ברק בכר נחת במכבי חיפה במצב מורכב. בניגוד לרוב המאמנים בעשור הקודם, הוא מגיע אחרי מאמן שהצליח ברוב ההיבטים: הקבוצה הבקיעה הכי הרבה שערים בליגה, שיחקה בדקות רבות כדורגל מלהיב ואחרי שנים רבות הייתה חלק ממאבק האליפות. עקב כך, הוצבו לבכר מטרות גבוהות מקודמיו, אם לא יזכה בתואר, תוכתר העונה ככישלון אדיר.
בחלקים בהם הציגה כדורגל טוב בעונה שעברה השתמשה חיפה בקיצונים שלה במערך 4־5־1. ווילדסחוט, ובמיוחד חזיזה, הציגו כמה משחקים נפלאים באגפים במהלך העונה. סלליך הבריק במחזורים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
בכר במשחק שני על הקווים
בכר במשחק שני על הקווים
בכר. שינוי בכל מחיר
(צילום: ראובן שוורץ)
מתוך המצב המורכב אליו הגיע החליט בכר ללכת על הימור - מערך שלא נראה במכבי חיפה בשנים האחרונות ונדיר בכל קבוצות ליגת העל: 4־4־2 יהלום. לכאורה מערך התקפי יותר עם 5 שחקנים קדמיים: 2 חלוצים ועוד שלושה מארבעת הקשרים ששואפים להגיע בהתקפה לאזור רחבת היריבה.
שינוי מערך כזה דורש מהקבוצה תרגול התקפי מורכב ולרוב ארוך. מאוד קל ליפול לבור בו 5 השחקנים הקדמיים יהיו בחלק המרכזי של המגרש וישאירו באגפים את המגנים בלבד. זה ייצור פקק באמצע המגרש ויקל מאוד על הגנת היריבה. בשני משחקי גביע הטוטו הראשונים שלה נפלה מכבי חיפה לבור הזה ביותר מדי התקפות.
בנוסף, מערך יהלום דורש תנועה יצירתית ומגוונת הרבה יותר ממה שהציגה מכבי חיפה עד כה. דרושים חילופי מקום רבים בין 5 השחקים הקדמיים ותנועה מגוונת ומתואמת (בעיקר אחורה וקדימה ופחות לרוחב) של 5 השחקים הללו.
דרך נוספת להצליח עם המערך הזה היא שימוש במגנים עם יכולת התקפית גבוהה שיוכלו למצוא כוח התקפי גדול בדמות 5 שחקנים קדמיים בכדורי הרוחב שלהם. גם כאן לוקח בכר הימור. מאבוקה אומנם חזק יותר בחלק ההתקפי, אך הוא בן 32 והמהירות כבר לא כמו פעם. סאן מנחם עוד לא נתן עונה התקפית איכותית מעבר לכמה הבלחות.
נקודה אחרונה - התאמת המערך לשחקנים המובילים. כדי להצליח חייבת קבוצה לבחור מערך שיבליט את השחקנים המובילים שלה - אלו שעושים את ההבדל בינה ליריבותיה. מערך היהלום מאוד מתאים לשרי, עוואד ושועה. אך בניגוד לשרי שהוכיח שהוא יכול לנצח משחקים, עוואד ושועה עדיין צריכים להוכיח שהם יכולים להיות שחקנים מובילים במכבי חיפה.
מערך היהלום פחות מתאים לחזיזה שאת רוב פעולותיו הטובות מבצע באחד על אחד באגף. לפי מה שראינו עד היום מווילדסחוט, עבורו מערך היהלום הוא אסון כיוון, שהוא מסוגל לייצר לעצמו יתרון רק כקיצוני שמאלי, תפקיד שלא קיים ב־4־4־2 יהלום בו הקשר השמאלי צריך להתמודד בחלק גדול מהמשחק עם הצפיפות שבאמצע המגרש.
לסיכום, בכר מגיע למכבי חיפה אחרי העונה הטובה ביותר שלה בשנים האחרונות ובוחר לשנות את המערך באופן משמעותי. יכול להיות שהשינוי הזה נכון, אך אם ייקח לחיפה יותר מדי זמן להשיג תוצאות טובות עם המערך הזה, יגיע הלחץ מצד ההנהלה והאוהדים שלא יאפשר מאמן את הזמן הדרוש להביא את קבוצתו ליכולת טובה עם מערך היהלום.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.