מארק קיובן לא מבזבז יותר מדי זמן. פחות משנה אחרי שהוא קונה את דאלאס, הוא אוסף שלושה קנסות בפרק זמן של שמונה ימים: 14 נובמבר 2000: 5,000 דולר על ביקורת נגד השופטים. 22 בנובמבר: 15 אלף דולר והרחקה ממשחק בעקבות עימות עם השופטים. אחרי שהמשיך לבקר את השופטים גם בראיונות הוא נקנס בעוד 25 אלף דולר.
מארק קיובן, הבעלים של דאלאס מאבריקס, יהודי אמביציוזי וקופצני, הוא לא הבעלים הרגילים של קבוצת ספורט. קיובן תמיד יושב מעבר לקווי הרוחב של המגרש ולא בתאים הפרטיים כמו בעלים אחרים, תמיד לבוש בטריקו, ג'ינס וסניקרס ונוסע עם הקבוצה שלו לרוב משחקי החוץ. הוא אקסצנטרי וקולני ולא פוחד להיכנס לעימותים כמו אחרון האוהדים.
8 צפייה בגלריה
מארק קיובן
מארק קיובן
מי מתעסק, זה קיובן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
מארק קיובן עם לוקה דונצ'יץ'
מארק קיובן עם לוקה דונצ'יץ'
קיובן עם הכוכב הגדול שלו, לוקה דונצ'יץ'
(צילום: רויטרס)

קיובן גם לא פוחד להכניס כמעט בחדווה את ראשו לתוך מיטה של סוגיות טעונות, ולהתייצב אל מול הקונצנזוס האמריקאי. בשבוע שעבר הוציא הבעלים לדרך את המהפכה החדשה ולפיה דאלאס תהפוך לקבוצת הספורט הראשונה באמריקה שמחליטה לא לנגן את ההמנון האמריקאי לפני המשחקים. הסערה כבר החלה.

שיעורי דיסקו לסטודנטיות

אבל לפני הכל ראוי להכיר ולהבין שעלייתו של קיובן, בעל הון הנאמד ב-4.3 מיליארד דולר, לפסגת העשירים באמריקה היא סיפור בלתי רגיל. הוא נולד ב-1958 בפיטסבורג, ויתר על כיתה י"ב והלך ללמוד מינהל עסקים באוניברסיטת אינדיאנה. הוא מימן את עצמו על ידי לימודי ריקודי דיסקו לסטודנטיות תמורת 25 דולר לשעה. בהמשך רכש בר, התעסק עם רשתות בתי קולנוע ושם את ידיו לראשונה על נישות היי־טק. קיובן הוא גם תלמיד למינהל עסקים וגם מנהל עסקים בעצמו. לאורך כל הקריירה שלו הוא מתעסק במה שהוא אוהב ומעורב לחלוטין בעסקיו.
8 צפייה בגלריה
מארק קיובן
מארק קיובן
עשה את הונו בהיי-טק. קיובן בראשית דרכו במאבריקס
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
מארק קיובן
מארק קיובן
מאמין בכל מה שהוא אומר ומוכן לשלם מחיר מאוד יקר עבור זה. קיובן עם התקשורת
(צילום: AP)
הקנסות מטילים צל על אישיותו של המיליארדר, אבל צריך לזכור: קיובן, שעשה את הונו בהיי-טק, הוא אחד הבעלים שלקח את הליגה לפלטפורמות אחרות והבטיח את צמיחתה העסקית ואת הפופולריות שלה בעיקר בקרב הדמוגרפיה הצעירה: הוא לקח אותה לפייסבוק וטוויטר וניתק אותה מהמדיה הישנה. קיובן מאמין בכל מה שהוא אומר ומוכן לשלם מחיר מאוד יקר עבור זה. ועוד דבר אחד: קיובן שילם עד עכשיו קנסות בשווי 3,115,000 דולר (לפחות קנסות רשמיים). על כל דולר שהוא משלם לליגה כקנס, הוא משלם דולר לצדקה.
4 בינואר 2001: "השופטים היו מעוררי רחמים ולא אכפת לי אם יקנסו אותי", אומר קיובן לפני שנקנס ב-250 אלף דולר, הקנס הגבוה בתולדות הליגה אז. שבוע לאחר מכן הוא נקנס ב-100 אלף דולר לאחר שהוא מתיישב על קו הרוחב. חודש לאחר מכן הוא מורחק לשני משחקים לאחר שפרץ למגרש והתערב בתגרה בין הקבוצות.
13 באפריל 2001: 100 אלף דולר קנס והשעיה ממשחק אחד בעוון תנועה מזרחית כלפי השופטים.
8 בינואר 2002: קיובן טוען שלא היה נותן לשופט אד ראש לנהל אפילו סניף של גלידה. הוא נקנס בחצי מיליון דולר. למשחק הבא הוא מגיע עם טריקו לבנה ועליה ערימה של איורים של דולרים.
8 צפייה בגלריה
קיובן
קיובן
ידע להתחכך גם עם המפורסמים. קיובן יחד עם גולדי הון וקורט ראסל
(צילום: AP)

מסיבות, כדורסל ואינטרנט

קיובן צולל לתוך לימודי מחשבים, גם כאיש מכירות מדלת לדלת של תוכנות. הוא עובר לדאלאס ומקים חברה משלו, מיקרוסולושנס. ב-1990 החברה נמכרת לקומפיוסרב תמורת שישה מיליון דולר. קיובן מתרכז קצת במסיבות, אבל מבין שהאינטרנט הוא אוצר עם אופק בלתי נראה. הוא מתרכז בטכנולוגיות ואיך האינטרנט יכול להנגיש למשתמשים בו אירועים שהם לא נמצאים בהם.
קיובן שם את עצמו שוב במרכז התמונה, כקהל היעד העיקרי. הכי חסר לו זה להיות מחובר בלייב למשחקים של אינדיאנה בכדורסל ופיטסבורג בפוטבול. יחד עם חבר מהאוניברסיטה הוא הקים באמצע שנות ה-90 את אודיונט, והופך לחלוץ בשטח הסטרימינג באינטרנט. קיובן זוכה בפיס: הוא מחבר בין שלושת האהבות הגדולות שלו (טכנולוגיה, ספורט ומינהל עסקים), לדרישה גדולה למוצר והיווצרות בועת ההיי־טק.
8 צפייה בגלריה
קיובן
קיובן
קנסות, קנסות ועוד קנסות. קיובן כמו אחרון (או ראשון, תחליטו אתם) האוהדים
(צילום: AP)
החברה הונפקה לציבור ב-1998. "ישבתי על המחשב ולחצתי ריענון כל כמה שניות. וכשהמניה הגיעה למחיר מסוים פשוט התחלתי לקפוץ ולצרוח בלי הפסקה", נזכר קיובן. המחיר נקבע על 200 דולר למניה. יאהו קנתה את החברה בשישה מיליארד דולר.
10 במאי 2006: 100 אלף דולר על כניסה למגרש, ועוד 100 אלף על בלוג בשם "איך לשפר את השיפוט ב-NBA".
20 ביוני 2006: 250 אלף דולר בגלל שצרח על דייויד סטרן ופמלייתו אחרי שדאלאס הפסידה בהארכה של משחק מספר חמש בגמר ה-NBA נגד מיאמי.
16 ינואר 2009: 25 אלף דולר לאחר ריב עם ג'יי-אר סמית'.
22 בינואר 2010: 100 אלף דולר לאחר שניסה לגייס את לברון ג'יימס לקבוצה.
בשנת 2000 קיובן קונה את דאלאס עבור 285 מיליון דולר. הקבוצה היא בדיחה. הליגה נמצאת בפני שוקת שבורה אחרי שביתת השחקנים והפרישה של מייקל ג'ורדן, שמבריחות ממנה את הצופים. דאלאס הופכת תחתיו לקבוצה למופת, עם אחד השחקנים הגדולים בתולדות הליגה, דירק נוביצקי ועם אליפות אחת ב-2011. הוא מביא לליגה שורה של חידושים, רעיונות ואמצעים שיווקיים, שנותנים לליגה שפע שלא ידעה כמותו.
8 צפייה בגלריה
קיובן חוגג עם נוביצקי
קיובן חוגג עם נוביצקי
קיובן חוגג עם נוביצקי את האליפות ב-2011
(צילום: AP)
7 בינואר 2013: 50 אלף דולר קנס בעקבות ביקורת על שופטים בטוויטר.
18 בינואר 2014: 100 אלף על התפרצות למגרש ועימות עם השופטים ("מתנת פרידה לדייויד סטרן", מתבדח קיובן).
21 בפברואר 2018: מודה שדאלאס מפסידה בכוונה. 600 אלף דולר, הקנס הגבוה ביותר שלו.
6 במארס 2020: חצי מיליון דולר בקנס אחרי עוד ציוץ תוכחה בטוויטר.

עם היד על הלב

בשבוע שעבר המיליארדר המורד עשה עוד צעד מחוץ לגבולות המיינסטרים בארה"ב, כשהקבוצה בבעלותו הודיעה על ההחלטה שלא לנגן את ההמנון האמריקאי לפני המשחקים. קיובן היה בין הראשונים שהביע הסכמה לכריעה על הברך או לצורות מחאה אחרות במהלך ההמנון, והוא מנסה לפטור את ההחלטה שלו בהומור: "אני לא מבין את המנהג הזה. אין שום סקטור אחר באמריקה שצריך לשמוע את ההמנון לפני יום העבודה שלו, חוץ מספורטאים".
אבל הרעש על ההחלטה שלו עושה הרבה גלים, בעיקר בשוק שמרני כמו טקסס. "בכל מקום שבו הייתי, תמיד כיבדתי את ההמנון, תמיד שמתי יד על הלב כששמעתי אותו מנוגן", אמר קיובן. "אבל צריך גם להבין שיש כאלו שחושבים שהוא לא מייצג אותם. צריך לרצות להקשיב להם כמו שרוצים שנקשיב להמנון".
8 צפייה בגלריה
מארק קיובן
מארק קיובן
"תמיד שמתי יד על הלב כששמעתי את ההמנון מנוגן". קיובן במתחם הבועה
(צילום: רויטרס)
הליגה מצידה הודיעה שניגון ההמנון הוא עדיין חובה.
15 בפברואר 2021: המשך יבוא.