קלישאה ידועה מעולם הספורט היא "להתחיל הכי חזק ומשם להגביר". הרעיון מאחוריה הוא לתת את המיטב בכל רגע ולא להוריד רגל מהגז. אמנם הרעיון עשוי לתת מוטיבציה ו"רבאק", אך הוא עלול גם להתיש ולהביא לאפיסת כוחות.
הגוף האנושי לא בנוי בצורה הזו. הוא לא משמר אנרגיה ובטח שלא מייצר עוד ועוד ממנה ככל שהוא מתעייף יותר. כנ"ל לגבי המוח. הוא לא מיועד להישאר במצב של ריכוז גבוה לאורך זמן. הקלישאה אמנם עשויה לעזור לעודד את הספורטאי ברגעי משבר, אך לדעתי שם המשחק הוא ניהול אנרגיה, גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. בטווח הקצר על הספורטאי לדעת מתי לתת מעצמו יותר, לדחוף לקצה גבול היכולת - אך גם מתי לנוח, לוותר לעצמו במקומות מסוימים, לנשום ולהירגע. בטווח הארוך נדבר על שינה, התאוששות, השקעה בפעילות פנאי וכן שהייה במצבי מוח לא מאמצים כדוגמת מדיטציה. כדי שנוכל לתפקד בצורה מיטבית בדיוק איפה ומתי שנרצה, עלינו לנהל את האנרגיה שלנו ולא לתת לחיים ולקלישאות לנהל ולרוקן אותנו. אולי כדאי להחליף את הקלישאה ל"להתחיל הכי חכם ומשם לווסת".

1 צפייה בגלריה
מרתון תל אביב
מרתון תל אביב
מרתון תל אביב
(צילום: ראובן שוורץ)

הפרשן של עצמך

כשהייתי ילד נהגתי לקחת כדור וללכת לבד למגרש הכדורסל. ברגע שהייתי מגיע למגרש, הרגשתי כאילו אני נכנס לאולם לקראת המשחק החשוב ביותר של חיי. אוהדים ממלאים את היציעים, העיתונאים מתנפלים על השחקנים ואווירת חג ממלאה את המגרש. מאותו רגע המשחק שודר וקול של פרשן ליווה אותי. בראש שלי שמעתי את השבחים, הביקורות והניתוחים של כל מהלך שעשיתי, מה שכמובן גרם לי להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמי על המגרש באותו רגע.
כבר שנים לא שמעתי את קול הפרשן מלווה אותי בצורה מוחשית וברורה כמו שליווה אותי אז, בתור ילד במגרש הכדורסל. כשאני חושב על זה, אני רוצה להחזיר אותו. אני חושב שהוא תרם לי, שהוא עודד אותי להיות טוב יותר, נתן לי מוטיבציה ועזר לי לדמיין את עצמי מגיע לגבהים שאפילו לחלום עליהם היה לי קשה.
אני בטוח שגם היום, הפרשן שלי יכול להועיל לי. אני צריך לעמוד בסטנדרטים מסוימים כדי לרצות את הפרשן. לקבל החלטות טובות, לעזור לאחרים, להיות אמיץ ולא לוותר לעצמי. אני רוצה להיות הגיבור של הסרט שאני חי בו, לא אנטי-גיבור. איך היה נראה סרט בו אתם הכוכבים? מה היה הפרשן אומר?
עוד פוסטים בבלוג "אז ככה - מחשבות, רעיונות, דעות וסיפורים": https://okso.blog/
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.