אחד התשלומים שמשקיעים אוהבים לקבל יותר מכל הוא התשלום המכונה "דיבידנד". מדובר בתקבול שמקבל בעל מניות אשר מושקע בחברה, ואת הראשון הוא מקבל במידה שהחברה הרוויחה בשנה או ברבעון שחלפו. בתרגום חופשי, דיבידנד הוא למעשה מה שנותר לחברה לחלק מהרווח הנקי של אותה תקופה נתונה. יש לכך מספר סיבות: ראשית כל, חברה ציבורית טומנת בחובה מטרת על, מטרת הרווח, גם אם החברה היא בעלת מוצר מציל חיים שעתיד לשנות את האנושות. רווח לבעלים, למנכ"ל, לעובדים ולבעלי המניות של החברה, לאלו שמניעים ומזיזים את החברה בכל יום מסחר שעובר, אלו שתומכים בה ודואגים לה בכל עת
הלכה למעשה, בואו ניקח קבוצת כדורגל או קבוצת כדורסל ותיקה. יש מאחוריה מועדון מבוסס והיא בעלת אופי משלה שלא חולף עם הזמן. כמובן שיש לה קבוצות אוהדים חזקות, ומשחק ללא קהל מרגש הרבה פחות. לאור האמור, ניתן לומר כי האוהד הוא הנפש של הקבוצה במרבית המקרים, וביתר שאת כאשר מדובר בקבוצות ותיקות, שם אוהדי הקבוצה אפילו חזקים ובעלי כוח רב יותר.

1 צפייה בגלריה
אוהדי פלומניזה
אוהדי פלומניזה
אוהדי פלומיננזה
(צילום: AP)

אם נעשה הקשה מן העולם הכלכלי לעולם הספורט, אזי שכל אוהד של כל קבוצה כלשהי הוא מעין משקיע. ודאי שהיחס אינו שווה: בראשון נלקח סיכון פיננסי גדול, ואילו בשני לעתים מדובר בעיקר בתחביב. אך אם נבחן את הדבר בעין ביקורתית יותר, ייתכן שיש פה השוואה מדויקת. כפי שמשקיע משקיע זמן והון על מנת לראות חברה כלשהי צומחת, כך גם אוהד של קבוצת ספורט, שאפילו עושה זאת יותר מהראשון במצבים מסוימים. סכום ההשקעה הכספית הוא אינו אותו סכום, אך ראשית, כסף אינו משמעות, ולעתים זמן שווה יותר.
לא נדיר לראות אוהד שרוף נותן יותר זמן לקבוצה מאשר משקיע פיננסי. אם כך, ורק לשם שעשוע, דמו לכם שאוהד ימנף את הקבוצה שלו ויגרום לה להרוויח בסוף שנת המס, וגם יהנה מרווחי החברה, שווה ערך לדיבידנדים בעולם הספורט. הדבר מקסים ואוטופי בו זמנית. היגיון יש בו: עקרונית, אוהדים הם כאמור הנפש של הקבוצה, ומשקיעים זמן וכסף. הם מרימים את הקבוצה מעלה, מגיבים ותומכים בזמנם הפנוי, מגנים על השחקנים ומהווים את הרוח הגבית. בלעדיהם הקבוצה חסרת נשמה, אלא רק גוף ריק.
במציאות מקבילה, אוהד שרוף היה מקבל בסוף כל רבעון מענק בדמות כסף, אם הקבוצה שלו הייתה מצליחה בתחרויות בהן היא משתתפת. אני לא מצליח לדמיין כעת את המכשיר, אבל תחשבו על כלי כלשהו דרכו היה צובר נקודות על ההשקעה האישית, ובכך מגדיל את התגמול שלו. ומעפילה מעלה בשרשרת הקבוצות והוא היה באמצעות מכשיר כלשהו שאין הכותב מצליח לדמיין כעת, צובר נקודות אשר היו מזכות אותו בתגמול גבוה יותר - כמו שמשקיע בעל יותר מניות זוכה לדיבידנדים גדולים יותר.
נו טוב, ברור לי בתור משקיע שהדבר לא אפשרי כרגע - אבל מי יודע, אולי יום אחד יחליט בעלים עשיר לפנק את האוהדים שלו. זה יכול להיות מגניב לאוהד הממוצע, ובעיקר יכול לשנות את הכללים באהדת הספורט.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.