אולימפיאדת טוקיו 2021 היא כנראה כבר עובדה מוגמרת. שנה לאחר דחייתה, נראה ששום דבר לא ימנע את קיומה, ובקיץ הבא, ב-23 ביולי ליתר דיוק, ייצאו לדרך המשחקים האולימפיים ה-32.
הקורונה אמנם גרמה לדחייה של שנה באירוע הספורט הגדול בעולם, אבל התחרויות בחודשים האחרונים ברחבי העולם מוכיחות שאפשר להתמודד למרות כל הבעיות וההתאמות מסביב. נכון, אין עדיין תשובות לכל השאלות, אבל בתקופה האחרונה הוועדה המארגנת התכנסה לישיבות קדחתניות במטרה למצוא את הדרך הטובה ביותר לקיום האולימפיאדה הראשונה בעידן הקורונה - והיא עומדת להיות שונה מכל מה שהכרנו עד היום.
4 צפייה בגלריה
האצטדיון האולימפי בטוקיו
האצטדיון האולימפי בטוקיו
האצטדיון האולימפי בטוקיו
(צילום: EPA)
על פי המסתמן, הספורטאים יצטרכו לספק בדיקות קורונה שליליות פחות מ-72 שעות לפני הגעתם לאולימפיאדה, ואז להיבדק כל 120-96 שעות במהלך המשחקים עצמם.
בשיחות בין הוועדה המארגנת של המשחקים, ממשלת יפן וממשלת מטרופולין טוקיו, נדונו הנחיות נוספות לאופן שבו מתכננת הבירה לארח את המשחקים בשנה הבאה. המבקרים שירצו לצפות במשחקים יצטרכו להיכנס להסגר של 14 יום עם הגעתם, אך ספורטאים ובעלי עניין מרכזיים אחרים המגיעים למשחקים יהיו פטורים מכך.
יותר מ-15 אלף ספורטאים צפויים להגיע לטוקיו לקראת האולימפיאדה. רובם יישארו בכפר הספורטאים ולא יוכלו להסתובב בעיר, מלבד הגעה למתקני האימונים והתחרויות. בכפר הספורטאים יוקם מרכז בריאות לטיפול בספורטאים ובמאמנים החשודים כנגועים בנגיף הקורונה. מפקדת קורונה ייעודית למשחקים כבר הוקמה ותפקידה לאסוף מידע ולעמוד בקשר עם משרד הבריאות היפני.
4 צפייה בגלריה
העיר טוקיו מקושטת לקראת האולימפיאדה
העיר טוקיו מקושטת לקראת האולימפיאדה
טוקיו רק מחכה שהאולימפידה תתחיל
(צילום: EPA)
המארגנים יעודדו גם אתלטים לבלות פחות זמן בטוקיו ממה שבדרך כלל היו עושים. "אנחנו רוצים להתחשב בספורטאים, כך שהכפר לא יהיה צפוף מדי", אמר מנכ"ל טוקיו 2020, טושירו מוטו לעיתונאים. "לאחר סיום המשחקים, אנו רוצים שהספורטאים יחזרו הביתה מוקדם ככל האפשר".

מה יעלה בגורל הצופים?

דיווחים בתקשורת היפנית מוקדם יותר השבוע טענו כי מספר גדול של מבקרים מעבר לים יורשה להיכנס למשחקים. עם זאת, בדו"ח הביניים של הוועדה המארגנת נאמר כי החלטה סופית על מספר הצופים הזרים ואנשי צוות אחרים מחו"ל תתקבל רק באביב.
מעל 4.5 מיליון כרטיסים נמכרו כבר למשחקים האולימפיים והפראלימפיים לטוקיו, וכבר עכשיו החל תהליך החזרת הכסף למי שחפץ בכך במדינה המארחת ובתחילת 2021 הכספים יוחזרו גם לשאר הרוכשים מרחבי העולם. רק לאחרונה הבהיר נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, כי צופים יוכלו להיכנס לאולימפיאדת טוקיו וכי הוא בטוח שהמשחקים יתקיימו: "צופים שמגיעים מחוץ לטוקיו יוכלו להיכנס", סיפר הנשיא. "מה שאנחנו לא יודעים הוא האם אנחנו יכולים למלא את האצטדיונים עד תום, או שיהיה צורך ליישם אמצעים אחרים".
4 צפייה בגלריה
הטבעות האולימפיות בטוקיו
הטבעות האולימפיות בטוקיו
כמה צופים יגיעו למשחקים?
(צילום: EPA)
"בשבועות האחרונים יכולנו לראות במהלך הגל השני שנמצא בעיצומו, שאפשר לארגן אירועי ספורט גדולים ומורכבים. אנחנו כמעט בטוחים שבתחילת השנה הבאה נוכל להרחיב את הכלים למניעת הנגיף, עם בדיקות מהירות וחיסונים".
מאז ירידת התחלואה ביפן, החלה בהדרגה החזרה של צופים לאצטדיונים בה, בעיקר לבייסבול שהוא הענף הפופולרי ביותר במדינה, שם הגיעו כבר ל-50 אחוז תפוסה ביציעים. אבל בחודש האחרון הגיעה הבשורה הגדולה באמת.
הממשלה אישרה לערוך פיילוט במספר אצטדיונים אולימפיים, שבהם התאפשרה גם תפוסה של 80 אחוזים ואף של יציעים מלאים לחלוטין, לאחר שהותקנו אמצעים טכנולוגיים המתריאים על אנשים בעלי חום גבוה. בנוסף, מערכת מצלמות שפוזרה ביציעים, תדע להתריע על צופה שלא יושב עם מסכה, תישלח אליו הודעת אזהרה ובמידת הצורך יישלח אליו סדרן שיוציא אותו מתחומי האצטדיון.
4 צפייה בגלריה
באך. בוועד האולימפי אופטימיים
באך. בוועד האולימפי אופטימיים
באך. בוועד האולימפי אופטימיים
(צילום: gettyimages)
כבר עכשיו הממשלה השקיעה במשחקים האולימפיים תוספת של 960 מיליון דולר על עניינים הקשורים ספציפית לקורונה, מעבר לנזק של 1.9 מיליארד הדולר שנגרם בגלל דחיית האולימפיאדה.
לצד האופטימיות בהגעת צופים, גם המארגנים יודעים שהדרישה להיכנס לבידוד לתקופה של שבועיים, תקטין משמעותית את כמות הזרים ותפגע מאוד בהכנסות - מביטולי הכרטיסים או אי הזמנתם, דרך מניעת הוצאת כספים של אוהדים שיגיעו למדינה. לכן, לא מן הנמנע שהממשלה תתקפל ותתפשר על תקופה קצרה של בידוד גם עבור הקהל, לפרק זמן שבין 24 ל-48 שעות. בכל אופן, עדיין מוקדם לקנות כרטיסים וכדאי להמתין להחלטה הסופית בעניין.

החיסון יציל את המצב?

זווית אופטימית מגיעה מכיוון החדשות הרבות בתקופה האחרונה על כך שחברות הצליחו לקיים ניסויים מוצלחים בשלב השלישי לחיסון נגד הנגיף, ושחלקן אף החלו בייצור המוני וממתינות לאישור הסופי ממנהל התרופות האמריקאי. מארגני האולימפיאדה מאמינים שחיסון מוצלח יעזור ללא ספק להקטין את הפרוצדורה המתישה, אך גם המנכ"ל מוטו הדגיש שהם ממשיכים בהכנות - עם החיסון או בלעדיו. "בנוגע לחיסון, רק לאחרונה התחלנו לראות חדשות חיוביות, אך כרגע הוא עדיין לא זמין", אמר. "מה עלול לקרות, מה יכול לקרות? זה לא ברור, אז אנחנו עובדים בהנחה שהחיסון אינו זמין".
רק לאחרונה באך הדגיש כי הספורטאים לא יחויבו להתחסן לקראת האולימפיאדה, אך במקביל גם הודיע שהוועד האולימפי הבינלאומי יממן חלק מעלויות החיסון למשתתפים. נראה שספורטאים שהתכוננו כבר חמש שנים לאולימפיאדה לא ירצו לפספס את הרגע הגדול בקריירה שלהם ולא מן הנמנע שרובם כן ירצו לקבל את החיסון.