צפו בדאבור מדבר לפני סקוטלנד

"עוד כנער, כששיחקתי ברחובות נצרת, חלמתי לקחת את נבחרת ישראל לטורניר גדול, ועכשיו אני רחוק שני משחקים מהיעד. חושב כרגע רק על סקוטלנד, זה יהיה משחק אחר מאשר בחודש שעבר. יותר לחץ, יותר התרגשות - קרב על כל הקופה, ואני מאמין שאפשר לעשות את זה". חלוץ הופנהיים, מונס דאבור, לא רוצה לפספס את ההזדמנות הזו, אחת האחרונות בקריירה שלו, לעשות משהו גדול במדים הלאומיים. הערב (21.45) בגלזגו מגיע רגע האמת שלו ושל חבריו, כשהמטרה ברורה: להשיג את הכרטיס לגמר פלייאוף העלייה ליורו בחודש הבא.
דאבור (28) מגיע בכושר מצוין ועם הרבה ביטחון מהבונדסליגה, בעיקר אחרי שהתכבד להבקיע שער מול באיירן מינכן והשוער הטוב בעולם, מנואל נוייר, ב־1:4 המדהים. "ישבתי בבית וראיתי את הסופר־קאפ בין באיירן לסביליה, והתמקדתי בעיקר בנוייר. שמתי לב שבכל פעם שבאים מולו הוא יורד לדשא, הרבה עצירות עם הרגליים, והייתה לי תוכנית בראש מה אני הולך לעשות אם אגיע מולו", משחזר דאבור, ומתאר את החוויה: "במשחק נגד באיירן קיבלתי את הכדור, ובאותן שניות אתה לא חושב על כלום. ראיתי אותו מולי, אמרתי לעצמי שאני נותן צ'יפ מעליו וזה נכנס. אין ספק שזה השער הכי מרגש בקריירה שלי. אתה יודע מה זה להבקיע מול קבוצה שלא זוכרת מתי היא הפסידה ונגד שוער ענק כזה? הייתי בטירוף".
5 צפייה בגלריה
מונס דאבור
מונס דאבור
דאבור. שחקן מפתח הערב
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
מונס דאבור
מונס דאבור
דאבור מקפיץ מעל נוייר
(צילום: EPA)
איך אתה ממנף את זה למשחק מול סקוטלנד?
"יש שחקן שמבקיע שער כזה נגד נוייר ואין לו ביטחון גדול אחריו? חשוב תמיד להישאר מרוכז בהזדמנויות שאתה מקבל, מקווה שיהיו לי כאלה נגד סקוטלנד. לא משנה לי איך אבקיע, מצידי עם הכתף או עם הברך, רק שייכנס".
בניגוד לחוסר הכימיה עם ז'ולן לופטגי, שלא ספר אותו בסביליה, אצל סבסטיאן הנס החלוץ הישראלי פורח. "ההתאקלמות שלי מצוינת, המאמן נתן לי להרגיש טוב מהרגע הראשון, גרם לי להבין שאני שחקן מרכזי אצלו. אני ממש נהנה".
מה ההבדל בין הליגה הגרמנית לספרדית?
"הליגה הספרדית יותר טכנית, כדור מרגל לרגל, אחד על אחד, אבל הבונדסליגה ברמת קושי גבוהה יותר. מעבר לעניין האימונים, בגרמניה אתה כל היום במועדון. זו ליגה הרבה יותר אינטנסיבית, פיזית, הכי קשה שיש".

"יש משהו מגמתי נגדי"

אחד הדברים שהכי מרגיזים את דאבור זה היחס המזלזל, לטענתו, שהוא מקבל מהתקשורת הישראלית. "אין לי בעיה לקבל ביקורת", הוא מבהיר, "אבל יש תמיד את הדיבורים על הפערים ביכולת בין הקבוצה לנבחרת, וזה לא מובן לי. איך אפשר להשוות בכלל? בנבחרת זו רמה אחרת, אתה בגיבוש של כמה ימים בלבד. היו טענות כאלה כלפי זהבי עד לקמפיין האחרון, גם על ביברס ועל שחקנים מצוינים אחרים, אבל יש לי תחושה שאיתי זה משהו מגמתי. לא מבקרים אותי בצורה הגונה. בוא אתן לך דוגמה, נגד סקוטלנד היה לי בישול עם העקב לזהבי, מהלך כדורגל מצוין, ואז מה אני שומע? 'בפוקס פגע לו הכדור בעקב'. זה כבר הפך ללא נעים. במשחק האחרון נגד סלובקיה עליתי עם פציעה וזריקה. נבחרת ישראל היא הדבר הכי חשוב מבחינתי, רק שיש אנשים שאני לא בא להם טוב בעין".
אולי זה נובע מהציפיות הגבוהות ממך.
"אפשר היה להגיד עליי הכל עד לשנתיים האחרונות, אבל מאז שקיבלתי את המושכות מהרצוג ומרוטנשטיינר, אני חושב שאני מספק את הסחורה. קח את הקמפיין האחרון, היו לי ארבעה שערים וארבעה בישולים. אלו לא מספרים טובים לשחקן נבחרת? איפה הבעיה?"
לפני שזהבי חזר נראית חד יותר, זו התחושה לפחות.
"לא מסכים, אני חושב שיש בינינו שיתוף פעולה מצוין. זהבי עשה משהו היסטורי בכדורגל הישראלי — 11 שערים בקמפיין, אבל תראה מי בישל לו יותר מכל אחד אחר. שחקנים איכותיים יודעים להיות טובים יותר אחד עם השני".
5 צפייה בגלריה
דאבור וזהבי
דאבור וזהבי
"יש בינינו שיתוף פעולה מצוין. דאבור וזהבי
(צילום: עוז מועלם)
מהי דעתך על ההחלטה להשאיר את רוטנשטיינר ואלון חזן?
"החלטה מצוינת. גם ככה לא היה יותר מדי זמן לעשות שינויים, ולכן דווקא בגלל שהם מכירים אותנו מקרוב, טוב שהם המשיכו. הלוואי שייקחו אותנו ליורו".

"אנחנו וסקוטלנד ברמה די שווה"

איך זה להיות שחקן נבחרת בעידן הקורונה? יציאה לאימונים בשלושה אוטובוסים, כל שחקן ישן לבד בחדר, קפסולות בחדרי ההלבשה. ארבעה שחקנים כבר נמצאו חיוביים.
"גם בגרמניה יש משמעת גדולה מאוד. נבדקים כל שלושה ימים ואין יותר מדי הדבקות. בנבחרת ישראל כל חיסרון הוא משמעותי. הכי חשוב שנהיה בריאים, ובכל מקרה ההיעדרויות לא ישמשו תירוץ".
הכדורגל מושבת, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שנמצאת בסגר כללי.
"אין שחקן בנבחרת שלא חושב על מה שקורה במדינה, על מה שהמשפחות שלנו חוות, ובעיקר על כך שסגרו לחברים שלנו את הכדורגל. יש איתנו שחקנים מליגת העל, וכואב ללגיונרים שזו הליגה היחידה באירופה שהוקפאה. יש לנו מוטיבציה מיוחדת לנצח דווקא בזמן הסגר. רואים את המצב בארץ ורוצים לשמח את כולם בתקופה הקשה הזו".
5 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר ומואנס דאבור
וילי רוטנשטיינר ומואנס דאבור
יחד עם רוטנשטיינר. "טוב שהמשיך"
(צילום: ראובן שוורץ)
איזו נבחרת ישראל נראה?
"נבחרת נחושה שקרובה מאוד לעשות היסטוריה. זה אפשרי. הנבחרות ברמה די שווה, ראינו שכל המשחקים עם סקוטלנד היו צמודים, ולכן כל תוצאה היא אפשרית. יש הרבה שחקנים אצלנו שמבינים שזו אולי ההזדמנות האחרונה שלהם להגיע לטורניר גדול, משחק על קריירה שלמה. אני מודע לחשיבות שלי במעמד כזה, ואני מתכוון לקחת מנהיגות".
מה דעתך על ההתעסקות בסאגת שירת התקווה של ביברס נאתכו?
"ביברס הוא הקפטן הכי ראוי שיכול להיות, הכי אהוב בנבחרת. כולנו מכבדים את ההמנון בדרך שלנו, כולנו עולים עם דגל ישראל על החולצה ורוצים לשמח את העם. נבחרת ישראל היא מודל לדו־קיום שצריך לאמץ אותו בכל החברה הישראלית. חדר ההלבשה שלנו הוא הכי טוב בכדורגל העולמי".