מצרים היא מעצמת כדוריד אזורית. שבע פעמים אלופת אפריקה, נבחרת מעולה שבשיאה סיימה במקום הרביעי באליפות העולם שהתקיימה ב-2001. החל מהשבוע שעבר השכנה מדרום מארחת את הטורניר החשוב ביותר, ובינתיים מצילה את כבוד היבשת שלה.
שש נבחרות אפריקאיות נוספות קיבלו מקום בזכות ההגדלה מ־24 ל־32 משתתפות, ואתמול, עם נעילת השלב הראשון, חמש מהן סיימו במקום האחרון בבית שלהן. היחידה שהצטרפה למצרים בשלב הבתים השני היא אלג'יריה, וגם זה בזכות העובדה שניצחה אפריקאית אחרת, מרוקו. פרט לכך, השישייה מהיבשת ספגה רק הפסדים, חוץ מהתיקו של טוניסיה מול ברזיל.
2 צפייה בגלריה
אמבומבי כדוריד קונגו
אמבומבי כדוריד קונגו
השחקן המרכזי של קונגו. אמבומבי
(צילום: רויטרס)
הפך לגיבור רשת
אחת מהנבחרות הללו היא קייפ ורדה, שפתחה בהפסד להונגריה, ושלשום פרשה מהטורניר במהלך הופעת הבכורה שלה במעמד בעקבות התפרצות קורונה שמנעה ממנה להעמיד סגל מינימלי של עשרה שחקנים.
המגפה הייתה סיפור הרקע המשמעותי ביותר לקראת האליפות: מיקל האנסן, אחד משחקני הכדוריד הגדולים בהיסטוריה וכוכב אלופת העולם והאלופה האולימפית המכהנת דנמרק, איים שיחרים את הטורניר בגלל ההחלטה להכניס קהל לאולמות, והביקורת העולמית על המצרים הייתה חריפה. רק שלושה ימים לפני הפתיחה החליטו המארגנים לחזור בהם, אבל זה לא נגמר שם: ממש ברגע האחרון הודיעו על פרישתן נבחרות צ'כיה וארה"ב, לאחר שהמגפה הכתה במחנות שלהן, ושווייץ וצפון־מקדוניה הוקפצו למלא את מקומן.
2 צפייה בגלריה
גותייר אמוומבי תיירי
גותייר אמוומבי תיירי
כוכב שנולד מכל הבלגן באליפות העולם. אמבומבי
(צילום: EPA)
ונחזור לאפריקה: למרות התוצאות, מכל הבלגן הזה נולד כוכב אפריקאי אחד. התמונות של גותייה אמבומבי, שחקן נבחרת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שמופיעה לראשונה באליפות העולם, הפכו לוויראליות. הקונגולזים סיימו אחרונים בבית שלהם אחרי שהפסידו אתמול לבחריין, אבל זוכים ליותר תשומת לב מאשר נבחרות מובילות בזכות שחקנה של דרו מהליגה הרביעית בצרפת. גותייה ניצב במוקד עם ממדים של 1.92 מטר ו־137 ק"ג, ולמרות שאינו נע בקלילות יש לו יד עוצמתית וקשה מאוד לשמור עליו בגלל גודלו והכוח הרב.
אפילו אגדת הכדורסל שאקיל אוניל, בחור גדול בעצמו, נדלק וצייץ: "אומרים שאתה שאק של עולם הכדוריד, מה קורה פה?" – ואמבומבי לא יכול היה להאמין. הוא השיב בפוסט נרגש באינסטגרם: "החלום הפך למציאות. האליל והכוכב שלי, שאק, תודה לך על ההודעה והתמיכה. אני לא ממש מבין מה קורה פה, אבל אני חייב לומר: תחיו את החיים ותילחמו להיות מי שאתם".
זכה למחמאות משאקיל אוניל
ופירגן בחזרה
לקונגולזים נותרו כעת רק משחקי הדירוג של קרקעית האליפות, אבל נראה שעבור אמבומבי בן ה־26 זו רק ההתחלה. השחקן האלמוני, שנולד בצרפת להורים קונגולזים איתם הוא עדיין מתגורר, ונאלץ לשחק בקבוצה קטנטנה כי לא הרשים במבחנים במועדונים גדולים, ייצא ממצרים ככוכב מסקרן שיכול להתקדם בענף בזכות הזרקורים שימשוך למועדון שיחתים אותו – וגם בזכות העובדה שהוכיח שהממדים שהרתיעו מאמנים שוויתרו עליו יכולים להפוך ליתרון.