", סיפר מקורב לשניים. "ליוסי יש חיבור יוצא מן הכלל עם חבר'ה מהסוג הזה. הוא יודע מצד אחד לדרוש ולהעמיד אותו במקום, אבל מצד שני עושה זאת בחוכמה כדי לא לאבד אותו. יוסי מקבל ממנו לא רק שערים ובישולים אלא גם הרבה ווינריות ומנהיגות. יש לו את ה'בריחות' האלה שהוא חוטף פה ושם קריזה ויוצא מהמסגרת. בלי זה הוא היה משחק בקבוצות מליגות אחרות לגמרי, שהיו משלמות לו לפחות 5 מיליון יורו לעונה".
ז'וזואה (30), שכבר שיחק בנבחרת פורטוגל, עוד יכול לחזור לרמות הגבוהות, אבל בינתיים טוב לו בבאר־שבע והוא מרגיש בבית. כבר בקיץ האחרון הקשר יכול היה לעזוב ואולי להרוויח סכומים גבוהים יותר, אך החליט להמשיך ואפילו לקצץ משמעותית בשכר בעקבות המשבר הכלכלי בתקופת הקורונה.
6 צפייה בגלריה
כבר שיחק גם בנבחרת פורטוגל
כבר שיחק גם בנבחרת פורטוגל
כבר שיחק גם בנבחרת פורטוגל
(צילום: gettyimages)

באר־שבע: "מביא תשוקה, שמחים שהוא איתנו"

מהפועל באר־שבע נמסר: "בכל ארגון גדול יש תמהיל של אנשים בעלי אופי שונה. במועדון הכדורגל הפועל באר שבע התמודדנו בעבר, אנו מתמודדים היום וכנראה גם בעתיד נתמודד עם שחקנים רבים בעלי אופי שונה".
"לז׳וזואה הרבה מעלות חיוביות, עליהן לא מרחיבים בתקשורת, במיוחד בעת הזו כשבקלות אפשר להרגיש את הסיקור התקשורתי השלילי והמגמתי סביב השחקן. בקיץ האחרון השחקן הוכיח נאמנות כשהיה הראשון לוותר על סכום כספי גבוה ולבוא לקראת המועדון עם תשוקה רבה למשחק. למרות מקצועיותו, עליה לא נרחיב, תרומתו הרבה למועדון ולאווירה בחדר ההלבשה כמו גם מנהיגותו, הסיקור התקשורתי סביבו אינו דומה לסיקור של אף זר שהגיע לאחרונה לכדורגל הישראלי. כתבה זו הינה דוגמא נוספת לכך. נדגיש כי המועדון מתרכז במטרות העכשוויות ותגיע העת גם לעסוק בחוזהו של השחקן. אנו שמחים מאד שז'וזואה איתנו ומקווים לעמוד יחד בכל המטרות".