תהליך הבנייה מחדש של יורגן קלופ בליברפול החל ב-2015. ההתקדמות הייתה ברורה מעונה לעונה, ובעונת 2017/18 הגיע שיא בדמות העפלה לגמר ליגת האלופות. האופן שבו הדברים השתבשו באותו הפסד 3:1 מול ריאל מדריד הבהיר לקלופ שכדי לעלות את המדרגה הבאה ולזכות בתואר כפי שהתחייב שיקרה ביום שבו הוצג כמנג'ר המועדון - הקבוצה צריכה חיזוק, והוא צריך להיות ספציפי מאוד: בין הקורות.
תזכורת על קצה המזלג: מי שעמד בשער ליברפול במשחק ההוא היה לוריס קאריוס הגרמני, שלצד משחקים טובים כבר הספיק באותה העונה לעשות כמה טעויות מביכות שעלו בשערים, ויוחסו בעיקר לחוסר ניסיון. אלא שהכדור שהוא גילגל בידו לתוך הרגל של קארים בנזמה והלך משם לרשת, וההשמטה לתוך שערו כעבור מספר דקות של הבעיטה של גארת' בייל מקילומטר וחצי, עשו סוף לסיפור שלו אצל המרסיסיידרס.
4 צפייה בגלריה
אליסון על הברכיים
אליסון על הברכיים
אליסון על הברכיים
(צילום: AFP)
אז היד של קלופ נשלחה עמוק לתוך כיס הבעלים ושלפה משם 73 מיליון אירו שהנחיתו באנפילד את שוער נבחרת ברזיל, אליסון. התוצאה? העפלה נוספת לגמר ליגת האלופות ב-2018/19 והפעם גם זכייה בגביע אחרי ניצחון על טוטנהאם שבו אליסון עצר לא פחות מתשעה ניסיונות של הספרס במחצית השנייה. בעונה שלאחר מכן זה הסתיים גם באליפות פרמייר-ליג היסטורית, 30 שנים בדיוק אחרי הפעם האחרונה שליברפול זכתה בתואר העיקרי באנגליה.
פלאש פורוורד ליום שישי האחרון, למסיבת העיתונאים של יורגן קלופ לקראת המשחק מול לסטר ואחרי ההפסד 4:1 למנצ'סטר סיטי בבית: "דיברתי איתו, כמובן, והוא מטבע הדברים לא היה שמח ממה שקרה", אמר קלופ על מופע האימים של השוער שלו במשחק שהיה למעשה הסיכוי האחרון של ליברפול לחזור לתמונת המאבק על התואר.
4 צפייה בגלריה
קלופ כועס
קלופ כועס
קלופ כועס
(צילום: EPA)
זה היה גרוע יותר מכל מה שאפשר היה לדמיין משוער ברמתו של אליסון, שידוע בין השאר במשחק הרגל המעולה שלו: שתי מסירות ישר לרגליים של שחקני יריב שהסתיימו בשני שערים קלים, דווקא אחרי שליברפול הצליחה להשוות ולחזור לעניינים. זה הרגיש כמו קריסה מנטאלית מוחלטת של מי שנתפס כסלע יציב. לאליסון כבר הייתה נפילה במשחק הרגל באחד ממשחקיו הראשונים בפרמייר-ליג, ב-1 בספטמבר 2018 מול לסטר, כשניסה לכדרר קרוב לדגל הקרן והקבוצה ספגה, אבל אז זה הסתיים עם ניצחון 1:2 במשחק שבו הוא גם סיפק כמה הצלות גדולות. נזיפה עם חיוך מהמאמן, התנצלות עם חיוך של השוער, ושום נזק ממשי לא נגרם.
"חשוב להבין ששוערים עם קריירה ארוכה יעשו טעויות לאורך הדרך", המשיך קלופ את דבריו האופטימיים לקראת המשחק מול לסטר. "במקרה של שוער באיכות של אליסון, זה נדיר למדי שהוא עושה טעות כזאת ובטח שהוא עושה שתיים במשחק אחד. טוב שיש לנו משחק כל כך בקרוב", אמר, ולא ידע כמה הוא עצמו טועה באבחנה, "ככה אליסון יוכל לשחק שוב ברמה הרגילה שלו, והכל יהיה שוב בסדר". אז זהו, שלא.
4 צפייה בגלריה
אליסון וקבאק אחרי הטעות המשותפת
אליסון וקבאק אחרי הטעות המשותפת
אליסון וקבאק אחרי הטעות המשותפת
(צילום: AP)
כמו כל מה שקורה עם ליברפול העונה במסע שהיה אמור להיות להגנה על התואר, אבל כבר ברור לכולם שהוא סיבוב פרידה עצוב ממנו, גם במקרה של אליסון שום דבר לא היה בסדר והרע מכל קרה מול לסטר: בדקה ה-81, במצב של 1:1, במשחק שבו ליברפול נראתה עד שלוש דקות קודם לכן בשליטה, הובילה 0:1 וספגה שער שוויון שנוי במחלוקת, אליסון יצא מהשער והפך גם את הבכורה של הבלם הטורקי אוזאן קבאק, שהיה בדיוק בתנועה אחורה לכיוון הכדור, לסיוט: השניים התנגשו זה בזה, אליסון ריחף באוויר כמו ילד אבוד ובעט בכדור ישר לרגליים של ג'יימי וארדי, שטייל איתו לתוך השער. זה היה חלק מקריסה טוטאלית של ההגנה שכללה ספיגת שלושה שערים תוך שבע דקות, ועוד נקודת שפל בעונה הזו, רוויית הפציעות והתסכולים. הפעם, התוצאה של הטעויות על הדשא היא שבאופן תיאורטי, אם הקבוצות שמתחתיה בטבלה ינצחו את המשחקים החסרים שלהן, היא יכולה לרדת עד למקום השמיני (!) בטבלה. כל זה, רגע לפני האתגר האחרון שעוד נשאר לאלופת אנגליה להילחם עליו העונה: המשחק הראשון של שמינית גמר ליגת האלופות מול לייפציג הערב (שלישי, 22:00).

קלופ מקטין ראש, ואיפה הראש של אליסון

אחרי המשחק, קלופ ניסה להציג תמונה מורכבת יותר של הטעות של אליסון, וחיבר אותה לחוסר התיאום בינו לבין קבאק: "ידענו לפני המשחק שקבאק שחקן מצוין ואנחנו יודעים את זה גם עכשיו, אבל ידענו גם שהוא לא רגיל לכל מיני דברים שאנחנו בדרך כלל עושים. כשאתה משחק עם שוער כמו אלי, אתה יודע שהוא מאוד אגרסיבי באופן שבו הוא חושב ושהוא יוצא מהשער. זו הייתה אי הבנה שיכולה לקרות בין שני שחקנים שלא רגילים לשחק יחד".
אבל האמת היא שיש מידה לא מבוטלת של "הקטנת ראש" בתגובה הזאת של המאמן. אליסון הוא המנוסה מבין השניים, בליברפול ובכלל, והוא זה שהיה אמור לתפקד "כמבוגר האחראי" בסיטואציה. כשבוחנים שוב ושוב את המהלך, ברור גם שהוא זה שהייתה לו את האפשרות לראות את קבאק, ובוודאי לקחת בחשבון את האפשרות שגם הבלם ינסה להגיע לכדור. אבל הראש של אליסון לא לגמרי היה שם, כך לפחות זה נראה.
4 צפייה בגלריה
אדרסון חוגג אחרי הבישול לגנדוגאן
אדרסון חוגג אחרי הבישול לגנדוגאן
אדרסון חוגג אחרי הבישול לגנדוגאן. הוא פורח, אליסון קמל
(צילום: רויטרס)
מה שבוודאי מוסיף לדאגות של השוער בימים האלו היא העובדה שבן ארצו אדרסון מגלה יכולת שיא בשער של מנצ'סטר סיטי. הוא ספג רק שני שערים ברצף המטורף של 12 ניצחונות ליגה של המוליכה והאלופה שבדרך, ובמשחק האחרון גם קינח עם בישול השער האחרון ב-0:3 על טוטנהאם. בזמן שאליסון מוסר כדורים לחלוצי היריב, האיש שמחכה להזדמנות לרשת אותו בנבחרת ברזיל שומר על יציבות ומתעלה עליו גם ביכולות ההתקפיות.
אליסון היה שווה לליברפול הרבה מאוד נקודות והעפלות שלבים מאז שהגיע. ההדחה בעונה שעברה מול אתלטיקו מדריד הייתה במשחק שממנו הוא נעדר בגלל פציעה ושהנפילה בו התחילה בגלל טעות קשה של אדריאן, המחליף שלו, שמסר כדור פשוט לשחקני אתלטיקו. הדבר שסביר ביותר להניח הוא שליברפול תרים את עצמה, תעשה את הסוויץ' בראש ותעבור את לייפציג, שהיא קבוצה נהדרת אבל פחות טובה ממנה. זה נכון גם לגבי אליסון עצמו. כמעט מיד אחרי הטעות הקשה מול לסטר הוא סיפק הצלה כפולה ברמה עולמית, לפני שההגנה שלו הפקירה אותו שוב בשער השלישי. אבל כמו שקלופ היה משוכנע שהכל יהיה שוב בסדר לקראת לסטר והתבדה, וכמו שהעונה הזו נראית בינתיים - הדחה כבר עכשיו מול סגנית מוליכת הבונדסליגה בהחלט עומדת על הפרק.