אין מנוס מלהגיד זאת: מכבי ת"א של השנה, בסגל הנוכחי (ללא הפצועים), היא קבוצה בינונית ומוגבלת, שחסרה שחקנים יציבים ומוכשרים מספיק. (עמדות 1 ו-4 נותרו ללא איוש מתאים, בטח לא ליורוליג).
הבלוף הקרואטי נחשף במערומיו בהגנה. בעוד ז'יז'יץ' עושה את שלו בהתקפה, בצד השני הוא מתקשה בגלל איטיות רגליים. ובנדר? ממשיך להיות כלום ושום דבר בהגנה ובהתקפה כאחד. לא ברור מדוע יאניס ממשיך לפתוח עם השניים בחמישייה ולתת לבנדר המחרב דקות רבות. ניכר כי יאניס נכנס לקיפאון מחשבתי, ולא מגיב (או מגיב באיחור ניכר) לאירועים במגרש.

2 צפייה בגלריה
ז'יז'יץ' נלחם
ז'יז'יץ' נלחם
ז'יז'יץ' נלחם
(צילום: אורן אהרוני)

מעבר לבעיות המקצועיות, מדובר בקבוצה שנראית כבויה, ללא נשמה, ללא התלהבות, ללא מנהיג. אין ספק שגם סוגיית הקהל פוגעת במכבי - בהיכל מלא, הקהל נותן למכבי דחיפה אדירה ושווה לה 10 נקודות במשחק. אין פלא שפתיחת העונה באירופה נראית ככה.

היבטים מקצועיים

ראשית ההגנה: לא יכול להיות שלא יוצאים וסוגרים את הקלעים בחוץ שוב ושוב ושוב, ומקבלים על הראש מכולם. וזה עוד לפני שדיברנו על ההתקפה: מכבי משחקת משחק של בודדים המבוסס על יכולת אישית (בעיקר ווילבקין) ומקריות, ללא תרגילים מסודרים וחשיבה יצירתית. אין חסימות לגארדים שיתפנו לזריקה טובה, ובמצב זה הם נאלצים לכדרר עצמם לדעת ולנסות לייצר לעצמם מצבים.
כדורסל הוא משחק קבוצתי, אבל מכבי של התקופה האחרונה מתקשה לעמוד בהגדרה, והיא בנויה רק על ווילבקין, עליו תפול ותקום (אגב, דומה מאוד לחימקי התלויה בשבד שיציל אותה). כך לא בונים קבוצה, ובטח לא קבוצת יורוליג. מול קבוצות חלשות כמו אלבה וחימקי זה בקושי הספיק, אבל מול יריבות חזקות יותר, כולל אלו המחכות במחזורים הקרובים, למכבי לא היה מה למכור.

המאמן

זה מפתיע שיאניס בוחר לפתוח בחמישייה עם בנדר וז'יז'יץ' למרות החור ההגנתי שהם יוצרים. נראה שגם עליו עובר משהו. הוא מקובע בתפישותיו, פחות יוזם, נראה קצת כאילו הוא השלים עם המצב במקום לעבוד על תרגילים לגארדים ועל הגנה שמפעילה לחץ על הגארדים של היריבה. הוא בוחר להינעל על תוכנית המשחק איתה הגיע ולסמוך על ווילבקין שיחלץ את הקבוצה. אבל בעיקר חייב יאניס לחזור להנהיג ולהוביל את הקבוצה בפן המנטלי שכל כך חסר לה כעת.

2 צפייה בגלריה
ספרופולוס
ספרופולוס
ספרופולוס
(צילום: עוז מועלם)

הרכז

לכאורה מכבי איישה את התפקיד כאשר הביאה את כריס ג'ונס, אולם למרות "הצגה" שנתן במחזור הפתיחה מול אלבה, לצד יכולות קליעה והבנת משחק טובות, חסרים לו פרמטרים רבים כרכז מוביל בקבוצת יורוליג. אם נסתכל על הנתונים, נקבל אסיסט אחד בלבד מול פנרבחצ'ה וחימקי, 2 מול באיירן ו-3 מול צסק"א.
אין מדובר ברכז מוביל, בעל ראיית משחק וקבלת החלטות ברמות הגבוהות, ובטח לא במנהיג על המגרש שיכול לדחוף את חבריו. הוא חוסה בצילו של ווילבקין ומשחק יותר כגארד נוסף ולא כרכז. נראה שיאניס לא תורם לביטחון שלו כאשר הוא משתמש בו לסתימת חורים, ומסדר לו דקות מעטות.
לסיכום, ניתן לומר שאם אחד הפרמטרים הבאים לא ישתנה לטובה, אנחנו צפויים לעוד תצוגות בינוניות של מכבי: 1. חזרת הקהל לאולמות (לא יקרה בזמן הקרוב). 2. הבאת שחקן אתלטי, חוסם ובעל אוריינטציה הגנתית בעמדה (נקווה שיקרה, אך מסופקני). 3. חזרה למשחק התקפה המבוסס על תרגילים קבוצתיים ולא על פעולות בודדים (אין שום סיבה שלא יקרה). 4. חדר ההלבשה והמנהיגים צריכים להדליק ולהרים את מכבי מבחינה מנטלית, וליצור מחדש את הקבוצה שכיף לראות. מכבי לוחמת, מכבי מתלהבת, מכבי ווינרית! (לא ברור אם זה יקרה). אנחנו נהיה שם כדי לעקוב ולייחל לשינוי, כי אנחנו מאמינים בעוף החול הצהוב שעוד יפתיע ויחזור ובגדול.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.