דודי סלע מדבר על מילאן מאטוביץ'
מילאן מאטוביץ' נחשב לאחד הכישרונות הבולטים בטניס הישראלי. רק בן 12, אבל כבר שלוש פעמים אלוף הארץ, ומדורג בין 20 השחקנים הטובים בסבב האירופי מבין בני גילו. "הרבה זמן לא נתקלתי בילד עם פוטנציאל כל כך גבוה", אומר עליו דודי סלע. מילאן, שחי בארץ מגיל שלוש, הגיש השבוע בקשת אזרחות, לו ולמשפחתו.
אם השם מאטוביץ' מצלצל לכם מוכר, זה לא במקרה. מילאן הוא בנו של הכדורגלן דושאן מאטוביץ' (37), שמשחק כאן כבר כמעט עשור. המגן השמאלי הסרבי הגיע לישראל ב־2011 והיה חלק מרכזי באליפות ההיסטורית של קריית־שמונה. אחר כך נדד לקבוצות אחרות: בית"ר ירושלים והפועל כפר־סבא (בשתיהן היה קפטן) ולאחרונה בני־לוד.
5 צפייה בגלריה
מאטוביץ' והבן
מאטוביץ' והבן
כישרון בולט. דושאן מאטוביץ' ובנו מילאן
(צילום: עוז מועלם)
מאטוביץ' הצעיר רוצה לשחק עבור המדינה. עם זאת, להוריו וכמובן גם לו אין אזרחות. ביום שבו אביו לא ימצא קבוצה בארץ, הם ייאלצו לעזוב את ישראל. "אני מרגיש ישראלי לכל דבר. באתי לפה ילד קטן ואני אוהב את החברים בארץ ואת האווירה".
איך אתה רואה את עצמך מתקדם בשנים הקרובות בטניס? "אני מתאמן טוב ובצורה רצינית, יש לי מאמן מצוין. אני רוצה מאוד להצליח בענף ולייצג את ישראל בעולם".
5 צפייה בגלריה
דודי סלע ווימבלדון
דודי סלע ווימבלדון
מפרגן. דודי סלע
(צילום: רויטרס)
בשבילך זו האפשרות היחידה? "כן, אני מרגיש ישראלי לכל דבר, זה יהיה פספוס אם לא אשאר פה".
מאטוביץ' האב אמנם קיבל בחודש יוני היתר עבודה לשנה לשחק בבני־לוד, אך הקבוצה ירדה לליגה א' שבה לא ניתן לרשום זרים – וכעת הוא נותר ללא קבוצה. מבחינתו, ישראל היא הבית. "הייתה לי קריירה ארוכה כאן. מרכז החיים שלי הוא בארץ". על הדור הבא במשפחה הוא אומר: "למילאן יש יכולת טובה מאוד. הוא עובד חזק ואם ימשיך ככה, הוא יהיה מקצוען".

תרומה עתידית

בכירים בטניס המקומי, כמו סלע ומנהל נבחרת ישראל רונן מורלי, סבורים שצריך להשאיר את מילאן בישראל. "נכון להיום הוא הטוב ביותר לגילו בארץ", אומר סלע. "התרשמתי מילד שאוהב לעבוד קשה, לומד ומשתפר מהר מאוד. המשמעת העצמית והמוטיבציה שלו אינן אופייניות לילדים בגילו. עם הכוונה נכונה מילאן יכול להגיע לדירוג שיא לשחקן ישראלי".
בקשת האזרחות הוגשה באמצעות עו"ד תומר ורשה לשר הפנים אריה דרעי בעבור מילאן ומשפחתו. "תרומתו העתידית לחברה הישראלית, לתרבות ולכלכלה שלה הינה בעלת משמעות רבה, כמו גם תרומתו של אביו לספורט בישראל", נכתב.
5 צפייה בגלריה
מאטוביץ' והבן
מאטוביץ' והבן
מאטוביץ' והבן
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
סנדי כהן
סנדי כהן
קיבל לאחרונה אזרחות. סנדי כהן
(צילום: עוז מועלם)
בבקשה צוין כי ספורטאים רבים - סרגיי טרטיאק, אלכסנדר אובארוב, מוראד מגאמדוב, גוסטבו בוקולי, ג'ובאני רוסו וניקולה וויצ'יץ' - קיבלו מעמד של קבע ואף אזרחות ישראלית בשל תרומתם לספורט. הבקשה אף מתייחסת לאזרחות שניתנה לאחרונה לכדורסלן מכבי ת"א סנדי כהן.
"במאי הענקת לכהן (על אף שם משפחתו הוא אינו יהודי) אזרחות ישראלית, זאת בשל המלצת שרת הספורט ובשל קשריו ליהדות ולאור תרומתו העתידית לספורט בישראל", נאמר בפנייה לשר דרעי. "חשוב להדגיש כי סנדי כהן הגיע רק השנה לישראל וכי הוא ממעט לשחק בקבוצת הכדורסל בעת הזו, אך נחשב לכישרון מבטיח. על כן, הינך מתבקש לפעול באופן דומה בעניינו של מילאן ומשפחתו".

הסבא שהציל יהודים

מתברר כי הזיקה של משפחת מאטוביץ' לישראל מתחילה הרבה לפני שדושאן הגיע לשחק כדורגל בליגת העל. בעת מלחמת העולם השנייה הציעה משפחתה של אשתו, טיאנה, להסתיר יהודים בביתה. מילוש מיוביץ', סבה של טיאנה, אף סיכן את משפחתו כדי להציל יהודים בסרביה.
אחד מצאצאי היהודים שהכירו את משפחתה של טיאנה הוא רון גולדמן, שאמו ומשפחתה היו מכרים של מיוביץ'. משפחתה של אמו ברחה מסרביה והגיעה בסופו של דבר לישראל, אך הקשר בין המשפחות נותר חם ורציף עד היום, וגולדמן שומר על יחסי חברות חמים עם משפחת מאטוביץ'.
5 צפייה בגלריה
עו"ד תומר ורשה
עו"ד תומר ורשה
עו"ד תומר ורשה
(צילום: אנטון מיסלאבסקי)
"מילוש סיכן את חייו ואת חיי משפחתו בכך שהציע להסתיר את אמי", מספר גולדמן. "בנוסף, לפני העלייה לרכבות הפקידה משפחתה של אמי בידיו את כל דברי הערך, לרבות תכשיטים, כספים, שטרות ומסמכים יקרי ערך המעידים על בעלות. גם את ביתם הפקידו למשמרת מילוש ומשפחתו. את נדיבותם אמי לא שוכחת וכך גם אני. במשך כל השנים הם היו בקשר, שאותו המשכנו בני הדור השני".
"מדובר במשפחה יוצאת דופן מאין כמותה, שבה שני הדורות פעילים בספורט הישראלי: האבא בכדורגל והילד בטניס", אומר עו"ד ורשה, בעל משרד מוביל בתחום ההגירה והמעמד בישראל. "פנינו לשר הפנים ואנחנו מקווים שיקבל את ההחלטה הנכונה. משפחת מאטוביץ' חיה בארץ כבר כעשור ורואה עצמה כשגרירה של המדינה".
ומילאן עצמו כבר יודע מקרוב איך זה להיות מוכר. "טיילנו בירושלים וכולם מכירים את אבא כי הוא שיחק בבית"ר", הוא אומר. "גם אני רוצה להצליח כאן".